Hajlik, mint az… LCD

A Samsung új, hajlított monitor szériájából vendégeskedett egy példány a szerkesztőségünkben.

Újabb hívószó jelent meg, hiszen a nemrég még mindent elárasztó FullHD már olyan megszokott, mint péntek délután a dugó a fővárosban, a LED TV szópárra pedig már egy nyugdíjas sem kapja fel a fejét. Jelenleg két mozaikszó “áll harcban” egymással, a 4K, vagy másnéven UHD és az ívelt kijelző. Jelenleg az ívelt kijelzőnek áll a zászló, egyrészt mert sokkal közérthetőbb miről is szól, másrészt pedig jelenleg igen kevés a 4K felbontású forrásanyag a világban, így kénytelenek leszünk hozzászokni, hogy az ívelt kijelző lesz a LED TV 2015-ben. Ezzel pedig nem is lenne baj, ha tényleg érdemben látnánk értelmét a dolognak a monitorok esetében.

SONY DSC

A nagy tévék más tészta, ott egy 4K felbontású, 60 col feletti képátlójú hajlított tévé tényleg tud egy kicsit jobb lenni, mint egy hasonló paraméterekkel rendelkező “lapos” társa, de ott is megvannak a hátulütői a dolognak, ráadásul ez a “jobb” erősen szubjektív.

Nézzük először a pozitív oldalát:

1. Nagy képernyőnél, megfelelő pozícióban még nagyobbnak hathat a kép, amit nézünk.
2. A képernyő esetleges tükröződései kisebbek lehetnek.
3. Nagyobb mélységélességet érzékelhetünk.
4. Bizonyos esetekben a kontraszt jobbnak tűnhet.
5. Jobb látószög az ívnek köszönhetően.

SONY DSC

Mint az a kedves olvasónak is feltűnt, kizárólag feltételes módban használtuk az összes előnyt, hiszen saját környezetünkben is volt aki érezte ezen előnyöket és volt aki egyáltalán nem.

Sokkal érdekesebb ha a negatívumokat is felsoroljuk:

1. A tükröződések trükkösebbek lehetnek, hiszen míg egy lapos TV-t tudunk addig forgatni, helyezgetni míg a legzavaróbb dolgok eltűnnek, addig egy ívelt kijelzőnél sokkal nagyobb az esélye, hogy valahol valami tükröződni fog.
2. Az ívelt kijelzők átlagosan 30-40%-al drágábbak lapos testvéreiknél.
3. Ha nem a megfelelő nézőponton ülünk, akkor kép szélein akár komoly képminőség romlást tapasztalhatunk. Ez egész egyszerűen az ívből fakad és ezzel nem tudunk mit kezdeni.
4. Falra szerelve kifejezetten mókásan néz ki bármilyen ívelt kijelző, míg saját talpán még kikapcsolt állapotában is igéző látvány.
5. Az alap geometriai ábrák furcsán hatnak főleg a képernyő sarkaiban, így pl. egy szögletes csatorna logó furcsa torz rombuszként jelenik majd meg és ehhez még csak nem is kell szélsőséges látószögből néznünk a képernyőt.

SONY DSC

Mint láthatjuk egyelőre nem vagyunk meggyőzve az ívelt kijelzők létjogosultságáról, de térjünk inkább vissza tesztalanyunkra a Samsung LS27D590CS típusú monitorra.

SONY DSC

Külső:

A külalak tekintetében semmiféle dizájnforradalomról nem beszélhetünk, egy korrekt fekete kerettel megáldott normál monitornak néz ki, talán a talp kissé különlegesebb kialakítása az amivel megkülönbözteti magát társaitól. A hátoldalon egy 5 irányú navigációs bekapcsológomb/joystick kombót és a csatlakozókat láthatjuk. A Samsung LS27D590CS kapott egy HDMI, egy Display port és egy VGA csatlakozót, valamit egy fejhallgató kijáratot és egy vonal szintű bemenetet, illetve itt tudjuk a pillekönnyű külső tápot is csatlakoztatni a készülékhez. A hátlapon szabványos VESA felfogatást is találunk, de amint falra helyezzük a készüléket szembesülünk azzal, hogy mennyivel jobban áll a “lapos” tesóknak ez a mutatvány, mint az ívelt kijelzőknek.

SONY DSC

Belső:

A 27 colos monitor nagy valószínűséggel nem mezei TN panelt kapott, mivel egész szép betekintési szögeket produkál, ráadásul a színek sem hajlamosak a torzulásra, ha nem pont szemből nézzük a kijelzőt és ez mindenképp jó pont. Egy ekkora monitort jó esetben olyan egy méterről nézünk és egy-két kollégánk 29-30 colosnak tippelte a monitort, így volt akinél működött a “nagyobbnak látszom” trükk. Használat közben, office módban, vagyis pl. böngészés közben hamar elfelejtjük, hogy nem sík képernyőt nézünk, de amint olyan alkalmazást nyitunk meg ahol sűrűn kell a sarkokba nézni (akár csak egy szövegszerkesztő programnál), ismét kicsit furcsa lesz a sarkokban a torzulás. Ha pedig grafikusok vagyunk és sűrűn kell mutogatnunk a munkát a kollégáknak, amikor többen dolgoznak azonos projekten bizony akár komoly félreértésekre is okot adhat, ha nem pont középről nézzük a képernyőt. Játékhoz és filmnézéshez viszont remekül megy az LS27D590CS ívelt kijelzője, csak épp nem túl sokat tesz hozzá az élményhez. Ráadásul (de ez minden nagyméretű FullHD megjelenítő sajátja és semmi köze az ívelt panelhez) az 1920 x 1080 pixeles felbontás már kevés ekkora méretben, egész egyszerűen látjuk a pixeleket, ha az asztalon, normál távolságra helyezzük a monitort.

SONY DSC

Az ötirányú navigációs gombbal igen egyszerű a monitor beállítása (ráadásul a menü magyar nyelvű), ahol az alap funkciókon kívül választhatunk az előre programozott beállításokból is, így más színvilágot, kontrasztot, stb. kapunk Játék módban, mint például a Mozi beállítás használatával.

SONY DSC

Verdikt:
A Samsung LS27D590CS ajánlott ára valahol 120 ezer forint körül lesz, ami sok. Ugyanis igen hasonló paraméterekkel rendelkező Samsung monitort kapunk 80 ezer forint alatt, természetesen az ívelt panelt leszámítva. Ez a felár bizony jellemző minden ívelt készülékre legyen szó monitorról, vagy tévéről és sajnos ennyit (szerintünk) nem ér.

SONY DSC

De! Mint a bevezetőből is látszik rengeteg a kevéssé mérhető, szubjektív jellemző, így, mivel mindenképp szeretnénk korrektül zárni ezt a kis bemutatót, mindenkit arra bíztatunk nézze meg saját szemével és döntse el maga, megéri-e a felárat az új “varázsszó”, az ívelt panel.