Konyhatervezés: álomkonyha 8 lépésben

Bő egy hónapja indult útjára a Media Markt és az RS Bútor közös projektje, az a konyhabútor-stúdió, ahol a vásárlók egy helyen tudják megtervezni és összeállítani a konyhabútort és a konyhai gépeket. Ennek apropóján – és persze azért is, mert talán e témában kapjuk a legtöbb kérdést – összeállítottunk egy bármikor elővehető kisokost a tökéletes konyháért.

Míg a konyhákat régen az otthon rejtett helyiségeiben száműzték, addig mára ez teljesen megváltozott: a konyha a lakótér szerves, egyik központi tere lett, ahol rengeteg időt töltenek az emberek. Ez az oka annak, hogy a tervezés fázisában már nemcsak egy takaros konyha, hanem egy olyan harmonikus, kényelmes és praktikus tér kialakítása a cél, ahova jó megérkezni. Összegyűjtöttük, mi az ideális konyha tervezésének 8 legfontosabb lépése.

1. Írjuk össze a legfontosabb szempontokat, amiket az új konyhától várunk

A listára kerüljön fel minden, amit az új konyhának “tudnia kell”. Hány fős háztartást kell “elbírnia”? Körülbelül hány polcra, szekrényre van szükség? Milyen alakja legyen a konyhának? U, L vagy épp egyenes? Legyen benne konyhasziget? Mennyi háztartási gépnek kell hely? Ezek alapján hány konnektorra kell? 

Szükség van ebédlőasztalra vagy elég egy magasabb pult? Mekkora mosogatódézsára van szükség? Milyen magasan legyen a konyhapult? (Ez a pont magas embereknél különösen kardinális). 

 Szakértők ezen a ponton mindig arra figyelmeztetnek, alaposan gondoljuk végig: hogyan használjuk a konyhát? Itt érdemes gondolatban lejátszani például a főzés menetét, azt, hogy miképp mozgunk a konyhában. A főzés forgatókönyve alapján praktikus például a hűtőt, a mosogatót és a főzőlapot egy háromszög mentén elhelyezni. 

2. Rajzoljunk! Makettezzünk!

Mindegy, hogy precíz alaprajzban vagy vázlatban gondolkodunk, kezdjünk el rajzolni, sablonokat készíteni! Készítsük el a konyha körülbelül méretarányos rajzát, rajzoljuk be az ajtót, az ablakok helyét, majd vágjuk ki papírból azokat az elemeket, amiket a konyhába szánunk. (Ebbe a folyamatba nem mellesleg a gyerekeket is be lehet vonni.) 

3. Készítsünk moodboardot!

A magazinkészítők úgynevezett moodboardokat készítenek minden egyes fotós anyaghoz, ennek célja, hogy nagy vonalakban meghatározza azt a hangulatot, amiben a képes anyagnak el kell készülnie. Ez a technika a konyhatervezésnél is működik: inspirálódjunk a világhálóról (pl. Pinterest), mentsünk le olyan konyhákat, részleteket, megoldásokat, színeket, stílusokat, amiket saját otthonunkba is el tudunk képzelni. 

4. Válasszuk ki a tökéletes alapanyagot!

A következő lépésben fontos megismerkedni az egyes alapanyagokkal és az ár-érték viszonyokkal. A sokat használt, tisztított elemeknél (munkalap, szekrényajtó) érdemes ellenállób matériákban godolkodni, míg a kevésbé fontos szerepet betöltő részeknél választhatunk olcsóbb alapanyagot is. 

5. Válasszunk színt!

Mindegy, hogy fehér, színes vagy sötét tónusok mellett tesszük le a voksunkat, mindenképp járjunk utána, hogy a kiválasztott szín hogyan “viselkedik” használat közben – mondjuk zsírgőz, pára, por, tisztítószer hatására. Hiába a legtrendibb színvilág, ha mindennap porolnunk kell, ha a felületen minden csepp meglátszik. 

