Dead Island 2 teszt

dead_island2

Kevés játékról mondhatjuk el, hogy olyan mélységekben járta volna meg a fejlesztői poklot, mint a Dead Island 2. A sorozatot elindító lengyel illetőségű Techland a Riptide alcímű Dead Island kiegészítő epizódot követően ugyan maradva a hazai vizeken, de már a saját hajójában evezve elindította a már kettő részt is megélt, parkourt és a hentelést mesterien ötvöző Dying Light-szériát, így a trópusi zombis mészárszék hosszú évekre parkolópályára kényszerült. A 2014-ben debütált, fantasztikus hangulatú bemutatkozó trailert követően nem egy fejlesztőstúdiót is megjárt a projekt, ám a többéves sikertelenség és problémák garmada ellenére a játék mögött álló Deep Silver nem kívánta kukába hajítani a franchise-t. A hamvaiból újra és újra feltámasztott, egyik fejlesztőstúdiótól a másikig bukdácsoló játékot végül a Homefront: The Revolutionnel nevet szerző Dambuster Studios hozta tető alá. Az angol fejlesztőcsapat a bemutatkozó videóban látható alapkoncepció vicces hangulatát sikeresen megtartotta, a vérengzést és a brutalitást az egekbe emelte, utóbbiakat pedig olyan szintű realizmussal vegyítette, amiről eddig csak álmodhattak a zsáner szerelmesei. Ideje megélezni a bozótvágókat…

A cselekmény körülbelül 10 évvel később veszi fel a fonalat a Dead Island eseményeit követően. A festői szépségű Banoi szigetén történt zombiapokalipszis után csak egy hosszabb lélegzetvételhez jutott a világ, ugyanis a titokzatos kór ismét felütötte a fejét. A pokol ezúttal az angyalok városában, Los Angelesben (a játékban stílszerűen L.A. helyett Hell-A) szabadult el. A járvány kitörése után a hadsereg azonnal karantén alá vonja a várost, történetünk hősei pedig egy evakuálást biztosító repülőre felpattanva igyekeznek elhúzni a csíkot a helyszínről. A magabiztos túlélési remény azonban már a gépen villámgyorsan szertefoszlik, az általunk választott karakter pedig a repülőgép roncsaiból kivánszorogva vág neki a nagyjából 15-30 órányi játékidőt biztosító pokoli városnézésnek. A városnézés itt pedig akár szó szerint is érthető, lévén olyan ikonikus és egészen elképesztően festő helyszíneken fogjuk keresztülverekedni magunkat, mint a luxusnegyedet jelentő Bel-Air. Eddig nem látott formájában tér vissza a hírességek sétányának részét képző Hollywood Boulevard. Megismerkedünk a Monarch filmstúdió kulisszatitkaival, egykori sztárjaival és stábtagjaival, akiket ezúttal már nem a maszkmester bújtat zombiálarc mögé. És persze a teljesség igénye nélkül mindenképp érdemes még szót ejteni Venice Beach homokos partjáról is, ahol ezúttal jóval nagyobb veszélyek leselkednek ránk, mint egy átlagos gyúrós/strandolós napsütötte délutánon.

Ahogy fentebb említettük, több főhős, vagyis Slayer áll a rendelkezésünkre. A bevezetőt követően három srác, illetve három csaj közül választhatunk magunknak karaktert. A szimpátia mellett persze fontos szempont lesz a kiválasztásuk során az egyénenként eltérő tulajdonságaik számbavétele is. Mindegyikük eltérő agilitással, életerő regenerációval, staminával és kritikus sebzéssel rendelkezik. Döntésünket a későbbiekben már nem változtathatjuk meg, így érdemes alaposan mérlegelni, ki mellett tesszük le a voksunkat. Mi több karaktert is kipróbáltunk, rosszul igazából senkivel nem jártunk, maximum csak a játékstílusunkon kellett némiképp változtatni.

