Orral a rosszullét ellen

A virtuális valóságban néhány felhasználó hasonlóan rosszul érzi magát, mint sokan hajón, vagy repülőn. De van megoldás.

A kiváltó ok hasonló a virtuális valóságban és utazáskor is felmerülő okokhoz. Az érzékszerveink kissé összezavarodnak, hiszen míg például a kocsiban olvasva a szemünk nem érzékeli a külvilág mozgását, addig a fülünk bizony érzi a kocsi billenéseit és a sebességet. Ezt agyunk úgy érzékelheti, hogy hallucinálunk, vagyis akár mérgezést is kaphattunk, így jön az öklendezés, majd a hányás. A virtuális valóságban pont fordítva van, a szemünk mozgást érzékel, a fülünk viszont nem, de az agy reakciója ugyanaz.

A videojátékok esetén sokat segít, hogy a fejlesztők pl. pilótafülkét rajzolnak az űrhajónak, ezzel vizuális, fix kapaszkodót adva a szemünknek és az agynak. A VR szemüvegekben azonban semmi ilyesmi nincs, minden mozog, minden valódinak tűnik, nem csoda, hogy néhányan rosszul lesznek.

oculucorr1

A Purdue College of Technology kutatói meglepő dolgot tettek: odarajzoltak egy virtuális orrot a szemüvegben látható képre, hogy némi “kapaszkodót” adjon az agynak. Csodák csodája a rosszullétek száma közel 14%-al csökkent. Ráadásul még az sem volt fontos, hogy a virtuális orr mennyire kidolgozott, hiszen nem egy olyan paciens volt, aki nem hitte el, hogy az orr tényleg ott van és újra felvette a VR szemüveget, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a kutatók nem hazudnak.