Hogwarts Legacy teszt

Harry Potter története a 2007-ben megjelent hetedik Harry Potter-kötettel, majd az azt filmvászonra varázsoló, négy évvel később mozikba kerülő Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. résszel ugyan lezáródott, ám a J.K. Rowling által megálmodott univerzum rajongók millióit szórakoztatja a mai napig. Az elmúlt bő egy évtizedben hétköznapi mugli gémerként még annyira sem jutottak betevő falathoz a Varázslóvilág szerelmesei, mint akik esetleg csak a filmek által követték nyomon a történetet – a moziba járó nagyközönség számára Göthe Salmander, nagyjából 70 évvel korábban játszódó, a cselekményt New Yorkba helyező sztorija, a Legendás állatok és megfigyelésük három epizódot élt meg 2016 és 2022 között, kiszolgálva a rajongókat és egyben bővítve az univerzumot.

Viszont komolyabban vehető videojáték feldolgozások szinte csak és kizárólag a Potter-filmek kisérőjeként jelentek meg, ám azon címek platformtól függetlenül minden tekintetben sajnos kritikán alulira sikerültek. Kijelenthetjük, méltó módon soha, egyetlen egy játékadaptációnak nem sikerült feldolgoznia a témát. Érezhette a jogokat tulajdonló Warner Bros. is, hogy valamit kezdeni kell a helyzettel, így 2017-ben felvásárolta a Disney Infinity-szériával magának ismertséget szerző Avalanche Software stúdiót, majd 2018-ban, láthatatlanná tévő köpenybe burkolódzva, teljes titoktartás mellett elindították a játék – kategóriáját tekintve nyitott világú akció-RPG – fejlesztési munkálatait. A közel 5 éves munka idén véget ért, így február 10-től hatalmas várakozással, és még annál is nagyobb izgalommal vetettük bele magunkat a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskola életének sűrűjébe.

Történetünk Harry kalandjainál jóval korábban, az 1800-as évek legvégén játszódik. Főhősünk, akit egyébként közvetlenül a játék indítását követően egy kellően részletes, ámde mégsem túlbonyolított karakterszerkesztőben létrehozunk, ötödéves diákként érkezik a Roxfortba. Mentorként Fig professzort kapjuk magunk mellé, aki másodmagával, egy Mágiaügyi miniszterrel együtt kísér el minket az iskolába. Pontosabban csak kísérne, ugyanis miközben a repülő hintóban épp rájövünk, hogy egy különleges, eddig nem ismert mágikus képesség és egyben valamiféle titokzatos ősi kulcs birtokában vagyunk, egy hatalmas sárkány támadja meg a hintót, majd pillanatok alatt tépi azt darabokra. Hőseinknek a zuhanást követően persze nem sok idejük marad pihenni, némi mászkálást követően kisvártatva szembe találják magukat Ranrokkal, a gonosz goblinmágussal, akinek minden vágya, hogy megszerezze a bennünk rejlő ősi tudást. A cselekmény ezen ősi tudás megismerése és a Varázslóvilág megvédése körül bonyolódik. A játék ezen felvezetőjében ismerjük meg az irányítás alapjait, a mágia használatát, a támadás és védekezés gyakorlatát.

A Hogwarts Legacy egy nyitott világú, kizárólag egyedül játszható akció-szerepjáték. Küldetéseinket kezdetben Roxfortban, az iskola tanáraitól és diákjaitól kapjuk, ám rövid időn belül az épületkomplexum falain kívül találjuk majd magunkat, ahol a különböző, kisebb és nagyobb falvak és táborok lakóinak ügyes-bajos dolgaival kell foglalatoskodnunk a történetet előre lendítő főküldetések mellett. A rövid időt persze érdemes fenntartásokkal kezelni, lévén Roxfort valami elképesztő méretekkel operál. Talán túlzónak hangzik, de csupán maga az iskola területe is teret adhatott volna egy teljes játéknak. De az Avalanche Software természetesen itt nem állt meg, a varázslósuli mellett több mint egy tucat bejárható régió várja, hogy felfedezzük. Utunk során természetesen eljutunk Roxmortsba, ahol több ismert ikonikus boltba is betérhetünk. Az erdő rengeteg veszélyt rejt, a Tiltott rengeteg pedig még a legbátrabbak varázslókat és boszorkányokat is próbára teszi. Túlzás nélkül állíthatjuk, a világ hatalmas lett. Kezdetben gyalogosan, majd sztori előrehaladásával seprűn, később pedig egy Hippogriffet meglovagolva győzhetjük le a távolságokat. Itt külön kiemelnénk, hogy a három szinten fejleszthető seprű, vagyis annak irányítása valami fantasztikusan jóra sikerült. Kezelésének elsajátítása igényel ugyan némi gyakorlást, de miután ráérzünk, hatalmas élményben lesz részünk. Természetesen, ha hoppanálással vetekedő sebességgel akarunk eljutni a kívánt célhoz, a térképen szétszórt gyorsutazási pontok igénybevételével ezt is megtehetjük.

