A technika fejlődésével a közlekedés megkerülhetetlen szereplői lettek az elektromos rollerek az utóbbi években, gyakorlatilag . Ezúttal egy svájci tervezésű modellt, a SoFlow SO4 Pro 2nd Generationt teszteltük le.

Az elektromos rollerek piaca rendkívül szerteágazó. A 100 000 Ft körüli belépőszintű modellektől az 1 millió Ft feletti különlegességekig, sokféle gyártó és különböző modellek érhetőek el, amelyek ráadásul különböző hatótávval, végsebességgel és funkciókkal rendelkeznek.

Az So4 Pro második generációs darabja alapvetően egy nagyobb, 10”-os kerékkel rendelkező modell, amely jól érzi magát a városban cikázva is, ehhez pedig minden szükséges eszköz meg is található rajta, de erről mindjárt írunk is bővebben.

Beüzemelés

Egy tengeri szállítókonténert mintáz a termék doboza, amely hatalmas, sejtetve hogy a benne található, amúgy 19,2 kilogrammos roller sem lesz kicsi. A vásárláshoz javasoljuk a házhozszállítást, mert méretéből adódóan a SoFlow roller doboza tömegközlekedésen erősen korlátozottan használható, illetve a kisebb autókba sem fog beférni. Na és persze kényelmesebb csak otthon az ajtó előtt átvenni a futártól.

A rollert kivéve nem lesz bonyolult az összeszerelés, hiszen szerkezetileg egyben van, össze van hajtva, egyedül a kormányt kell a helyére illeszteni. Ha a dobozból kivettük, a beépített kitámasztóval azonnal le is támaszthatjuk. A kormányrúd a hátsó sárvédőhöz van rögzítve, ez egy kattintással kiszabadítható, majd felhajtva csak be kell kattintani, illetve visszahajtani a biztonsági csapot. Ha ezzel megvagyunk, a kormányban lévő belső kábel csatlakozóját össze kell dugni a kormányrúdban lévővel. Ezután ráilleszthetjük a kormányt a rúdra, valamint ráhúzhatjuk a védőgyűrűt, amit két-két csavarral kell rögzíteni. Ehhez egy imbuszkulcs lesz a csomagolásban. Ezeket a csavarokat figyelmesen és alaposan meg kell húzni!

Első használat előtt érdemes feltölteni az akkumulátort. Ehhez a roller alján a jobb oldalt található csatlakozó, ahova egyszerűen bedugható a töltőkábel. Vagy ha szeretnénk, kivehető a rollerből az akkumulátor, így kényelmesebben is tölthető a lakásban. A dobozban egy nagyméretű adapterrel ellátott töltő van. 0-ról nagyjából 5 óra alatt tölthető fel a roller akkumulátora teljesen, erre ideális lehet az éjszakai töltési fázis.

Az akkumulátoron van egy USB-C csatlakozó is, ennek segítségével akár más eszközöket is tölthetünk, ekkor egy nagy külső akkumulátorként viselkedik a telep. Ami kár, hogy ez kizárólag akkor elérhető, ha kivesszük az akkumulátort. Így tehát használat közben nem elérhető az USB-port.

Amíg tölt, addig mi is tölthetünk, méghozzá a SoFlow alkalmazást a telefonra, amely segít a roller kezelésében.

Itt létre kell hozni majd egy felhasználói fiókot, majd a bekapcsolt roller megjelenik és csatlakozhatunk hozzá.

A SoFlow appban követhetjük az utat amit megtettünk a rollerrel, illetve akár beépített navigációt is kínál, de láthatunk olyan részleteket is, hogy mennyit mentünk már összesen a rollerrel (élettartamra vonatkozó kilométer számláló).

Szintén az applikációban lehet állítani három felhasználói mód között, a Normal mellett van egy Eco mód és egy Sport mód. Előbbi értelemszerűen energiatakarékosabb működést eredményez, így is elérhető a maximális sebesség, viszont lassabban gyorsul. Ennek ellentéte a Sport mód, ahol sokkal rövidebb idő alatt lehet elérni a legmagasabb sebességet. 

Az első kör

A roller a hétköznapi közlekedésre fel lett készítve. Ez alatt azt értjük, rendelkezik elől és hátul lámpával, oldalt macskaszemmel, a kerekek felfújtak, van kitámasztója és sárvédője is. Elsőre tehát nem kell semmi extrával készülnünk a használatra.