6. Válasszuk ki a munkalapot!

A konyha legtöbbet használt felülete a munkalap, aminek éppen ezért nemcsak mutatósnak, de strapabírónak és könnyen tisztíthatónak kell lennie. Kő, fa, laminátum, rozsdamentes acél: bár az alapanyagok száma szinte végtelen, választás előtt járjunk utána, mennyire kényes, hogyan kell ápolni, mi az esetleges gyenge pontja a matériának. 

7. Válasszuk ki a konyhafal és a padló alapanyagát!

Kő, fa, tégla, beton, csempe, laminátum, önterülő műgyanta: ennél a pontnál is érdemes nem megfeledkezni arról, hogy nemcsak egy szép, de egy felhasználóbarát konyhát tervezzünk. A kiválasztott alapanyagoknál a legapróbb részletekig érdemes végiggondolni a választást, törekedjünk a strapabíró, könnyen tisztítható megoldásokra. 

8. Bízzuk a finomhangolást szakemberekre – például a Media Marktban!

Ha körülbelül sikerült összeírni az igényeket és elkészíteni a konyha alaprajzát, érdemes szakértői segítséget is kérni, azokra, akik évtizedek óta ezzel foglalkoznak. Itt jön a képbe az RS Bútor, amely a Media Markttal szövetkezve kínál hatalmas konyhabútor-választékot, áruházunk konyhaigép-felhozatalával összhangban. 

Nem egy papíron létező, virtuális együttműködést kell elképzelni, hanem nagyon is konkrétat: a Pólus Center Media Marktjában eddig próbajelleggel, mostantól pedig “élesben” is működik az RS a vásárlótérbe szervesen illeszkedő konyhastúdiója. Itt szakemberek várnak mindenkit, azt is, aki már kész tervekkel érkezik, és azt is, aki még csak barátkozik az új konyha gondolatával. A kész bútoroktól az egyedileg legyártott darabokig minden kérést teljesítenek; erről az RS bútor vezérigazgatóját, Pólya Ádámot, és konyhafelelős területvezetőjét, Mészáros Csabát kérdeztük. 

„Több gyártóval működünk együtt, mindegyiknek legalább egy komplett konyhája megtalálható itt. Az RS magyar bútorgyártási háttérrel dolgozik, ugyanakkor vannak olyan kiegészítő termékek, amiket importálunk” – magyarázza Pólya Ádám, az RS Bútor vezérigazgatója, és hozzáteszi, a stúdióban kiállított konyhákat, bútorokat és bútorcsaládokat tapasztalataik, illetve a vásárlói igények alapján állították össze. – Ezek mindegyike egy benyomást, egy hangulatot, egy összhatást ad, de lényegében bárkinek bármilyen egyedi elgondolású konyhát be tudunk rendezni, sőt azt 3D-s látványtervező program segítségével be is tudjuk mutatni” – magyarázza a szakember, majd a megszámlálhatatlan mennyiségű front, korpusz és munkalap kínálatra mutat. Méretek tekintetében a mozgástér korlátlan, a stílus pedig a kalsszikustól a letisztult kortárs esztétikán át egészen a vintage-ig terjed. 

„A bútorok legnagyobb előnye, hogy tervezhető határidővel, 2-3, maximum 4 héten belül, kedvező árfekvésben, tömeggyártásban készülnek, ennek köszönhetően egy sokkal magasabb minőséget képviselnek, mint például egy egyedi, asztalosüzemi környezetben készült bútor. Természetesen ebből adódóan korlátokkal is kell számolni, egy amorf szögben záródó konyha nem a mi profilunk, de normál falsíkra bármilyen és bármekkora konyhát meg tudunk tervezni és meg tudunk valósítani” – magyarázza Pólya Ádám.

