Többnyire hetekig beleássuk magunkat a témába, és csak hosszas mérlegelés után döntünk nagyobb értékű műszaki cikk vásárlásakor. Az ár és a funkciók mellett az energiatakarékosság fontosabb kritérium lett, mint valaha, felértékelődött a szolgáltatások szerepe, majdnem minden második ember pedig új termék vásárlása előtt inkább megpróbálja megjavíttatni elromlott készülékét – derült ki a friss reprezentatív kutatásunkból.
Nem a márka a lényeg, hanem a legjobb választás
A kutatás eredményei szerint a magyarok 73%-a csak nagyon megalapozottan, hosszas keresgélés után (38%), vagy a korábban használt termékkel kapcsolatos tapasztalatai alapján (35%) választ és vásárol új elektromos készüléket. A középkorú férfiak az átlagnál nagyobb arányban szánnak energiát az utánajárásra, tanulmányozásra, a diplomások körében pedig kiugró ez a hozzáállás (55%). Mindössze a megkérdezettek 4%-a tartja magát márkahűnek, így egyáltalán nem jellemző, hogy ragaszkodnak a már korábban bevált gyártóhoz. Mindezt alátámasztják a Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai is, terméktesztjeiket túlnyomórészt férfiak böngészik, a nagyobb beruházások előtt akár több száz modell eredményeit is figyelembe véve.
Választási szempontok közül még mindig az árra vagyunk a legérzékenyebbek, ami csak fokozódott a gazdasági környezet hatására. Míg a MediaMarkt 2021-es kutatásában* a megkérdezettek 66%-a jelölte meg az árat, mint döntő szempontot vásárlásnál, addig ez idén januárban 74%-ra kúszott fel. A nők látszólag az átlagnál is jobban figyelnek a költésekre (79%), mint a férfiak (69%), a diplomások pedig kiemelkedő arányban vannak (81%). Területileg Közép-Magyarország a leginkább árérzékeny, a keleti és nyugati országrész valamivel kevésbé (70%).
Az ár mellett azonban dominánsan megjelentek más szempontok is. Az eszközök funkciói (59%) továbbra is elsődleges alapjai a termék kiválasztásának, ugyanakkor, mivel jellemzően a nagy háztartási gépek az otthonok legnagyobb áramfogyasztói, az energiaválság hatására megjelent az energiatakarékosság, mint hasonlóan fontos kritérium (57%).
Szintén a fogyasztók fokozódó tudatosságát jelzi, hogy a szervizelési lehetőség és az alkatrész elérhetőség egyre nagyobb mértékben (36%) befolyásolja a döntéseiket, és egyértelműen felértékelődtek a kapcsolódó szolgáltatások is, úgymint a garancia, a beüzemelés, vagy a készülékbeszámítás lehetősége (32%). 2021-ben ezeket még csak 10% vette számításba döntési helyzetben, de ma már fontosabb, vagy legalábbis ugyanolyan fontos, mint például a termék márkája. A többféle csomagátvételi és fizetési lehetőség is meghatározza, hogy mit, mikor és hol vásárolunk, a keleti országrészben ezeknek az átlagnál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fogyasztók.
Főként gazdasági okokból, de a műszaki cikkeknek is adunk második esélyt
A MediaMarkt arra is kíváncsi volt, hogy mennyire jellemző, hogy a készülék elromlása egyet jelent a készülék cseréjével, illetve, hogy mi történik a régi készülékkel az új beszerzése után. A válaszadók közel fele az azonnali készülékcsere helyett először mérlegeli a költségeket, és többnyire él a javíttatás lehetőségével (45%), amennyiben az költséghatékonyan megoldható. A 30-39 évesek körében a legmagasabb ez az arány (52%), a diplomások, illetve a megyei jogú városokban lakók az átlagnál nagyobb arányban nyilatkoztak ugyanígy. A költségek minimalizálása itt is inkább a nőkre jellemző, a férfiak nagyobb arányban részesítik előnyben egy új termék beszerzését meghibásodás esetén. Inkább gazdasági, mintsem környezettudatos megfontolásra utal a javíttatás gyakorlata a válaszadók közel egynegyedénél, akik csak akkor választják ezt a lehetőséget, ha nem engedhetik meg maguknak az új készülék vásárlását.
A régi gép elszállítása egyértelműen népszerű szolgáltatásnak számít, a megkérdezettek 38%-a nyilatkozott úgy, hogy ezt minden esetben kéri, amikor lehetséges. Az idősebb korosztály kiugró arányban (54%) preferálja ezt a megoldást. További 14% csak abban az esetben, ha beszámítják az újonnan vásárolt termék árába. A kor csökkenésével az elszállíttatási hajlandóság is csökken, illetve megjelennek más, főként anyagi szempontok is: a válaszadók egyharmada, ha működőképes, akkor inkább eladja vagy tovább ajándékozza a lecserélni kívánt készülékét. A legfiatalabbak több mint negyede viszont nem is hallott még az elszállítás lehetőségéről.