Talán egy dolgot hiányolhatunk, nincs dedikált hurok a vázon lakatnak. Ha az utcán hagynánk, a lezárásra két opció van. Vagy a hátsó sárvédőn lévő hurkon vezetjük át a láncot (ez eredetileg összecsukáskor tartja a kormányt, így masszív), vagy a a kormány mögött körbetekerjük a láncunkat és úgy rögzítjük.

A 10”-os gumi kerekek nem tömörek természetesen, normál pumpával felfújhatók, ha a jövőben szükség volna rá. A mintázata alapján látszik rajta, hogy elsősorban városi használatra szánta a gyártó és gondoltak arra, hogy esetleg kisebb vízben is lesz használva. Defekt esetén javíthatók, illetve cserélhetőek is.

Egyszerű kezelőszervek vannak, kevés gombbal

Középre egy beépített kijelző került, ezen láthatunk minden lényegi információt, megjeleníti az összes megtett kilométert, az aktuális sebességet. Az akkumulátor töltöttségi szintet nem százalékban, hanem rovátkákkal jelöli, illetve ha merül az So4 Pro akkumulátora, akkor villogással jelzi ezt.

A bal oldalra kerültek a nyomógombok. A legalsó gomb a bekapcsológomb (illetve a kijelzőt ez váltja, a világítást ez kapcsolja). Felette az irányjelző gombokat kapjuk, illetve az akkufedelet is az egyik gomb nyitja-zárja.

A markolat mellett, a jobb oldalon van a gázadáshoz használatos fül. Ezt lenyomva adagolhatjuk a sebességet. 

Mechanikus fékeket kapunk, a bal oldali kar a hátsó, a jobb oldali az első tárcsafékeket vezérli. A fék elég erős, ezért mi a tesztelés során elsősorban a hátsó fékekre hagyatkoztunk. Kifejezetten gyorsan tudja egyébként megállítani a rollert, pont ezért kell nagyon figyelni arra, hogy mikor, melyik féket használjuk, hiszen 25 km/h-nál ha behúzzuk az első féket, abból egy csúnya esés is történhetne.

Elől egy fehér fényű LED világítás kapott helyet. Ennek fénye nem csak arra szolgál, hogy minket lássanak sötétben, kb. 3-4 méterre a roller előtt jelenik meg a vetített fény, amely segít hogy sötétben is lássuk mi van előttünk. (Alatta egy fehér fényvisszaverő prizma is elérhető.) 

Van irányjelző sárga fény is, ez a kormány két szélén található. Ez nappal teljesen haszontalan (egyszerűen nem látszik), éjszaka már elég a fénye ahhoz, hogy szemből lássák. Egy hátsó irányjelzőt hiányoltunk, mert bár a széles kormányon van esély, hogy hátulról is látszódik, de előfordulhat az is, hogy a testünkkel kitakarjuk azt.

Hátul lent piros LED lámpa jelez, ez kizárólag a helyzetünket jelzi. A fékezés nem befolyásolja, tehát nem működik féklámpaként. Ennek oka, hogy teljesen manuális a fék és nem raktak mellé egy érzékelőt a mérnökök. Pedig ez hasznos lehetett volna.

Indulás!

A beépített 500 wattos motor a hátsó kereket hajtja, nem is kicsit. Sport módban akár még az első kerék is megemelkedhet a nyomaték hatására. Szó szerint brutális a teljesítménye és egyben meglepő, több, nagyobb teljesítményű rollert is lekörözhetne az So4 Pro rollere ezzel a hajtással.

A teljesítményt példázza azt, hogy nem csak szupergyorsan gyorsul, hanem a sík út mellett a városi emelkedők sem okoznak neki gondot. Akár 33%-os emelkedővel is elbánik a hivatalos adatok szerint. Ha ilyen meredek úton nem is tudtuk kipróbálni, egy 20%-os emelkedőn sem kezdett el panaszkodni, hanem tette a dolgát és húzott felfelé.

Ha csak nem Budán lakik valaki, akkor viszont nem emelkedő lesz a legtöbb amivel napjai során találkozni fog, hanem kisebb bukkanók, útpadkák. A SoFlow SO4 Pro nem kapott felfüggesztést, azaz nem rugózik. Az egyetlen tompító rajta a felfújt kerekek (függvényében attól is, mennyire fújjuk keményre). 

