A mesterséges intelligencia (MI) és az oktatás összefonódása heves vitákat kelt a szülők körében világszerte, és ez alól Magyarország sem kivétel. Manapság, amikor egyre több szülő ül le gyermeke mellé otthon tanulni, sokan felteszik a kérdést: érdemes-e az MI nyújtotta lehetőségeket is bevonni a tanulási folyamatba? Egy friss kutatás* érdekes eredményre jutott ebben a témában, amely rávilágít arra, hogyan gondolkodnak a magyar szülők az új technológiáról.

A magyar szülők három csoportja: a pro-MI, az óvatos, és a technológiaellenes

A felmérés szerint a magyar szülők három, közel egyforma méretű csoportra oszthatók, amikor a mesterséges intelligenciáról van szó.

  • A modern gondolkodásúak, akik már most aktívan használják az MI-t, a szülők egyharmadát teszik ki. Számukra nem kérdés, hogy ha a gyermekük házi feladatában elakadnak, vagy nehézségbe ütköznek a tanulás során, az MI segítségét is igénybe veszik.
  • Ezzel szemben a másik harmad sokkal óvatosabb: ők tudják, hogy az MI a jövő, de még nem szánták el magukat a használatára.
  • A harmadik csoport pedig határozottan tart az MI-tól, és elutasítja az új technológia alkalmazását a tanulás során.

Hogyan használják a szülők és a gyerekek a mesterséges intelligenciát a tanulás során?

Érdekes kérdés az is, hogy hogyan használják az MI-t azok, akik már belevágtak. A kutatás alapján a szülők 13%-a közösen, a gyermekével együtt használja az MI-t a tanulás során. Van azonban egy másik 11%-os csoport, akiknél csak a szülők támaszkodnak a technológiára, például amikor valamilyen nehezebb témában van szükségük támogatásra. Érdekes módon 9% azoknak az aránya, akiknél a gyermek teljesen önállóan használja az MI-t.

Iskolakezdés kihívásai: mennyit tanulnak a szülők a gyerekekkel?

A szeptemberi iskolakezdés nemcsak a gyerekek életében hoz változást a nyári szünet után, hanem a szülők számára is komoly kihívást jelent. Az iskoláskorú (6-14 év) gyermeket nevelő szülők gyakran leülnek tanulni a gyermekeikkel, ami a kutatás szerint a családok jelentős részénél ez a napi rutin része. A szülők 42%-a naponta 1-2 órát, míg egyharmaduk (33%) fél-egy órát tölt időt a gyermekkel közösen a tanulással. Az anyák általában aktívabbak: 45%-uk foglalkozik napi szinten a gyermekkel közösen a tananyaggal, míg az apák esetében ez az arány 39%.

Mikor és hogyan segítenek a szülők a tanulásban?

Talán ezek után az sem meglepő, hogy a nagyobb dolgozatok és felmérők előtt a szülők 27%-a aktívan részt vesz a tanulásban, míg 16%-uk hétvégente szán időt a lecke közös átnézésére. Ugyanakkor akad egy kisebb csoport is: a szülők 15%-a nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem tanul együtt a gyermekével.

Gyerekek és technológia: hány gyereknek van saját kütyüje?

A kutatásból kiderült az is, hogy tízből hat gyereknek saját „kütyüje” van, legyen az okostelefon, laptop vagy tablet. A családok nagy része szerint eljön az a pont, amikor a gyerekek már érettek arra, hogy önállóan használják ezeket az eszközöket, és a szülők több mint fele (59%) mondta, hogy iskoláskorú gyermeküknek van saját kütyüje. Csak 23% állította, hogy a gyermek a szülő eszközén tanul, míg 12%-uknál közös használatú eszközök állnak rendelkezésre a családban.

A jövő oktatása: mikor válik általánossá a mesterséges intelligencia?

Az MI és a modern technológia egyre több területen van jelen az életünkben, és ez alól a tanulás sem kivétel. A szülők különbözőképpen viszonyulnak ezekhez az új lehetőségekhez, de az biztos, hogy a jövő oktatásában egyre nagyobb szerepet fog játszani a mesterséges intelligencia. A kérdés csak az, hogy hogyan és mikor.

Aki szeretné, hogy a gyermeke lépést tartson a digitális világ fejlődésével, előbb-utóbb kénytelen olyan eszközöket keresni, amelyek támogatják a tanulást és készségek fejlesztését. Ma már számos olyan okoseszköz és tanulást segítő technológia található, amelyek hasznosak lehetnek a mindennapokban, mint például a CoPilot+ PC, amely mesterséges intelligencia által támogatott funkciókat kínál a hatékonyabb tanulás érdekében. Emellett már elérhetőek a olyan termékek is, mint a Galaxy z Flip6 és Galaxy z Fold6 telefonok vagy a Galaxy Buds3 és Buds3 Pro fülhallgatók, amelyek szintén integrált MI-funkciókkal segítik a felhasználókat a mindennapi feladatokban és a tanulásban.

A kérdés csak az, hogy mennyire érdemes már most beépíteni az MI-t a tanulási folyamatba, vagy érdemes-e még várni vele?

AI szerepe és használata slide
gyermekek okoseszköz használata

*A kutatás a MediaMarkt megbízásából 2024 nyarán készült.

Ha érdekel a mesterséges intelligencia, olvasd el többi cikkünket is.