2021 február 10-étől hatályba lépett az új – az Európai Uniós szabályozáshoz képest ugyan szigorúbb, de azzal összhangban lévő – a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó (UAS) drónszabályozás Magyarországon, ami jelentős mértékben befolyásolja azt, hogy hogyan és mivel emelkedhetünk a levegőbe és mi szükséges ahhoz, hogy egyáltalán ezt megtehessük.
A mostani cikkünkben megpróbáljuk részletesen, de közérthetően (ha úgy tetszik konyhanyelven) elmagyarázni, hogy mire készüljön az akinek van már drónja (és/vagy RC repülője, helikoptere, stb.), vagy aki mostanában tervezi egy ilyen eszköz vásárlását. Ebben a cikkben nem a speciális, vagy a még szigorúbb engedélyköteles pilóta nélküli légijárművekkel foglalkozunk, most inkább azokról a nyílt kategóriában röptethető játék-, kamerás-, verseny- és hobbi drónokról és RC repülőkről lesz szó, amiket a vásárlóink túlnyomós többsége választ magának a MediaMarkt webáruházából. Akinek a speciális, vagy engedélyköteles kategóriába tartozó pl. agrár-, filmes-, vagy egyéb “nem hétköznapi” eszköze van, annak (sajnos) úgyis bele kell majd jól ásnia magát mind az oktatás, mind a vizsga, mind a biztosítás, mind pedig az üzemeltetés jogszabályi rejtelmeibe.
És hogy a hivatalos forrást is rögtön az elején megemlítsük: a képzéssel, vizsgáztatással, stb. kapcsolatos információkat pedig érdemes a Közlekedéstudományi Intézet honlapjáról beszerezni.
Egy rövid, leegyszerűsített összegzés:
120 gramm súlyig, a kamera és mikrofon nélküli, 100 méternél messzebb repülni nem képes UAS (Unmanned Aircraft System, másnéven pilóta nélküli légi jármű) esetén nincs semmi dolgunk, ezek játékoknak minősülnek és szinte bárhol, bármikor repülhetünk velük a józan ész határain belül.
Amennyiben kamerás, és/vagy nehezebb, és/vagy messzebbre repülő drónunk, RC helikopterünk, vagy repülőnk van, akkor onnantól mind a gépnek, mind pedig a pilótának meg kell felelnie az eszköz kategórájába sorolt feltételeknek. Ehhez a legjobb iránymutató az eszközünk súlya: 250 gramm felett már biztosan kell biztosítással és pilóta jogosultságokkal rendelkeznünk.
De miért kell drón törvény?
Röviden és tömören: azért mert túl sokan, túl sok helyen, túl sokféle különböző légi járművel emelkedünk a levegőbe és ez bizony komoly gondokat okozhat adott esetben az veszélyeztetve az egészségünket, az otthonunkat, de problémákat vethet fel többek közt személyiség jogi szinten, de akár a légi közlekedésben is. Egész egyszerűen valamilyen keretet kell szabni ennek az egyszerre hobbinak és egyszerre gazdasági tevékenységnek (pl. egy filmforgatás esetén, más szabályoknak kell megfelelni, mint a mezőn a gyermekünkkel röptetve).
Mikor nincs semmi dolgunk?
A játék drónok meghatározása aránylag egyszerű: ezek a repülő, rotoros eszközök amik biztosan könnyebbek 120 grammnál (vagyis egy picit nehezebbek csak mint egy tábla csoki), nincs rajtuk semmilyen kép vagy hangrögzítő eszköz (pl. mikrofon vagy kamera) és nem képesek 100 méternél messzebb repülni a távirányítót birtokló pilótától. Ha ez a három kitétel egyszerre teljesül, akkor az égegyadta világon semmi dolgunk nincs, ott akkor és úgy drónok ahogy csak szeretnénk. Azonban ha a drón ugyan könnyű, de van rajta mondjuk egy kamera, akkor már bizony regisztrálnunk kell.
Regisztrálni? Mit és hol?
Már az elején fontos tisztázni, hogy egyszer regisztrálni kell magunkat pilótaként és regisztrálni kell minden a fenti játék kategóriába nem sorolható repülő eszközünket, akkor is, ha csak a határba, lakott területen kívülre járunk a barátokkal szórakozni.