A Dead Island 2 szakítva a korábbi epizódok hagyományaival és egyben szembe menve az elmúlt évtized trendjével, nem a nyitott világú, klasszikus értelembe vett sandbox játékok sorát erősíti. Zónakára osztott, töltőképernyőkkel összekötött területek járhatunk be, ahol előre beállított napszak van. Összesen 10 nagyobb szektorba juthatunk el a történet során, melyek között szabadon átjárhatunk, a korábban elért helyszínekre pedig visszatérhetünk. Nincs járműhasználat és a gyorsutazásra is csak a játék nagyjából felétől nyílik lehetőség. Nincs újdonság azonban a küldetések felépítésben, amik során az utunkba kerülő karakterektől fogadhatjuk el a feladatokat. Ezek a missziók igazából sztenderd, viszont ötletesen és poénosra vett hangvételű küldik lesznek: menj ide, hozd el ezt, keress meg ilyen-olyan cuccokat vagy épp személyt, miközben halomra vágjuk a zombik hordáját, lootokat gyűjtünk, kisebb logikai feladványokat oldunk meg. Mindent összevetve 24 főküldetéssel, 33 mellékes misszióval, 15 extra lootot biztosító feladattal és 84 kihívással kecsegtet a játék.

Némi változatosságot azért a logikai feladványokba sikerült csempészni, melyek során több esetben a továbbjutást a játékban alkalmazott elemi kölcsönhatásokkal érhetünk el. Például adott volt, hogy egy generátort kellett üzembe helyezni, ám az áramot biztosító kábel kettészakadva hevert a földön. A közelben található vizestartályt használva, majd annak tartalmát a földre locsolva tudtuk abszolválni a feladatot. Az elemek használata kulcsfontosságú lesz nem csak némely puzzle megoldásánál, hanem magánál a harcoknál is. A játékban rettentően sokféle fegyver, a fejlesztésükhöz szükséges nyersanyag áll a rendelkezésünkre. Megszerzett eszközeinket munkapadokon tudjuk hatékonyabbá fejleszteni. Tartósságot és sebzést növelhetünk, elemi erőkkel, elektromosággal vagy tűzzel vértezhetjük fel a cuccokat. Kifejezetten jó megoldás, hogy pénzért cserébe akár a szintükre is felhúzhatjuk a már elavult, de általunk megszokott, jól bevált fegyvereket. A játék sava-borsát mindenképp a közelharci fegyverek által nyújtott vérengzések fogják jelenteni, de természeten biztosítottak lesznek a különböző lőfegyverek és robbanószerek is.

Hogy jó döntés volt-e a készítők részéről a fejlődési rendszer átlagostól eltérő megvalósítása, azt mindenki ítélje meg maga, azt viszont elmondhatjuk, hogy ezen a téren is sikerült színt vinni a játékba. A küldetések előrehaladtával karakterünk folyamatosan fejlődik, a magasabb szintek pedig növekvő életerővel, továbbá az újdonságként megjelenő egyedi képességkártyáknak helyet adó slotokkal bővül. A játékban nincsenek klasszikus értelembe vett elosztható skill pontok, helyettük a missziók során megszerzett képességkártyákat tudjuk becsatolni négy kategóriában az üres helyekre. Nagyon sokféle kártyát tudunk megszerezni, melyek között karakter exkluzívok is vannak. Érdekes megkötés például, hogy egyidejűleg nem csatolhatjuk fel a kitérés és a védekezést biztosító lapokat, választanunk kell a kettő közül. További meglepő megoldás, hogy a küldetéseket a szintünkhöz igazítja a játék. Ergo hiába hagyunk hátra egy mellékes feladatot mondjuk több órával korábbról, mire visszamegyünk, a misszió szintje már igazodott a mi magasabb fejlettségünkhöz. Persze mindezen furcsaságok könnyen megszokható elemei a játéknak, a fő hangsúly amúgy is a hentelésen lesz. Ebben a tárgykörben pedig magabiztosan kijelenthető, hogy valami fenomenálisan teljesít a progi. A zombik gyomorforgatóan realisztikus sérülésmodellje mellett külön kiemelendő a változatosságuk és kinézetük is. Például teljesen más hacukában vánszorognak, rohannak vagy épp tombolnak az élőhalottak Bel-Air villáiban, mint mondjuk a tengerparton vagy akár a filmstúdióban.

