A nagysikerű Little Nightmares újabb borzongtató kalandra invitálja a horror műfaj rajongóit, a végeredmény pedig az utóbbi esztendők egy legijesztőbb utazása lett.

2017-ben megjelent horrorplatformer egyik pillanatról a másikra vált a rajongók és kritikusok kedvencévé. A sárga esőkabátos kislány, Six története egyben volt félelmetes és meghökkentő, egyetlen hibája csupán a szoftver rövidségében (kb. 4-5 óra alatt teljesíthető volt) rejlett. Nem csoda hát, hogy az elsöprő sikernek hála megjelentek az első kiegészítők, majd a svéd Tarsier Studios egyszer csak bejelentette a folytatást. Nos, a Little Nightmares 2 lényegében minden tekintetben rápakolt még egy lapáttál az elődre.

A cselekmény szerint egy titokzatos adótorony olyan adást kezd el sugározni, amitől a felnőttek agymosott, zombiszerű lényekké alakulva egyszerűen önmagukkal végeznek, vagy azokkal, akik esetleg meg merik zavarni az őrjítően sistergő adás bámulását.A Little Nightmares 2 főhőse ezúttal Mono, aki egyes egyedül ébred fel egy sötét és kietlennek tűnő erdő közepén.  Az első csapdát kikerülése után kiderül, hogy Mono annyira nem is magányos, hiszen utunkat egyszer csak keresztezi egy kisgyerek, akit a játék első főellensége, vagyis egy szintén groteszk vadász ejtett foglyul. Bár nem lesz nagy meglepetés (révén a videók lelőtték a poént), a rejtélyes barát kilétét azért én nem szeretném lelőni. A játék alapjait viszont pontosan a két szereplő közti interakciók adják, szükségünk is lesz a szárnysegédünkre, mivel rengeteg szituációt csakis vállvetve fogunk tudni megoldani. Az új játékmechanikai megoldásnál hála elmozdíthatunk olyan tárgyakat, amiket egyedül képtelenség lenne, de átlendülhetünk majd a továbbjutást jelentő akadályokon is, amikor éppen nem a soron következő puzzle-n törjük a buksinkat.

Bár hőseink nem beszélnek, ahogyan haladunk előre ebben a depresszív világban, úgy válik egyre világosabbá mi is történhetett itt. Mi az oka a rengeteg megszállott embernek, (vagyis mi/ki okozza a furcsa adást) sőt az egyes részeken elszórt TV-k miértjére szintén rá fogunk jönni. Ehhez kénytelenek leszünk nyitott szemmel járni, mivela Dark Soulsra hajló sejtelmes utalások, szimbólumok, tárgyak vagy rémálom jelenetek fognak segíteni az igazság feltárásában. Habár nem kötelező, a teljes élmény érdekében korántsem árt az előző rész (és kiegészítőinek) ismerete, mivel jó néhány magyarázattal még inkább a helyükre fognak kerülni a Little Nightmares rémuniverzumának darabkái.

Szereplőink célja, hogy elhagyják ezt az őrült játszóteret, amihez egyrészről a már jól bevált platformer részeken való átjutás szükségeltetik, másrészről latba kell vetnünk reflexeinket is, mivel bizonyos időnként szembekerülünk majd egy-egy nagyobb ellenséggel. Igaz, előlük elsősorban inkább csak menekülni fogunk, de felhasználva a környezet adta elemeket idővel végezhetünk majd velük. Itt kell megjegyeznem, hogy a játék dizájnerei fantasztikus munkát végeztek. Ki ne kapna frászt az iskolában portyázó, hosszú nyakú (természetesen gyerekevő) tanárnőtől, a fénysugártól megtorpanó bábuktól vagy az ujjain rohangáló kézfejektől, miközben a porcelánfejű kissrácok gonosz csapatai üldöznek bennünket? Ráadásul a pályák egy-egy gyermeki félelmünk manifesztációja, amik között garantáltan mindenki meg fogja találni a maga kis „kedvencét”. A készítők ráadásul ezúttal is tettek róla, hogy ne legyen könnyű dolgunk. Bár, nincsen választható nehézségi szint, érdemes felkészülnünk, mivel a fizikai motort felhasználnó, illetve a különböző logikai feladványokon túl a játék bizonyos részeken igazán meg fog minket izzasztani.