Persze csak óvatosan a kirándulással… Roxfortba elsősorban tanulni érkeztünk, a falakon túli kalandvágyainkat a megfelelő varázsismeretek elsajátítása nélkül még csak véletlenül se próbáljuk meg kielégíteni! A játék során több mint 20 varázsigét tanulhatunk meg, melyeket 7 kategóriába sorolhatunk. Lesznek különböző elementális támadást előidéző, objektumokat mozgató vagy azokat átalakító bűbájok. A helyszínek felfedezését alapjaiban segítők, használatukat a logikai feladványokban megkövetelő igék. És persze nem hiányozhatnak a főbenjáró átkok sem, mint például az azonnali halált okozó Aveda Kedavra. A készítők frappánsan oldották meg a technikák elsajátítását. Itt nem is feltétlen arra gondolunk, hogy mindegyik varázsigét egy-egy minijáték sikeres abszolválása után kapunk meg, hanem arra, hogy magukra az órákon való részvételt is bizonyos házifeladatok megoldásához kötik tanáraink. Pl.: használj harc közben mandragórát! Igyál meg főzetkombinációkat! Emeld magasba, majd taszítsd el az ellenfeledet, stb. Kényelmes tempóban haladva a fő történeti szál nagyjából 25-30 óra alatt teljesíthető, ám ha minden titokra fényt szeretnénk deríteni, az összes mellékes missziót szeretnénk elvégezni és minden goblintábort felszámolni, sötét mágusokat móresre tanítani, titkos barlangokat kipucolni, Merlin kihívásait teljesíteni, arénaharcokat megvívni és a rengeteg gyűjteni valót összeszedni, simán elérjük a 70-80 óra körüli játékidőt.

A Hogwarts Legacy tartalmában nagyon erős lett, ám mit sem érne a rengeteg tennivaló, ha a gameplay sarkalatos pontja, a harcok megvalósítása nem működne. Nos, itt működik, ráadásul olyan látványos formában és fluid módon, amire rég nem láttunk példát. Alaptámadásunk a kontroller jobbalsó ravaszán (R2) kapott helyett, a jobbfelsővel (R1) pedig lehetőségünk lesz a mozgatható tereptárgyakat telekinetikus erővel hozzávágni az ellenfelekhez. Ezeken felül kezdetben egy mágiaszettet, a szettben négy különböző varázslatot tudunk gyorsgombokra helyezni, az összecsapások során pedig ezeket váltogatva, különböző támadási kombinációkat hajthatunk végre. A megoldás leginkább a The Witcher-játékok jeleihez hasonlatos, viszont tesztünk alanyában van egy olyan csavar, hogy összesen 4 szettet tudunk létrehozni a megfelelő fejlesztések feloldásával.

A varázsigék láncban történő összefűzésére egyébként szükségünk is lesz, mivel rengeteg ellenfélnek van valamiféle védekező magiája, amit csak adott ellenvarázslattal leszünk képesek megtörni. Miután sikerrel vettük az akadályt, alaptámadással és akár egy varázsigével kiegészítve az offenzívát, további sebzést vihetünk be opponenseinknek. Már a játék első óráiban is élvezetes a küzdelem, ám miután magasabb szintre emeljük hősünk képességeit a karakterünk fejlődési szintjei után járó képességpontok szétosztásával, extrém fokozatba kapcsolhatunk, egészen döbbenetes kombókat prezentálva a harctéren. Megjegyzendő, hogy a PlayStation 5 DualSense adaptív ravaszainak, illetve a kontroller haptikus visszajelzéseinek köszönhetően szó szerint a kezünkben érezhetjük a mágikus erőt.

Az elnyert képességpontokat öt nagy kategóriában van lehetőségünk kiosztani, így növelve mágikus tálentumunkat, általános adottságainkat, harci képességünket, főzeteink hatásosfokát, lopakodási tehetségünket, stb. Az összecsapások során, de persze játékstílusunktól függően fontos szerephez jutnak a különböző varázsfőzetek és a különleges növények is. Miután Garlick professzor növénytan óráján részt vettünk, lehetőségünk nyílik azok termesztésére, különleges bájitalok kotyvasztására. Ezen képességünknek szinte csak a kreativitásunk szab majd határt a néhány küldetéssel odébb birtokba vett Szükség szobájának köszönhetően, amit gyakorlatilag kedvünk szerint rendezhetünk majd be. Szerepjátékhoz hűen a fejlődésünk nem csak a tudományok és varázslatok elsajátításával érhető el, hanem ruházatunk folyamatos cseréjével, fejlesztésével is. A sokak által kedvelt transmog-rendszer itt már alapból beépítésre került a játékba, így lényegében az aktuálisan viselt ruhadarabok értékének módosulása nélkül szabadon variálhatjuk az öltözékünket. A készítők ezen a téren is kiettek magukért, rengetek cucc áll majd rendelkezésünkre a kaland során.

