8 milliós krumplisaláta

A közösségi finanszírozás remek dolog, de megvannak az árnyoldalai is. Humoros fricska az online „sűrűfilléreknek”.

Egy régi mondás szerint „Amerika a lehetőségek hazája”, ami nagyjából azt jelentette, hogy ha van egy jó ötletünk „odaát” tárt karokkal várnak a befektetők és megvalósul a NAGY ÜZLET. Ám mára elég csak elindítani egy közösségi kampányt az interneten, ha nincs pénzünk mondjuk a világ legjobb 3D nyomtatójának, vagy épp játékkonzoljának a piacra dobására.

 

krumplisalata

 

Az Indiegogo, a Kickstarter és a hasonló közösségi finanszírozásra szakosodott oldalak remek projekteket hívtak életre, ugyanakkor rendre felbukkantak a csalók, aki a támogatásokból összejött dollárokat próbálták ügyesen, vagy ügyetlenül lenyúlni, több-kevesebb sikerrel. Épp ezért a néhány zseniális ötlet mellett elképesztő mennyiségű érdektelen, vagy épp gyanúsnak tűnő projektet is támogathatunk pár dollárral, ha akarunk.

De mi történik, ha valaki minden szabályt betartva, rengeteg humorral és iróniával fűszerezve valami egészen elképesztően bagatell kampányt indít? Természetesen sikeres lesz. Ó, de még mennyire! Zack Danger Brown krumplisalátára gyűjt. Igen, jól olvasta. Krumplisalátára. Zack ugyanis még sosem csinált ilyet, így gondolta összegyűjt pár tíz dollárt, hogy megcsinálja az elsőt.

 

 

A projektleírás és a videó kedvesen humoros, szerethető és mindenben megfelel a Kickstarter szabályainak, pedig például ilyen kitételek mellett lehet támogatni a nemes projektet: „nem biztos, hogy az elkészült saláta finom lesz”. Illetve a jutalmak között szerepel, hogy a salátakészítésről készülő élő videoműsorban minden egyes támogató nevét kimondja (jelen pillanatban, több, mint 3000 névről van szó). Hogy hol tart a dolog pénzben? Már jócskán 8 millió forint jött össze, pedig alig pár napja indult a kampány, így nem csodálkoznánk, ha a sűrű 1-2 dollárokból ez az összeg akár a duplájára nőne. Remek dolog a közösségi finanszírozás, de mint mindent ezt is ésszel kell csinálni. Mindkét oldalon.