Ami a megrendelést illeti, első körben bőven elég, ha az ügyfél csak nagyjából tudja a méreteket. – Ezek alapján elkészítünk egy rajzot, és egy munkanapon belül megküldünk egy árajánlatot – mondja Mészáros Csaba, a Reitter Ferenc utcai RS Bútor területvezetője. – Ez egy kompakt, alapáras árajánlat, amit aztán egy következő, telefonon, e-mailben, interneten rögzített időpontban formára öntünk, hogy a vásárló biztosan azt a konyhát kapja, amit megálmodott magának.

A konyhabútor-stúdióban, az L és U-alakú konyhától kezdve a konyhaszigeten és egyenes konyhán keresztül egészen a különböző magasságokig számtalan kialakítás segíti és inspirálja a vásárlót. – A kiállított darabok és minták a legáltalánosabb igényekre és a legszélesebb mozgásteret biztosító megoldások bemutatására szolgálnak – magyarázza Pólya Ádám, és hozzáteszi, a Media Markttal való együttműködésnek köszönhetően a bútorok mellett helyet kapnak az olyan beépített háztartási gépek is, mint a mikrohullámú sütő, a páraelszívó, a mosogatógép, a főzőlap vagy épp a hűtő, borhűtő. – Bár legtöbb háztartási gép mérete sztenderdizált, akkor sincs fennakadás, ha egy gép mérete egyedi, a beépítési adatok alapján finomhangoljuk a bútorokat – mondja.

A bútorok alapanyaga változó, míg a szekrények oldala javarészt faforgács bútorlap, addig az ajtófront bármi lehet. – Az egyszerű bútorlapos ajtófront árban az induló kategória. A legtöbb gyártó az MDF-et használja, ami marható, formázható, mintákkal lehet díszíteni, fóliával vagy festékkel lehet védeni – mondja Mészáros Csaba.

A konyhabútor-stúdióban a vásárlók az árakról is precíz felvilágosítást kapnak, a kiválasztott konyhabútornál ugyanis feltüntetik annak egyméteres, L-alakú és egy nagyobb összeállítás árát, így a vásárló láthatja, nagyjából milyen árkategóriával kell számolnia. – Ezzel igyekszünk segíteni abban, hogy az ízlés és a rendelkezésre álló összeg alapján el tudjanak indulni egy úton – mondja Pólya Ádám, és hozzáteszi, bútorban ugyanazt képviselik, mint gépekben a Media Markt. – Brutális választék, durván jó ár! Mi is ezt a szlogent szeretnénk magunkénak tudni. Mindennek fényében talán nem meglepő, hogy a két brand mennyire jól együtt tud működni. 

A konyhabútor-stúdió bemutatkozásával nemcsak az RS üzletekben, de a Media Markt üzleteiben, illetve mind az online, mind az offline kiadványokban is találkozhatnak a vásárlók. A hiánypótló kooperációt egyedi akciókkal egészíti ki a két márka. – Természetesen a további együttműködésnek a lehetőségeit is vizsgáljuk: közös kampányokban, a termékportfólió bővítésében gondolkodunk, vagyis a célunk az, hogy ebből a két, egymást rendkívül jól kiegészítő rendszerből kihozzuk a maximumot – magyarázza Pólya Ádám. 

This slideshow requires JavaScript.

Ami a próbahónap tanulságait illeti, egy biztos, az első pár millió forintos forgalmat átlépte a pilot stúdió, de ami talán ennél is fontosabb, hogy a vásárlók visszajelzése egyértelműen pozitív. Megerősítést nyert az is, hogy egy konyhabútort nem lehet csak és kizárólag online kiválasztani: – A fizikai jelenlét, a matériák megtapintása, látványa, a szakemberrel való együttgondolkodás ennek a műfajnak a szerves része – fűzi hozzá Pólya Ádám, aki szerint egy stúdiókörnyezetben a vásárló duplán jól jár, hiszen egy környezetben tudja kiválasztani a konyhabútort és egy széles termékpalettáról a konyhai és háztartási gépeket.