Minden 16 év feletti, a nem játék kategóriába sorolt drón tulajdonosnak regisztrálnia kell magát az állami rendszerben, ahol egy online tesztet is ki kell töltenie, ahol a repülésbiztonsággal, légtérhasználattal és korlátozásokkal, az adatvédelmet a biztosítást (és természetesen még sok minden mást) érintő kérdésekkel találkozhatunk. Bár – a vizsgadíj megfizetése után – akárhányszor próbálkozhatunk ezek olyan területek amire nem annyira egyszerű “ráguglizni”, mindenképp el kell végeznünk egy alap pilóta tanfolyamot, melyet jelenleg a Közlekedéstudományi Intézet szervez, de a tervek szerint később több helyen is kitanulhatjuk a drónozást. Ha pedig sikeresen megválaszoltunk (kategóriától függően) a 40 kérdésből 30-at helyesen az online vizsgán, akkor kapunk egy 12 számjegyű kódot ami onnantól fogva az európai unión belül azonosít minket, mint engedéllyel rendelkező, regisztrált drón pilótát.
Természetesen ha valaki speciális légi járműveket üzemeltet – mondjuk agrár-, vagy filmes drónt – akkor szigorúbb szabályozásnak, szigorúbb tanfolyamon, komolyabb vizsgának kell megfelelnie, így mi most velük nem foglalkozunk érdemben.
Regisztráltunk magunkat, letettük a vizsgát, jöjjenek az osztályok, szabályok, hiszen minden egyes a tulajdonukban lévő és engedélyköteles drónt szintén regisztrálunk kell a saját kategóriájának megfelelően.
A legfontosabb regisztrációs linkek:
Pilóta regisztráció magánszemély esetén
Pilóta regisztráció cég esetén
Gép nyilvántartásba vétele magánszemélyként
Gép nyilvántartásba vétele cégként
A “pilóta” osztályok
A pilótákra az A jelzésű osztályozás, míg az eszközökre C jelzésű osztályozás vonatkozik, ám jogszabály lévén ezt nem jelenthetjük ki mégsem ennyire egyértelműen, hiszen emellett például van az u.n. Nyílt kategória (amibe a cikket olvasók 99.9%-a fog tartozni) és a Speciális kategória is, ahová a 25 kilónál nagyobb, speciális célokra (villanyvezeték ellenőrzés, áruszállítás, stb.) szánt gépek tartoznak. De maradjunk most annál, ami minket érint, ha elkezdjük a MediaMarkt drón kínálatát böngészni.
A1 osztály
Az A1-es osztályba tartozó pilóták (vizsga után) csak C0 és C1 besorolású (erre később kitérünk) légijárművekkel emelkedhetnek fel a földről és egész biztosan nem repülhetnek át semmilyen tömeg felett, de a környezetünkben lévő személyek fölött is csak akkor, hogy ha azok közvetlenül kapcsolatban vannak a pilótával vagy az adott tevékenységgel, legyen ez egy hobbi reptetés, vagy bármi. A legtöbben valószínűleg ebbe a kategóriába fognak tartozni és a kategória legjellemzőbb drónjai például a DJI Mavic Air, vagy a Mavic Mini. Fontos kitétel, hogy ezeknek a pilótáknak ismerni kell az általuk használt eszközök kézikönyvét is, hogy ne érhesse őket meglepetés repülés közben.
A2 osztály
Az A2-es osztályban tartozó pilóták már nem repülhetnek át a környezetükben lévő személyek felett sem – hiszen ők már C2-es, akár 4000 grammos gépekkel repülhetnek -, legalább 30 méter távolságot kell tartaniuk tőlük. Amennyiben lassítanak a tempón és u.n. “low speed” módban repülnek, akkor 5 méterre csökken a távolság, ennyire közelíthetik meg a környezetükben tartózkodó személyeket, de tömeg fölött nem repülhetnek. Itt már az eszközök kézikönyvének ismeretén túl kötelező a bevezetőben említett tanfolyam és egy plusz vizsga, ráadásul ezek meglétét adott esetben igazolni is tudnunk kell. A legjellemzőbb drón modellek ebben az osztályban pl. a DJI Phantom, a Mavic 2 PRO, vagy a Mavic 2 Zoom.
A3 osztály
Az A3-as pilóták már igen komoly, C2-es, C3-as és akár C4-es (pl. RC helikopterek és modell repülők) gépekkel repülhetnek, viszont itt a repülés szabályai is tovább szigorodnak. Ezen pilóták csak olyan helyen repülhetnek, ahol semmilyen külső személyt nem veszélyeztetnek és erről meg is kell győződni a repülés előtt, a járműveknek pedig legalább 150 méteres távolságot kell tartania minden lakott, ipari, kereskedelmi, vagy úgynevezett rekreációs területtől. Természetesen a gépek tüzetes ismerete, az online tanfolyam és vizsga, illetve annak igazolása itt is alapvető fontosságú. Itt már a kereskedelmi forgalomban kapható legnagyobb gépekről beszélünk, mint amilyen a DJI Matrice 200 vagy a Matrice 600.