A Dead Island 2 végső formáját az Unreal Engine 4 motorral hozta tető alá a fejlesztőstúdió. Mivel az engine erőssége nem a nyitott világú címek létrehozásában van, így a készítők is inkább azt priorizálták a dizájn terén, amit maga a technológia még elbír, viszont parádésan kezel. Ennek köszönhetően ugyan lehet furcsának hat a korábbi epizódok nyitott világú megoldásával szemben a mostani rész szektorokra bontott, a játékost erősen korlátok közé szorító helyszínei, viszont ezért cserébe olyan látványvilágot kapunk, amire kis túlzással ugyan, de igazából még nem volt példa. A játék területei, amiből egyébként 10 állomás van, elképesztően látványosak és mindez stabil 60 képkocka/másodperccel pereg a szemünk előtt. Például egészen döbbenetesen festenek a Bel-Airben lévő luxusvillák, azok berendezései. De említhetnénk az utcákat is a végletekig realisztikus kinézetükkel, apokaliptikus állapotukkal. A bejárható helyszínek igényes kivitelezése mellett csak az ellenfelek kinézete, azok megalkotása szól nagyobbat.

A Dambuster Studios a zombik felépítéshez lényegében egy külön motort írt, melyet stílszerűen FLESH Systemnek nevezett el. A program lehetővé teszi, hogy szó szerint cafatokra szedjük az élőholtakat. Soha, semmilyen más játékban nem volt látható ilyen szintű- és ami még fontosabb, élethű ábrázolása a zombimészárlásnak. A modell anatómiai pontossággal kezeli a bőr, zsír- és izomrétegeket, csontokat és belső szerveket, melyek lényegében akár egyenként is elpusztíthatók. Éles fegyverrel bármely ponton séríthetjük a testet, csonkolhatjuk a végtagokat, jól irányzott ütéssel akár átüthetjük a koponyát, állkapcsokat szakíthatunk le a helyéről, kezeket téphetünk le. Egyszerűen borzalmas, ami a képernyőn történik. Ezért pedig óriási piros pont jár a fejlesztőknek.

Nem jár viszont dicséret több hibáért, hiányosságért, amivel szembesülnünk kellett a teszt során. A játszhatósági faktort ugyan nem befolyásolja, de sajnos elég illúziórombolóan hat, hogy karakterünk semmilyen formában nem tükröződik a felületeken. Hollywood luxusnegyedében, Bel-Air villáiban, ahol minden ház tele van tükrökkel, hatalmas TV-kkel, fém és üvegfelületekkel, ezek előtt állva legjobb esetben is csak annyit láthatunk, hogy elemlámpánk fénye vagy épp a kezünkben lévő fegyver lebeg a semmiben. Persze ezen malőr felett még szemet lehet hunyni, azonban a program által számtalanszor mögénk spawnoló zombik felett már nehezebb szó nélkül elmenni. Hangzás terén viszont ismét csak dicsérni tudtuk a készítőket. A dinamikusan változó, aktuális helyzethez igazodó zenék tökéletes egyveleget alkottak a zombik halálhörgéseivel, amik ráadásul annyira jól lettek kalibrálva, hogy megfelelő füles használatával pontosan pozícionálni tudtuk a helyzetüket.

Az anyag klasszikus kompetitív többjátékos opciókkal nem, viszont kooperatív lehetőséggel természetesen rendelkezik, így két másik társunkkal is nekivághatunk a kalandoknak. Itt fontos megemlíteni, hogy cross play-t csak az adott platformon belül biztosítottak a fejlesztők, átjárás a Sony és a Microsoft rendszerei között nincsen. Annak viszont semmi akadálya, hogy a PS4-es tábor a PS5-ös társakkal, az Xbox One csapat a Series X és Series S tulajokkal együtt nyomuljon. Sajnos a játék megjelenésekor a korábbi konzolgenerációval rendelkező játékosok hostolni egyelőre nem képesek, csak és kizárólag csatlakozni tudnak másokhoz. A fejlesztő Dumbuster Studios a problémáról tud, a hiba elhárítására pedig rövid időn belüli megoldást ígért.