Bár a Little Nightmares 2 kiált az online mókához, mégsincs benne kooperatív mód, viszont társunkat olyan jól irányítja a mesterséges intelligencia, hogy nem is éreztem ennek a hiányát. Érdemes egyébként rá hallgatnunk, hiszen sok esetben Ő lesz a megoldás kulcsa; bakot tartva segít átjutni az akadályokon és a távolabbi ugrásoknál szintén meg fogunk tudni kapaszkodni benne. Horrorjáték lévén lesznek olyan esetek, amikor valamilyen oknál fogva el fogunk szakadni egymástól. Ilyenkor nincs más hátra, mint valamilyen tompa vagy vágófegyvert ragadva átverekedve magunkat, mihamarabb eljussunk újdonsült barátunkhoz. Hozzá kell tenni, hogy mivel ezek a tárgyak közel akkorák, mint mi vagyunk, használatuk igencsak nehézkes lesz. Minden egyes csapást jól kell időzítenünk, mivel itt elég egy hiba és máris kezdhetjük az egészet elölről. Újabb piros pont a készítőknek, hogy kiválóan helyezték el a mentési pontokat, érezték ám a svéd srácok, hogy megannyiszor fűbe fogunk harapni a végigjátszás során.

A körülbelül tíz órás kaland alatt összesen egyetlen technikai hibát találtam, és ez pedig a kamerakezelés volt. Hőseink ugye sokkal kisebbek, mint az üldözőik, ezért őket leginkább bujkálással vagy futással fogjuk túlélni. Az üldözéses etapok egyértelműen a cím legjobb pillanatai közé tartoznak, viszont a furcsa kamerakezelésnek hála sokkal többször fogunk meghalni a kelleténél. A pályák 3D-s tervezése miatt borzasztóan nehéz felmérni, hogy mi, milyen távolságra van éppen előttünk, így számos alkalommal egyszerűen melléugrottam vagy beakadtam. Ez akkor is igaz volt, amikor hű társunk a kezét nyújtva próbál minket elkapni; betudható az én bénaságomnak, de tucatnyiszor ugrottam el mellette, annyira nem érzékeltem az adott ugrás mélységét. A rosszul megválasztott kameraszög miatt ráadásul simán elüthetünk az ellenfél mellett, ez a hiba pedig tudjuk jól mit jelent az életünkre nézve. Az egyetlen szerencse a már fentebb említett checkpoint-rendszer, ennek hála pár másodpercen belül újból próbálkozhatunk.

A Little Nightmares 2 leginkább erős vonása (ahogyan az első részben) most is a hangulatában keresendő, és az a helyzet, hogy a vizuális megjelentéshez, valamint a zsigereinkbe hatoló hanghatásokhoz borzasztóan értenek a Tarsiernél. Legyen szó az amorf ellenfelektől kezdve, a különböző zörejeken és a pályatervezésen át egészen a fény-árnyék effektekig mind-mind roppantmód fokozza az egyébként sem gyenge hangulatot. Hiába a tény, hogy zenét szinte alig fogunk hallani, hiszen amikor ez megtörténik, akkor tuti feláll majd minden szőr a hátunkon. A játékért felelős légkör megalkotásával tehát hibátlan munkát végeztek a malmöi stúdió munkatársai. 

Összességében a Little Nightmares 2 tökéletes folytatása lett a nagysikerű első résznek. Általa egy olyan világba nyerünk betekintést, ahol a gonoszság már szinte mindent megfertőzött és ahol egyedül csak pár gyermek fáradhatatlan küzdelme jelentik az utolsó fénysugarakat. Ebből az egyedi hangulatból még ez a pár technikai félresiklás sem volt képes kizökkenteni, szóval ajánlom mindenkinek, aki szereti a horrort, aki pedig imádta az első részt, azoknál már úgyis pörög a gyermeki rémálom legújabb fejezete.

A játék megvásárlásához kattints ide!

A Little Nightmares 2 február 11-én PC, Xbox One Series X/S, Nintendo Switch, PlayStation 4 és PlayStation 5 platformokra jelent meg, mi pedig az utóbbi platformon teszteltük.