A Hogwarts Legacy látványvilága egyszerűen ámulatba ejtő. Na persze nem azért, mert olyan minőségű textúrákat vagy példának okáért karakteranimációkat vonultat fel, amitől leesik az állunk. Ezúttal másról van szó. A készítők érezhetően hatalmas rajongással, az eredeti művek előtti tisztelettel és mérhetetlen odaadással prezentálták ennek a varázslatos világnak minden szegletét. Roxfort belső terei a legapróbb részletekig ki vannak dolgozva. Ahogy a mozivásznon láthattuk, a falakon lévő festmények megelevenednek. Szellemek cikáznak a folyosókon. A kiállított páncélok, szobrok és faragványok önálló életre kelnek. Helyszíntől függően, de ahol fellelhetőek, ott az NPC-k napi dolgukat végzik. Mindaz, ami elvarázsolt minket akár a könyvekben, akár a filmekben, itt lépten nyomom szembejön a játékossal, aki így maga is részesévé válik a csodának. Legfőképpen az iskola, de igazából a teljes anyag minden zugában fellelhető mindaz, amiért megszerettük ezt a hihetetlen mesevilágot.

A dizájn mellett érdemes szót ejteni az anyag grafikai teljesítményről is. Többféle képbeállítás közül választhatunk. A klasszikus 60fps biztosító, illetve a natív 4k-s felbontás mellett kiálló módok mellett néhány extra opciót is elérhetővé tettek a fejlesztők. 30fps-t célozva választhatunk ray-tracinggel operáló képet, illetve arra alkalmas megjelenítő birtokában 120fps-sel futó, visszafogott vizualitást biztosító látvány is adott. Az igazi csemege azonban a kiegyensúlyozott beállítás lett 40fps-sel, a látványvilág minőségének magasan tartásával. Mi ezen beállításra tettük voksunkat. A zenékre szintén nem lehet panasz, külön öröm volt hallani az ismerősen felcsendülő dallamokat.

A Hogwarts Legacy szinte minden elemében kiemelkedő alkotás lett. Olyan szórakoztatóipari termék, amire hosszú évek óta vágytak a rajongók, viszont mint minden játék, ez a cím sem lett hibátlan. A nehézkesen használható világtérkép, illetve az akár elsőnapos javítócsomag mellett is fellelhető bugokra részletesebben most nem térnénk ki (vélhetően úgyis javítva lesznek), azonban valamiről érdemes szót ejteni.

Egy szerepjátéktól elvárható lenne, hogy a történet során meghozott döntéseinknek legyen valamiféle súlya, ami akár sorsdöntő horderőjűvé is válhat a történet előrehaladtával. Itt viszont gyakorlatilag szinte teljesen lényegtelen, hogy milyen válaszokat adunk adott beszélgetésben, vagy, hogy éppen melyik házat választjuk a Teszlek Süveg beavatási ceremóniáján. A házválasztási döntésünk azért minimálisan, de kihatással lesz az eseményekre, de csak nagyon elhanyagolható mértékben. Más lesz a közös klubhelyiség, más sorrendben futunk össze néhány diákkal az első órában, hugrabugosként pedig egy extra küldetéssel gazdagodhatunk. És lényegében ennyi is volt a változók felsorolása. De az is rettentő fura, hogy ebben a világban gyakorlatilag senkit nem érdekel, melyik boltból mit lopunk el, vagy épp melyik házba törünk be, akár fényes nappal. Morális kérdések latolgatása kapcsán pedig felmerülhet a kérdés, miért nincs semmilyen hatással karakterünk jellemére és a vele közvetlen kapcsolatban álló szereplők viselkedésére legalább a főbenjáró átkok használata. Szabadon, mindenféle probléma nélkül szórhatjuk a világra a leggonoszabb rontást. Mi bajunk származhat vajon belőle?! Semmi.

Végső gondolatként elmondható, hogy a fentebb megemlített hiányosságokon túl a Warner Bros. játékának személyében egy egészen kiváló alkotást köszönthetünk. Nem lett tökéletes, ám ha megbocsátunk a játékba belerondító kisebb bugoknak, elfogadjuk, hogy a zsáner képviselőire jellemző, igazán mély szerepjátékos megoldásokat mellőzi, egészen páratlan játékélménnyel fog gazdagítani minket a Hogwarts Legacy.

A Varázslóvilág kedvelőinek erősen ajánlott, rajongóinak pedig egyenes kötelező az anyag!

A játék megvásárolható itt:

A Hogwarts Legacy február 10-én jelent meg PC, Xbox Series X, és PlayStation 5 platformokra. Tesztünket a Sony konzolján végeztük.