A végtelen űr és a fantasy után irány az emberiség egyetemes történelme, a Humankind pedig jött, látott és győzött.

Az Endless-sorozatról híres Amplitude Studios méretes fába vágta a fejszét, amikor az űr és a fantasy zsánerek után az emberiség korszakokon átívelő történelmének bemutatását választotta. A Firaxis Games népszerű címe, a Civilization ugyanis egyértelműen a műfaj koronázatlan királya, így a csapat kezdeményezése már első pillantásra is nem kevés bátorságra vall. Persze itt jön a csavar, hiszen a szoftvert elindítva azonnal feltűnik, hogy a játékmenet alatt nem a gimnáziumi tananyagot fogjuk viszontlátni. A franciák ugyanis nagyon érdekes húzásokkal dobták fel a már megszokott játékmentet -, de erről majd kicsit később. A 4X műfajában járatos fejlesztők, bár maradtak a gyökereiknél, mégis a 2019-ben bejelentett Humankindra a legtöbben felhúzták a szemöldöküket. Nem véletlen, hiszen elsőre úgy tűnhet, a srácok alkotása a hosszú évek óta trónon csücsülő Civilization-sorozat klónja lett. Ellenben a Humankind inkább egy újragondolt, sok-sok változtatással és újítással megpakolt játékként köszön majd vissza.

Az első nagy különbség a konkurenciához képest, hogy indítás után azonnal egy karakterkészítő köszönt minket, ahol saját szájízünk szerint lekopírozhatjuk magunkat. Tehát a Civilizationben megszokott valós történelmi személyekkel ellentétben itt mindenki a saját maga kis avatárjával indulhat neki a hódításnak, ráadásul karakterünknek bizonyos passzív képességeket és jellemvonásokat adhatunk, ami hasznos segítségnek fog bizonyulni a történelemírás során. Nyilván a játék legelején még kevés ilyen közül választhatunk, de idővel megnyílnak majd előttünk új lehetőségek. A számos bónusz mellé habitusunkat szintén módosíthatjuk; lehetünk békés felfedezők, agresszív hódítók vagy a tudomány oltárán áldozó tudósok. Ha készen vagyunk hű másunkkal, indulhat a móka, de főleg kezdőként érdemes személyre szabni a pálya preferenciáit. Beállíthatjuk a körök mennyiségét (ez alapból 300-ra van rakva), a kampány nehézségét, a térkép méretét és az adott etapban lévő népek számát. Kezdőként érdemes a legkönnyebb nehézségre böknünk, hiszen ilyenkor a környező népek mintegy passzív félként jelennek majd meg, és nem kell aggódnunk egy esetleges támadás miatt a csodásan csillogó birodalmunk ellen.

A játékmenet alapja, hogy bizonyos feladatok teljesítésével elérjük annyi csillagot, amennyivel egyik korszakból a másikba tudunk lépni. Ezek a missziók általában ugyanazok, mint egy x számú ellenséges katona legyőzése, építkezés, technológiai kutatás vagy egy adott aranymennyiség összekaparása. Persze a kezdeti szakaszban még csupán az őskorban vagyunk, ahol a fenti csillagokat ételgyűjtögetéssel, vadászattal, felfedezéssel szerezhetjük meg, hogy ezután a tíz felkínált kultúra közül választhassuk ki a nekünk legszimpatikusabbat. Érdemes a lehető leghamarabb átlépnünk az őskorból, hiszen ebben az időszakban még szinte semmit nem tudunk csinálni, nincs úgymond birodalom-menedzsment, se kutatás-fejlesztés. Visszatérve, a történelmi népeket a készítők külön kategóriákra bontották; akadnak köztük agresszorok, akik természetesen folyamatos harccal próbálnak érdekérvényesíteni, mások a békés diplomáciában és kereskedelmi kapcsolatokban, illetve a technológiai fejlesztésekben lesznek járatosak. Minden nép egyedi jellemzőkkel és katonai egységgel bír, az egyes érák végén ráadásul az adott népre jellemző bónuszok megmaradnak, így könnyedén kombinálhatjuk a különböző kulturális jellemzőket. Itt egyetlen eset tehet keresztbe, ha valaki hamarabb lép érát (vagyis szintet) és elhalássza előlünk az előre kinézett nemzetet. Azért aggodalomra semmi ok, mivel igazán rossz kombináció nem létezik, bár akadnak olyanok, amikkel jócskán nagyobb előnyre tehetünk szert.

Nem feltétlen kötelező belépnünk a következő korszakba (ha maradunk az adott érában, akkor a hírnevünk gyorsabban fog növekedni), de ez ettől függetlenül erősen ajánlott, hiszen rengeteg új technológia nyílik meg előttünk. Említettem a hírnevet, ami a Humankind másik főbb mozgatórugója lesz, hiszen a legtöbb hírnév-pontot összegyűjtő birodalom fog diadalmaskodni egy végigjátszásban. A 4X zsánerre jellemző módon többféleképpen nyerhetünk (pl. létezik katonai vagy gazdasági győzelem), de a hírnevünk duzzasztása mindig jó döntésnek fog bizonyulni. Többek között növelhetjük harccal, építkezéssel, különböző kutatásokkal, a népet támogató döntésekkel, az összegyűjtött pontokból pedig településeket alapíthatunk, városokat nevezhetünk ki, számos államadminisztrációs, politikai irányzatra költhetjük el vagy éppen világcsodákat vásárolhatunk belőlük. Nagyszerűen csordogáló hírnévre, a világ csodáira és egy megfelelően működő birodalomra természetesen csak úgy tehetünk szert, ha mindezt megpróbáljuk stabil alapokra építeni. Ennek első lépése, hogy alapító atyáinkkal már az adott meccs korai szakaszában megfelelő helyre építsük első városunkat. Érdemes víz vagy valamilyen értékes nyersanyag mellé telepedünk, hogy könnyedén kiaknázhassuk a terület ásványi anyag forrásait. Az alapkő letétele után pedig kezdetét veheti a terület benépesítése a különböző (mező)gazdasági, tudományos célból létrehozott negyedek építése, miközben a fejlesztési fát felcsapva új technológiákra teszünk szert. Érdemes előre kitalálni, milyen mentalitást fogunk követni, mivel az összes ágazat kifejlesztésére egyszerűen nem lesz időnk, ráadásul ennek megfelelően kell pakolni a népességet az ipar, agrár, kereskedelem vagy a kutatás szegmensek között.

Arra persze ne számítsunk, hogy minden nélkülözhetetlen nyersanyag meg fog fordulni az általunk birtokolt territóriumon, hiányuk pótlására két megoldás létezik; a területek elfoglalása vagy a diplomáciai, tehát a kereskedelmi kapcsolatok felvétele a szomszédos felekkel. A fentebb említett helyőrségek hozzánk csatolásával növelhetjük a területi kiterjedésünket, amivel fellelhetővé válnak a különböző erőforrások vagy a békésebb módszer alapján szövetségeket, majd kereskedelmi útvonalakat hozhatunk létre. Ettől még előfordulhatnak olyan esetek, amikor csak az acél segítségével érvényesíthetjük területi igényeinket, vagy éppen egy jól irányzott megelőző csapással vehetjük elejét a lehetséges konfliktusoknak. Csata során kinyílik a terepasztal és átveszi a helyét a körökre osztott harcrendszer, aminek legnagyobb újítása a taktikusságában keresendő. Egyáltalán nem mindegy milyen környezetet választunk a haddelhadd színhelyéül, ahogy az sem, miként helyezzük el egységeinket a térképen. Az íjászainkat érdemes a magaslati pontokra rakni, egy lovas hadsereg ellen jó ötlet egy erdős részt választani, amik lassíthatják a négylábú egységeket, de egy ostrom során szintén fontos a távolsági haderőt a falakon belül tartanunk. Az ütközeteket persze letolhatjuk manuálisan, de a gyorsaságot preferálók simán rábízhatják a gépre az összezörrenések kimenetelét, ami a csúszka alapján általában nem okoz nagy meglepetést.