A fenti összes pilótára és minden osztályra vonatkozik, hogy 120 méternél magasabbra nem emelkedhet az eszközével, ismernie kell a légtérre vonatkozó alapvető szabályozásokat (aki vizsgázik, az ugye ebből is vizsgázik), vagyis tudnia kell hogy hol és hogyan repülhet. Ezen felül, ha valaki mégis lakott területen szeretne hódolni a hobbijának, akkor szinte minden estben úgynevezett eseti légtér engedélyt is kell kérnie, legalább 30 nappal a repülés előtt, de azzal is tisztában kell lennünk, hogy hol repülhetünk és hol nem. Szerencsére ez utóbbiban segítségünkre van a hivatalos mobil applikáció, ami elérhető a Google Play és az Apple alkalmazásboltjából is. Ráadásul amellett hogy a felszállás előtt ellenőrizhetjük a légtérhasználatot, az applikációban az aktivitásunkhoz kötődő kötelező dolgokat is bejelenthetjük (pl. az applikácót a repülések alatt folyamatosan használnunk kell).
Jöjjenek az eszközök: drónok, repülők, helikopterek, vagyis az UAS-ok
A pilóta nélküli rendszerekkel vagyis az eszközökkel egy későbbi cikkben még részletesebben foglalkozunk, éppen ezért most csak nagyságrendileg vesszük át, hogy melyik kategóriában mik az alapvető és legfontosabb mérőszámok és jellemzők.
Az UAS-ok (így minden nem játék drón, RC helikpoter, repülő, stb.) C jelölését még egy jó ideig nem fogjuk megtalálni az eszközökön, ennek ellenére a tulajdonosnak tisztában kell lennie, hogy milyen gépe van, ahhoz milyen vizsga és biztosítás szükséges és 2023-tól pedig már az összes ilyen járművön gyárilag fel lesz tüntetve a C kategóriás besorolás is.
C0 osztály
Biztosan ide tartozik minden 250 grammnál könnyebb, 70 km/h-nál kisebb sebességgel közlekedő, maximum 120 méterig emelkedő és maximum 24 voltos rendszert használó légi jármű. C0 osztályba tartozó gépeket a fentebb már ismertetett, A1 osztályba sorolt pilóta vezetheti.
C1 osztály
A C1 osztályban már 900 grammnál kell könnyebbnek lennie a gépeknek és ugyanúgy maximum 70 km/h-val emelkedhetünk maximum 120 méter magasra, szintén 24 voltos rendszerrel. Itt is viszont már rendelkeznie kell a gépnek egy úgynevezett failsafe rendszerrel is, ami műszaki hiba vagy például a távirányító jelvesztése esetén automatikusan beavatkozik a repülésbe. A C1-es gépeket szintén vezethet A1-es pilóta, de itt már szükségünk van speciális „drón biztosításra” hiszen ezek a gépek adott esetben, pl. zuhanás közben komoly károkat tudnak okozni a környezetében.
C2 osztály
Elérkeztünk a komolyabb gépekhez. Ezek akár a 4 kg-ot is elérhetik, de ők sem emelkedhetnek 120 méternél magasabbra, viszont már akár 48 voltos rendszerrel is üzemelhetnek, fail safe rendszer használata mellett. Ekkora gépet már csak A2 vagy A3 osztályba tartozó pilóta vezethet, megfelelő kötelező biztosítás mellett.
C3 és C4 (pl. RC modellek) osztály
Ők a nagy vasak, hiszen akár 25 kilós, óriási gépekről beszélünk, akár háromméteres átmérővel, 48 voltos rendszerrel, a 120 méteres maximális magasságot megtartva, még szigorúbb biztonsági megoldásokkal és természetesen még magasabb fedezettel rendelkező kötelező biztosítással. Ilyen gépeket már csak az A3-as kategóriába tartozó pilóták vezethetnek. A C4-es kategóriába pedig leginkább (de itt is lehet kivétel) az épített drónok, RC repülők és helikopterek tartozhatnak.
Ezeket az eszköz kategóriákat a későbbiekben a gyártók maguk fogják feltüntetni a szabályozásnak megfelelően, de minden egyes regisztrált pilótának saját maga is regisztrálnia kell a gépeit és a megfelelő kategóriába tartozó egyedi “rendszámmal”kell majd ellátnia őket.
Ezzel a végéhez érkeztünk az Európai Uniós szabályozáshoz igazodó, a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 2021-es módosításának ismertetésével, amit röviden magyar drón törvénynek hívunk. Tudjuk, hogy ez elsőre elég nagy falat – még így is, hogy megpróbáltuk a lehető legérthetőbben átadni az információkat -, ezért azt tudjuk tanácsolni hogy aki teheti és aki komolyan gondolja ezt a hobbit az jövőben érdemes felkeresni a magyar drón szövetségek és egyesületek egyikét, ahol a közösség és a szakértők minden kérdésre készséggel válaszolnak.