Tesztünk végéhez közeledve pedig álljon itt 10 tipp a kezdő zombivadászoknak:

  1. Tanuld meg aktívan használni vagy a védekezést, vagy a kitérést! A jól időzített mozdulattal időt nyerhetsz, ami alatt akár egyetlen csapással kivégezheted ellenfeledet.
  2. A különböző fegyverek eltérő profilokkal rendelkeznek. Használatukat igazítsd az ellenfeleidhez, kihasználva így azok előnyeit!
  • Maiming” – Használatával a végtagok megcélzása kritikus találatokat biztosít, plusz állóképességünk is regenerálódik.
  • Frenzy” – A gyors támadások kritikus találatokat és felhalmozódó támadási sebességnövekedést okoznak.
  • Bulldozer” – A súlyos támadások mindegyike kritikus ütés lesz, de kiválóan alkalmas akár tömegoszlatásra is.
  • Headhunter” – A fejre mért találtok kritikus sebzést érnek, így ezekkel az eszközökkel kifejezetten az irányítótornyot érdemes megcélozni.
  1. Figyelj az ellenfelek különböző elemi támadásaira, és ennek megfelelően válaszd meg a fegyveredet! Egy tüzes modifikációval ellátott eszközzel például semmire nem mész az égő zombik ellen.
  2. Gyakran ellenőrizd a képesség kártyákat, és válaszd a játékstílusodnak megfelelőket!
  3. Az életerő csomagok a regeneráció mellett a negatív hatásoktól is megtisztítják a karakteredet.
  4. Lehetőség szerint mindig legyen nálad néhány biztosíték! Amikor csak teheted, vásárolj a kereskedőktől! Használatukkal elzárt helyekre tudsz bejutni, ahol minőségi lootok várnak.
  5. A végtagok amputálása alapjaiban befolyásolja az elleneségek támadási képességét. Gondot okoznak a Crusherek? Vágd le a karjukat!
  6. Mindig használd ki a környezet adta lehetőségeket! Minek fárasztanád magadat holmi kaszabolással, ha akár benzint szétlocsolva, majd azt begyújtva alápörkölhetsz a vánszorgóknak. A medencékben lubickoló zombikat sem kell megzavarni a jelenléteddel, dobj csak be egy közelben lévő akkumulátort, mely azonnal megrázó élményben részesíti őket.
  7. A játék során rengetegféle és fajta fegyvert, illetve modifikációt használhatsz. Találd meg a számodra legjobban kézreállót! Ne feledd, az eszközök javíthatók, sőt akár az aktuális fejlettségi szintedre is felhúzhatók!
  8. Elvesztetted kedvenc golfütődet, szamuráj kardodat vagy esetleg gereblyédet? Sebaj! Nézd csak át helyszíneken megbúvó fegyverszekrényeket, biztosan találni fogsz benne kedvedre való vasat!

A Dead Island 2 személyében egy kifejezetten szórakoztató alkotást köszönthettünk. Nem hibátlan munka, a harcok olykor képesek voltak frusztrálóvá válni, és talán sokak számára zavaró lehet, hogy lényegében nem egy nyitott világú játszóteret kínál a game. Számunkra ugyan bejött, de az újításként megjelenő kártyás fejlődési rendszer sem biztos, hogy mindenkinek el fogja nyerni a tetszését. Azon elemei viszont, amiktől már a kedvcsináló videók alapján is igazán sokat vártunk, példátlan teljesítményt nyújtottak. A játék által prezentált látványvilág, ötvözve a fentebb taglalt realisztikusan megalkotott brutalitással, majd mindez nyakon öntve nem kevés humorral, egészen kiváló egyveleget alkotott.

Tesztünket PlayStation 5 konzolon végeztük. A játék Media Markt exkluzív Pulp Edition kiadása megvásárolható itt: