Dreams teszt

A LittleBIgPlanet alkotói újabb játékkal jelentkeznek, a Dreams segítségével pedig most határok nélkül adhatod ki a benned rejlő kreatívitást.

Képzelj el egy világot, ahol te vagy a készítő. Ahol te írod a történéseket, tervezed meg a karaktereket, sőt zeneszerzői vénával megáldva betétdalokat, kísérőzenéket komponálsz álmaid játékához. Nos, a Dreams pont ezt kínálja, minden eddiginél nagyobb szabadságot nyújt azért, hogy valóra váltsd álmaidat és megalkosd saját indie-játékodat. A sokáig béta és early access stádiumban lévő címről már kezdetleges állapotában rengeteg pozitív visszajelzés érkezett a rajongóktól, aztán február 14-én, a szerelmesek napján végül megjelent a végleges változat. Nézzük, tényleg méltó módon viszi-e tovább a LittleBigPlanet örökségét a Media Molecule legújabb játéka.

Nem meglepő módon a szoftver alapja újból az alkotásban rejlik, amin belül elkészíthetjük saját arcade stílusú programunkat. Ez lehet rövid, de hatásos, vagy hosszú és a lehetőségekhez mérten komplex – lényegében mindennek csak a képzeletünk, na meg szabadidőnk szab határt. Érdemes a legelején kicsiben gondolkodni; először rajzoljunk háttereket, tárgyakat, aztán jöhet a keményebb dió, hiszen rendezői vagy zeneszerzői babérokra törve a mozgóképtől kezdve egészen a zeneszerzésen át egész kisfilmeket készíthetünk magunknak. De ne rohanjunk ennyire előre, mert mindezt megelőzi egy alapos tanítómód, na meg a kis színes impünk kiválasztása.

Ők azok a lények, akik gyakorlatilag helyettesítik a kurzort és segítenek minket a továbbiakban, velük böngészhetünk a számtalan menüpont között, manipulálhatjuk a tárgyakat és az R2 gomb megnyomásával megszállhatunk egyes karaktereket. Bár az impekkel való mókolás gyárilag a DualShock kontroller mozgásérzékelőjére van kalibrálva, szerencsére mindezt át lehet állítani az analóg karokra. Nekem egyáltalán nem tetszett a stúdió alapértelmezett megoldása, de van egy olyan érzésem, hogy ezzel még mindig nem leszek egyedül, ugyanis már a béta legtöbb kritikáját is ez kapta. Ne féljünk attól, hogy elveszünk a Dreams először bonyolultnak tűnő világában, mivel minden lépés (a tárgyak forgatása, méretezése, klip és hang-készítés) kapott egy nagyon részletes, több szintes oktatómódot, ahol elsajátíthatjuk az alkotás fortélyait.

Összesen két játékmód áll rendelkezésünkre: a Dream Surfing és Dream Shaping. Utóbbiban mi magunk hozhatunk létre tartalmakat, míg előbbit választva az online térben böngészhetünk és a többi játékosok által létrehozott világok között csemegézhetünk. Már csak ihletforrás gyanánt is érdemes mások műveit megtekinteni, arról nem beszélve, hogy a többiek által megrajzolt és a közösbe bedobált tárgyait, karaktermodelljeit csupán így használhatjuk fel a saját projektünkhöz. Egyébként mielőtt elkezdünk szemezgetni az alkotások tengerében, indítsuk el a Dreams „sztori” módját, ami az „Art’s Dream” névre hallgat. Ebben a 2-3 órás, lebilincselő kalandban Art, a kiégett Jazz zenész életét követhetjük végig különböző szinteken olyan mondanivalókkal, mint a kompromisszumkészség és saját magunk megismerése. Persze az sem utolsó dolog, hogy minden pálya egyfajta prezentációként funkcionál előttünk, amik nagyszerűen bemutatják a játékban rejlő potenciált.

Természetesen nemcsak kaphatunk a közösségtől, hanem hozzá is adhatunk mások munkájához. A Dreams közösségépítő funkciójának hála bármikor besegíthetünk más játékosok alkotási folyamatába; bevállalhatjuk, hogy mi rajzoljuk meg háttereket, a jelenet egyes figuráit, a pályák bizonyos részeit, mi alkotjuk meg a történet gerincét vagy a hozzá illő zenét – minden csupán a kreatívitásunkon, fantáziánkon múlik. A készítők helyén kezelték a dolgokat, hiszen mégis csak egy játékról beszélünk, ettől függetlenül ilyen részletes zeneszerkesztő felületetet sem látok minden nap. Szerencsére a megfelelő zenei motívum összerakásának egyáltalán nem feltétele az összhangzattan mély ismerete, mégis a kicsit jártasabb egyének óriási előnnyel indulnak, na meg az se árt, ha rendelkezünk némi zenei hallással. Mondanom se kell, hogy minél többen jövünk össze egy projektre, annál gyorsabban elkészülhet a kerek egész, amit aztán mozgás közben látni lesz igazán felemelő érzés. Sok kérdés övezi, de talán kis szerencsével a fejlesztők által legjobbra értékelt alkotások felkerülhetnek a PlayStation Store-ba, mint megvásárolható, teljes értékű indie játékok. A kezdeményezés igazán merész, rengeteg buktatóval bír, de ez egy olyan lehetőség lenne, amire eddig még nem igazán láttunk példát.

Az emberek lelkesedését tökéletesen mutatja, hogy egyesek már több Silent Hill epizódot vagy rengeteg más, ismerős alapokon nyugvó címet készítettek. Néhányuk emléket állított Freddie Mercury előtt egy bemutató erejéig, ahol a lehetőségekhez mérten kimondottan ügyesen modellezték le a Queen énekesét, mozgását. Mások különböző témának komponálnak, bár a témakörben eddig legtöbbször a szinti alapú, futurisztikus hangszerelés dominált, közülök szintén találhatunk néhány pofás ötlettel megfűszerezett „videóklipet”. Valahol pont ez a Dreams lényege; szörfölni mások ötleteiben, ami alkotásra késztethet minket. Ilyenkor jöhetünk rá, hogy nincs szükség dollármilliárdos fejlesztő-kiadókra, akik futószalagon gyártják ugyanazt évek óta, se vérprofi szakemberekre, mert ezek nélkül is akadnak kiváló ideák ebben az iparágban – ne feledjük, egy jó alapötlet sok mindent képes felülírni!

Összességében a Dreams egyedi, hiánypótló és kétségkívül egy kreatív alkotás lett, ahol tényleg minden a képzeletünkre van bízva. Jellegéből adódóan inkább rétegjátékként fog funkcionálni, viszont akik videójáték-készítői ambícióval rendelkeznek, azok gond nélkül kipróbálhatják magukat a brit stúdió címében. Legyen szó többek között pálya vagy karakterszerkesztésről, történetírásról, instrumentális zeneszerzésről, ha bármelyiket érzed magadban, akkor merülj el a Dreams világában, mert hidd el, igenis megéri!

A játék megvásárlásához kattints ide!

A Dreams február 14-én Playstation 4 platformra jelent meg, mi a konzol Pro változatával teszteltük.