A mindennapok során akkor sincs baj, ha esetleg esősebb napra ébredünk. Sikerült elázni a rollerrel menet közben, de a vízálló kivitel nem csak marketing, bírta a sarat – pontosabban a vizet a roller teste, nem szivárgott be az akkumulátorhoz a víz, valamint a motort sem zavarta működés közben. A beépített sárvédők kellően körbeölelik a rollert ahhoz, hogy ne csapódjon fel a víz, így ha átgurulunk egy pocsolyán, nem leszünk vizesek.

A kormányon a bal oldalra került egy csengő, ez hagyományos mechanikus megoldás, nagyjából ugyanolyan, mint amit egy kerékpárra is szerelnek. Erre viszonylag kevés alkalommal lesz szükség, mert a roller közeledését már távolabbról is hallani lehet. A hangja hasonló mint egy régi trollibusznak és sebesség függően távolról is hallható a közeledése. Maximális sebességgel haladva egy csendes utcán akár 100 méterről is hallható már, tegyük hozzá, 25 km/h esetén elég magas már a hangtartománya, ami egy idő után zavaró is lehet a vezetőnek.

Az EU-ban 25 km/h a maximális sebesség amit tudhatnak ezek az e-rollerek. A SoFlow Pro modellje is ennyivel mehet, nincs feloldási lehetőség amivel még gyorsabban mehetne. Erre a sebességre viszont nagyon gyorsan, pár másodperc alatt fel tud gyorsulni és utána sokáig tartja is. 

Korábbi tesztünk alanyával, a Garmin Fenix 7 Pro órával is monitoroztunk a SoFlow SO4 Pro 2nd gen sebességét. A GPS-es óra 25,2-25,6 km/h sebességet mért, persze ebben a minimális túllépés lehet akár mérési pontatlanság is. Ezt a sebességet pedig elég jó ideig fenn is tartja.

A 40 kilométeres hatótáv egy feltöltéssel akkor tartható, ha Eco módban haladunk és nem kell sokszor megállni, gyorsítani. Városban, Sport módban sok megállással, majd újraindulással, esetleg kövér gyorsításokkal hamarabb merül az akkumulátor, úgy akár meg is felezhetjük extrém esetben a megtehető távot – de ez hasonló egy autónál is, ha valaki nem megfontoltan vezet, annak a gépjárműve többet fogyaszt.

Szállítás

A szállítás a legtöbbször nem gond, hiszen magát szállítja a roller amikor gurulunk, de előfordulhat, hogy mással közlekedünk és úgy visszük magunkkal, vagy fel kell cipelni a harmadik emeletre, mert nincs lift. Ebben az esetben jó tudni, hogy bár pár másodperc alatt összecsukható és stabilan felemelhető, cipelhető mint egy csomag, azért van súlya, 20 kiló, így a napi edzés egy része azonnal meg is van, ha naponta párszor felvisszük az emeletre, kézben hosszan sétálni nem kényelmes (nemcsak a súlya, a hossza miatt sem).

De ahhoz nem annyira nehéz, hogy mondjuk egy buszra feltegye az ember, esetleg az autó csomagtartójába. Egy kisebb csomagtartós autóba viszont nem biztos hogy elfér maga a roller, egy átlagos kombi hátuljába is keresztbe fér csak be (kb. 120 cm hosszú). Így egy nyaralásra például nem ideális magunkkal vinni, hiszen mellé nem sok bőröndöt raknánk be. A buszon, vonaton viszont találhatunk úgy helyet neki, hogy a többi utast sem zavarjuk vele.

Kellően stabil társ a SoFlow a városi környezetben. Nem nyikorog, nem lötyög, a tömegéből és összeszereléséből adódó magabiztosságos, stabilitást sugall. De erre szükség is van ilyen erős motorteljesítmény mellett.

Az SO4 Pro 2nd gen a SoFlow csúcsmodellje, ehhez képest ára is teljesen rednben van. Persze nem biztos, hogy mindenkinek szüksége van ekkora teljesítményre, vagy ilyen hosszú hatótávra. Nekik lehet opció az alacsonyabb teljesítményű, kisebb hatótávú modellek kínálata, hiszen több ilyen modellt is kínál a SoFlow, pl. a SOFLOW SOX vagy SOFLOW SO3 2nd Generation modelleket.