Idén kirúgnak és mindenki elhagy, ha az összes jó játékot végigtolod Xboxon

Külön cikkben emlékeztünk meg a szinte ijesztő mennyiségű és minőségű felhozatalról a PlayStation-exkluzív játékok terén. Most – meglepetés! – az Xbox One következik, ám némi gondolkodás után összevontuk a kategóriát a pc-vel. Ennek két oka van.

A prózaibb, hogy a Microsoft nem csak a konzol, hanem a Windows gyártója is, így érthető módon gondoskodik róla, hogy címei mindkét platformja megjelenjen. Annyira, hogy vannak sikerjátékok, amelyeket csak egyszer kell megvennünk, hogy letölthessük pc-re és Xboxra is. Így aztán Xbox-exkluzív játékokkal nem is találkozhatunk idén, csak olyannal, amelyek X-re és PS4-re is megjelennek, vagy olyannal, amelyek X-re és pc-re is. Vagy mindháromra.

A szomorúbb ok, hogy a Microsoft – hiába dobta piacra a világ legerősebb és legjobb konzolját, az Xbox One X-et – még mindig nem feküdt rá az emlékezetes saját gyártású címekre. A két legerősebb sorozatról, a Gears of Warról és a Halóról most nem sokat hallani, főleg, hogy a legutóbbi epizódok (a GoW-nál ez a negyedik, a Halónál az ötödik volt) fogadtatása felemás-langymeleg volt.

Maradnak tehát a külső fejlesztésű játékok, ami persze nem jelenti azt, hogy gyenge vagy közepes lesz az idei év, sőt! A 2018-ban várható címek listáját böngészve konkrétan vért izzadtunk, mire összeállítottuk a legérdekesebb (és nem a legdrágább, vagy várhatóan a legsikeresebb) címek szubjektív listáját. Íme: ezekre figyelj nagyon, ha jót akarsz!

Anthem

Ideje volt, hogy a legendás BioWare új projektbe fogjon az identitásválsággal sújtott, középszerű Mass Effect: Andromeda után. (Pár éve még senki sem gondolta volna, hogy elfér egy mondatban a Mass Effect cím és a középszerű szó, ugye?) Az egyelőre rejtélyes Anthem ez a projekt: az akció-szerepjáték műfaja stimmel, a szabadon bejárható, több játékos együttműködésére kihegyezett világ viszont teljesen új a fejlesztőktől. Az eddig bemutatott részletek mindenesetre meggyőzőek; még ha tényleg semmi sem jön össze a BioWare-nek (amit azért nem gondolunk komolyan), akkor is ez lesz a világ legszebb játéka.

A Way Out

Az előző generáció egyik legnagyobb meglepetése volt a Brothers: Tale of Two Sons című nem túl hosszú és nem túl bonyolult, népmesei ihletésű, szavak nélkül is megható kalandjátéka. Na jó, az azért túlzás, hogy nem volt túl bonyolult: a címbéli két testvért a kontroller egy-egy stickjével párhuzamosan (!) kellett irányítanunk, azaz megdolgoztatta a Starbreeze (akik addig főleg minőségi akciójátékaikról voltak híresek) remekműve a központi idegrendszerünket.

A szellemi utód idén érkezik A Way Out című játék formájában. Szintén két (igaz, felnőtt) testvért kell irányítanunk, ám a környezet merőben más (a hetvenes évek börtönből megszökős heist movie-jai ihlették), maga a játék pedig nem csupán két kezet, hanem két embert kíván. Bizony: a márciusban megjelenő A Way Out vérbeli co-op kaland, amelyben osztott képernyőn követhetjük folyamatosan, hogy a tetteink milyen következményekkel járnak testvérünkre nézve. Nincsenek illúzióink: a játék nem robbant majd bankot, azt azonban mindenki tudja, hogy az ilyen ötletek viszik előre a kedvenc művészeti águnkat.

Crackdown 3

Oké, most már csak megjelenik, nem? A Crackdown-sorozat az Xbox 360 egyik meglepetése: többjátékos, nyílt világú, szuperhősös, kaotikus és rendkívül stílusos, kultuszjáték is lett hamar. Annyira, hogy a harmadik részt már az Xbox One bemutatása után húzócímnek szánták: korlátlanul és kreatívan pusztítható környezetet, összeomló épületeket ígértek és olyan fizikai valósághűséget, hogy a számításokhoz a konzol nem csak a processzorai, hanem a felhő erejét is igénybe veszi majd.

