Brutális külsőt kapott a Navee S60 elektromos roller, amely után megfordulnak az utcán is.

A Reddot és IF Design Award díjnyertes roller nyers külsejét a gyártó szerint a Tesla Cybertruck ihlette, jóllehet a két márkának semmi köze nincs egymáshoz.

Ennek ellenére is vannak hasonlóságok a különleges amerikai SUV és a roller között, ráadásul nem csak a dizájnban.

Igazi monstrum

A Navee S60-as roller nem szerénykedik, nem kér bocsánatot azért, mert a tömege 24,6 kilogramm. Kifejezetten testes, súlyos darab.  Ehhez nagy teljesítmény és nagy akkumulátor is társul. 

Ha a dizájnt nézzük, két elem ragadhatja meg a szemünket. Az egyik az első kerék, amely villája nem a kormányoszlop meghosszabbításaként csatlakozik a rollerhez, hanem egy V formájú töréssel a kerék alsó részén. Ez nem egy szokványos megoldás és dizájnra is érdekesnek hat elsőre, meg kell szokni. 

Ennek ellenére az irányíthatóságot nem befolyásolja, ugyanúgy fordul a kerék mint a többi roller esetén, nincs nagyobb fordulókör, vagy egyensúly probléma emiatt.

A másik kiemelkedő elem a vonalvezetés. Nem csak az akkumulátort tartalmazó testen, hanem az egész rolleren, amely egyenes, határozott vonalakat kapott, ettől kicsit futurisztikus lett.

A Navee S60 nagy része fém ötvözetből készült, így a kormány, a kormányrúd, a váz, az akkumulátorház. Viszont vannak olyan részek, amelyeket műanyag borít, ilyen például a kerekeket befogó villa, vagy éppen a sárvédő.

10 hüvelykes kerekeket kapott a Navee, amelyeken elsősorban száraz aszfaltra javasolt gumiabroncsok találhatók. Mind az első, mind a hátsó kerék rendelkezik felfüggesztéssel, amely az úton a rugózást biztosítja. Ennek köszönhetően menet közben a kisebb bukkanók okozta ütést részben elnyeli az elektromos roller. 

Az első és a hátsó kerék is kapott tárcsaféket, valamint a hátsó egy E-ABS féket is, amely a fékezési energia visszanyerésével tölti az akkumulátort. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amint elengedjük a gázkart, ez a fék működésbe lép és fokozatosan lassítja a rollert. Hogy milyen mértékű a lassulás, az külön beállítható a rollerhez tartozó alkalmazásban. A két tárcsafék ezeket egészíti ki az intenzívebb fékezéshez.

Szükség is van az erős, tripla fékrendszerre, mert a hátsó kerékben egy elég erőteljes motor található. A 40 voltos platformot használó motor alapból 500 wattos, azonban csúcsteljesítmény leadásakor rövid ideig képes 1000 wattos teljesítményt leadni.

Természetesen az EU-s szabályozásoknak köszönhetően ennek az elektromos rollernek is le van szabályozva a végsebessége 25 km/h maximumra. Azonban a nagy teljesítménynek akkor jöhet ki az előnye, ha egy emelkedőt kell meglovagolni, hiszen a Navee Electric Scooter S60 akár 24%-os meredekséggel is megbirkózik. Gyakorlatilag stabilan tud felfelé haladni anélkül, hogy komolyan visszalassulna, esetleg megállna útközben, azaz a nagy teljesítménynek köszönhetően felfelé nem kell tolni.

A meghajtáshoz egy elég nagy, 10,2 Ah kapacitású akkumulátor áll rendelkezésre. Ez látszik is, mert a roller taposólemeze és a váza kifejezetten széles és vastag. Ennek köszönhető a nagy tömeg egy jó része is.

Az akkumulátort a roller nyakán oldalt egy piros gumi tömítés mögé rejtett csatlakozón keresztül lehet feltölteni, a csomagolásban található, egyébként nem túl nagy méretű töltővel. Egy teljes feltöltés lemerült állapotból 8 órát vesz igénybe, tehát akár egész éjszakás program is lehet. A töltéshez egy okos BMS (akkumulátor menedzsment rendszer) érhető el, amely hat védelmi megoldást tartalmaz a biztonságos töltés érdekében.

Ha teljesen feltöltöttük, akkor akár 40-60 kilométert is megtehetünk az S60-nal, attól függően hogy milyen sebességgel közlekedünk. Ha szeretnénk a legtávolabbra menni, akkor 15 km/h körüli sebességet érdemes választani, ekkor közelíthetjük meg a 60 km-es hatótávot. Ha a maximális végsebességgel, 25 km/h-val megyünk, akkor nagyjából 40 kilométert tehetünk meg egy feltöltéssel, egyébként ez sem egy rossz érték összességében.

A rollerre felállva gumi markolatba kapaszkodhatunk menetközben. A beépített kanyarodás jelző fény előre és hátra világít, ehhez bal oldalt található a kétállású kapcsoló. Itt található meg a csengő is. A jobb oldalon a gázkar van, amelybe belekerült a bekapcsológomb is.