A véletlenszerűen jelentkező eseményeknél viszont már nem háríthatjuk át a gépre a felelősséget. A legegyszerűbbtől kezdve egészen a nemzetünk sorsára kiható ideológiákról, vallásokról, tradíciókról, társadalmi berendezkedést érintő kérdésekről kell majd döntenünk – rendszer ezeket mindig teljesen véletlenszerűen fogja elénk dobálni. Ráadásul esetekben maga a nép állít minket döntés elé, ha pedig akaratuk ellen megyünk, akkor ez az államapparátus stabilitására fog negatívan hatni. Márpedig erre folyamatosan figyelnünk kell, hiszen a stabilitáson múlik egy kisebb-nagyobb lázadás, vagy esetleg a későbbiekben egy masszív forradalom. A stabilitáson túl a vallásnak dettó óriási szerepe lesz a végigjátszások alatt, nem érdemes ignorálni, inkább egyre gyorsabban terjesszük a határokon belül és túl, mivel megfelelő vallásgyakorlással akár területeket fogunk tudni magunkhoz csatolni. A csodák építése, bár borsos árba kerül, nagyban hozzájárul az ige gyors terjesztéséhez, továbbá szépen feltolja a hírnevünket, ami a győzelem elengedhetetlen eszköze.

A Humankind, bár az elején elég komplexnek hat, végül korántsem olyan bonyolult, hála a remek tanítómódnak és a végletekig letisztult kezelőfelületnek. A UI már a stúdió előző címeinél is fantasztikusan nézett ki, de a csapat talán itt járatta maximumra a tehetségét. Pár kattintással gyakorlatilag bármelyik menüt elérjük, így a letisztult prezentáció miatt egyszerűen lehet szörfölni a rengeteg információs panel között. Ennek mezsgyéjén halad a szoftver egész vizuális megjelenítése; a látványvilág abszolút kellemes, rajzolt grafikával rendelkezik, a fent említett kezelőfelület pedig páratlanul ízléses megjelenítést kapott. Ebbe beletartozik, hogy a korszakok közötti ugrálással megváltozik városaink összképe, az épületek korra jellemző építkezési vonásokat veszik át, illetve az egységeink szintén ezt a sémát másolják. Avatárunk ezzel együtt mindig a választott nép hacukájába bújik, sőt ilyenkor a háttérzene ugyancsak az adott kultúra dallamvezetését követi. Tisztán látszik, hogy az Amplitude hosszú órányi hangfelvételeket készített, nem véletlenül botlunk csak nagy ritkán bele ugyanabba a zenébe. A készítők szívvel-lélekkel állnak legújabb alkotásukhoz, tényleg csak dicsérni lehet a játék hangzását, prezentációját, ezek egyvelege pedig egyszerűen kiváló hangulatot áraszt magából.

Technikai téren csupán a furcsán működő mesterséges intelligenciát és az online móka közben többször előforduló szerverszakadásokat tudnám felhozni. Bár a tesztidőszak végén jelentkező patch sokat javított rajta, az AI még a mai napig képes furcsaságokat produkálni. Az automatikus felderítés sokszor össze-vissza támolyog, továbbá komolyabb nehézségi fokon csupán az első érákig jelent a gépi ellenfél komolyabb kihívást. Az egységeknél nagyon sokszor előfordult, hogy beszorult egy-egy ellenséges területre, ahol szépen lassan elhaláloztak, persze csak miután már rájuk költöttem több ezer aranyat. Sajnos a többjátékos menetek sem mennek hiba nélkül; rendre újra kellett indítani, vissza kellett tölteni az adott állást, mivel megszakadt a kapcsolat a szerverrel. Szerencsére a nagyszerűen kivitelezett mentési rendszernek, ez igazából csak pár percre akasztotta meg a játékélményt, ami ettól még tud frusztráló lenni.

A Humankind összességében egy kiváló továbbgondolása a Civilization-játékoknak. A különböző kultúrák kombinációja, a számos döntési helyzet, illetve a rengeteg, véletlenszerűen előforduló esemény garantálja a sokszinű játékélményt. Ez már önmagában nagyban növeli a játék szavatossági faktorát és akkor még nem beszéltünk a később érkező térképszerkesztőről, a modtámogatásról vagy a közeljövőben tervezett kiegészítők garmadájáról. Első blikkre lehet, hogy a játékmenet túlontúl komplexnek hat, de ez ne riasszon el senkit, mivel pár óra után már egyáltalán nem fogjuk bonyolultak érezni. Emiatt pedig a 4X műfajjal eddig csak incselkedőknek szintén bátran merem ajánlani, remek szórakozást fog nyújtani minden, főleg a történelemre fogékony játékosnak. Kíváncsian várom a Firaxis Games következő megmozdulását, mert a Humankind már most méltó konkurenciának számít.

A Humankind megvásárlásához kattints ide!

A Humankind augusztus 17-én, kizárólag PC-re jelent meg.