Nyolc év várakozás és pár – meglehetősen hasonló – játékmenet-videó után a Microsoft most már biztosra állítja, hogy valamikor idén most már tényleg romba dönthetjük a rajzfilmszerű grafikájú, szabadon bejárható sci-fi várost. Állunk elébe.

Far Cry 5

A Far Cry-sorozat a játékipar egyik legnagyobb rejtélye: réges-rég unnunk kéne, valahogy mégis mindig várjuk a következőt! A játékmenet a harmadik epizód óta nagyjából változatlan, a környezet ugyan eltérő (trópusi sziget, Tibet, illetve az ősemberes, Primal alcímű mellékvágány kedvéért a tízezer évvel ezelőtti Közép-Európa), ám a történet nagyjából mindig ugyanazt a sémát követi, sőt: valaki kiszúrta (kisebb botrányt keltve), hogy a harmadik rész és a Primal térképe majdnem teljesen megegyezik.

Mégsem elég belőle sosem. Nem akkora rejtély ez: egyszerűen akkora élmény elfoglalni egy teljes, szabadon bejárható területet a főgonosz elől, erődről erődre járva, lopakodva, állatokat és szövetségeseket segítségül hívva, vagy egyszemélyes hadseregként Schwarzeneggert játszva, hogy az addikció évek után is kitart. Az őskor után idén visszatérünk napjainkba, méghozzá Montanába, ahol egy hatalmas területet hajtott igája alá egy kattant, fundamentalista keresztény szekta. Gyönyörű grafika, humor, politikai áthallások és fegyverropogás: készen állunk, Ubisoft!

Metro Exodus

A lassan 15 éves S.T.A.L.K.E.R. egyszer és mindenkorra tudatosította bennünk, hogy az oroszokra figyelni kell, ha videojátékokról van szó, évekkel később pedig a hasonló témájú és műfajú, ám merőben más fokúszú Metro 2033 emlékeztetett minket, hogy még mindig figyelni kell rájuk. Az apokalipszis után, a moszkvai metróban – és néha, ameddig gázmaszkunk szűrői engedték, a felszínen – játszódó lineáris akciójáték és annak folytatása, a Metro Last Light igazi csiszolatlan gyémánt volt: akadtak náluk szebb, kifinomultabb, jobb ritmusú FPS-ek, de ekkora szíve és lelke talán egyiknek sem volt.

Az eredeti epizódok újrakiadása után pedig érkezik a következő, rész, az Exodus, amelyben, ha hihetünk az alcímnek, végre messzebbre merészkedik a vadonban a főhős Artyom. A fejlesztők sokat nem árultak el, a demóvideó alapján azonban biztos, hogy az eddigieknél több szabadságot kapunk majd, illetve, hogy nagyon-nagyon szép lesz. Naná, az Exodust az Xbox One X egyik húzócímének szánják.

Red Dead Redemption 2

Idén folytatást kap a Rockstar – nem érdekel, kövezzetek meg, leírom! – legjobb játéka, a Red Dead Redemption. Így néz majd ki:

Ennél többet, azt hiszem, nem kell mondanom.

System Shock

Közösségi finanszírozású rajongói kezdeményezésként indult, teljes értékű projekt lett belőle. Most már biztos, hogy idén kiadják a kilencvenes évek elején készült forradalmi, ám mai szemmel kezdetleges cyberpunk sci-fi horror System Shockot. Az egy folytatást megélt, majd egy sor játékot megihlető (Bioshock– és Thief-sorozat, az új Prey, de részleteiben a Dishonored-játékok is illenek a sorba) klasszikust az elejétől a végéig, minden részletében felújítják, a grafika csodás lesz, a játékmenet csúnyán öregedő elemeit pedig hozzáigazítják a 2018-as elvárásokhoz és persze a legújabb konzolok képességeihez. Nagyon-nagyon várjuk: ha van játék, ami megérdemli a teljes remake-et, akkor ez az.