Mindkét oldalon található egy-egy fékkar is, amely az első és a hátsó tárcsaféket működteti. A beépített érzékelőnek köszönhetően a kar meghúzásakor a hátsó féklámpa felvillan.

Középre egy nagyméretű, vízszintes tájolású kijelző került. A megjelenítő nagyon jól olvasható. Nem csak azért mert nagyok a megjelenített elemek, hanem mert a fényerő magas (ezt ráadásul automatikusan csökkenti a sötétben). Érintőpanel nincs rajta, minden az alkalmazásból, vagy a kormányon lévő gombokról vezérelhető.

A kormányon egy fehér világítás található, hátul pedig egy piros féklámpa. Ezekhez automata világításkapcsolás tartozik, ha érzékeli a roller hogy sötét van, magától felkapcsol a fény. 

Az első lámpa a rögzítésnél állítható függőeleges irányba. Bekapcsolva sötétben hihetetlenül szép fénycsóvát húz, a roller előtti területet hatalmas lefedésben képes bevilágítani, szélességben és előrefelé is. Ennek köszönhetően sötétben is nagyobb biztonsággal lehet közlekedni vele.

Telefonos központ 

A Navee telefonos alkalmazásában minden főbb dolgot elérünk. Itt láthatjuk hogyan áll a töltöttség. Beállíthatjuk a fékerő visszatáplálás erősségét, ami azt befolyásolja hogy mennyire lassuljon a roller a gázkar felengedésekor. A lámpa is kapcsolható (és itt aktiválhatjuk, hogy elérhető legyen az automata felkapcsolás). Kapunk zár opciót, ami segítségével a roller nem indítható.

Ha a telefont felszereljük egy tartóra (ez külön beszerezhető), akkor az alkalmazás Dashboard funkciója további információt jeleníthet meg menetközben. Így nem csak az aktuális sebességet láthatjuk (amit amúgy látunk a beépített kijelzőn), hanem az aktuálisan megtett távolságot és menetidőt, maximum és átlagos sebességet is.

Az appban nem beállítható, viszont a kormányon a bekapcsológomb hosszabb megnyomásával állítható a sebességhatároló.

A séta mód 6 km/h-ban maximalizálja a sebességet, ebben az esetben a hátsó lámpa folyamatosan villog, jelezve a lassú haladást.

A D jelzés a Standard mód, 20 km/h sebességgel, míg az S a sport mód, amely a maximális 25 km/h sebességet jelöli.

Az alkalmazás záron kívül beépítve kapunk egy Apple Lokátor. Ezt nem a Navee alkalmazásban állíthatjuk be, hanem az Apple Find My alkalmazásában iPhone-on. Ez segíthet az Apple Lokátor hálózatának köszönhetőn megtalálni a rollert ha nem tudjuk hol van, például azért, mert ellopták.

A roller offline állapotban is fellelhető a funkciónak köszönhetően – viszont ezt csak az iPhone készüléktulajdonosok tudják kihasználni.

Menet közben nagyon jól gyorsul a Navee S60, köszönhetően a nagyteljesítményű motornak, ellenben ennek ellenére hangja alig van. Ez a gyalogosan, vagy kerékpárral közlekedők számára talán zavaró is lehet néha, mert nem feltétlenül észlelik ha hátulról, vagy takarásból érkezik gyorsan egy jármű.

A roller korlátozottan vízálló. Ehhez kapunk elől és hátul is egy szögletes vonalvezetésű sárvédőt. A hátsót nyilván dizájn okokból csak a bal oldali villához rögzítették. Viszont itt a dizájn hátránya, hogy menet közben a kisebb úthibáknál, bukkanóknál elég kopogós műanyag hangot hallat a sárvédő pont ezért, mert egyik oldala nem rögzített. 

A hétköznapi tároláshoz, utazáshoz egyrészt van egy kitámasztó a bal oldalon, bár ennek mérete elég kicsi. A rollert megtámasztja, de hozzá kell szokni hogy hol van ahhoz, hogy megfelelően rá lehessen nyomni a cipővel.

Az S60 nem egy klasszikus utazóroller. Bár könnyen összehajtható, a szállítása a méreteiből adódóan korlátozottak. Egy közepes kombi autó csomagtartóját nagyon meg tudja tölteni önmagában, korlátozva a helyet a csomagoknak. Így negyedmázsás tömegével a tömegközlekedésen kézben tartani, hordani sem túl kényelmes. Emiatt elsősorban azoknak jó választás akik csak közlekednek vele a városon belül.

A Navee S60 külseje különleges, nagy testes darab, amire 120 kilogrammos testtömegig bátran ráállhatunk. A külső miatt biztosan megnézik majd. A teljesítménye is meggyőző, ennek viszont ára van, hiszen nem a legolcsóbb modellek között érdemes keresni ezt a típust.

Elektromos roller őrület: gurulj a jövőbe, de ne feledd a biztosítást!