Elindult a MediaMarkt masszív zenekatalógusa: mostantól szabadon válogathattok majd’ félmillió kiadványból a legnépszerűbb albumoktól az alig fellelhető ritkaságokig. Kívánságod elküldheted munkatársainknak, akik beszerzik az albumot, feltöltik a webáruház adatbázisába, értesítenek téged, és már le is csaphatsz a kiszemelt albumra, legyen szó obskúrus jazzről, fura posztpunkról vagy ausztrál diszkóról.
2021-et írunk, a világ egyre furább, mindenki úgy keresi a menekülőutat a valóság elől, ahogy csak tudja, és ez teljesen érhető. Van, aki videojátékokkal – erre kínálkozó példa magazinunk teljes szerkesztőgárdája – van, aki filmekkel és könyvekkel, van, aki közöségi médiával, és van, aki zenét vesz.
Mármint nem zenét hallgat, vagy Spotifyra fizet elő, hanem egészen konkrétan, a maga fizikai valójában megveszi a zenét. Bemegy a boltba, kifizeti és hazaviszi. Hogy otthon aztán meghallgatja-e, kis túlzással részletkérdés (alighanem igen, méghozzá nem is akármilyen hangcuccon), a lényeg, függetlenül attól, hogy bevallja-e, ez: a zene megvétele, annak birtoklása, gyönyörködés a bakelit vagy cédé borítójában és a kellemes, bizsergető érzés, hogy ott van a polcon.
Adódik a kérdés, hogy
mégis mi értelme van zenét venni manapság?
Mármint a fentieken kívül. A zenestreaming szolgáltatások (vagy akár a YouTube Music) ugyanis olyan kínálattal bombázzák az embert és olyan fejlett algoritmusok ajánlanak ismeretlen előadókat a hallgatóknak, amelyre még a legképzettebb zenebolti szakik sem képesek, nem, még Jack Black sem a könyv és film formájában is fantasztikus (és borzalmas magyar címmel megáldott) Pop, csajok, satöbbiből. Nos, mint írtuk, 2021 van, egyre kevesebb dolognak van jól megragadható, racionális értelme az életben, így maga a kérdés is kissé elavult, mégis érdemes elidőzni rajta. Zenét venni, azaz öt- vagy akár húszezer forintot kifizetni egy-egy albumért igenis van értelme.
Bebizonyítjuk. Te mikor hallgattál végig egy albumot egyben, az elejétől a végéig? Mégpedig úgy, hogy – és most jön a durva rész – végig a zenére figyeltél? Ha idejét sem tudod, nem hibáztatunk: túl kényelmes és egyszerű rábízni a zenét a Spotifyra ahelyett, hogy az ember megkeresné az újdonságokat, a régi kedvenceit vagy a bepótolandó műalkotásokat, és átadja magát a daloknak, olyan sorrendben és koncepció mentén, ahogy azt az alkotók elgondolták. Az album manapság inkább a háttérben megy végig, egyre kevésbé az életünk része.
A baj ezzel az, hogy nagyon-nagyon sok szépségről maradunk le úgy, hogy észre sem vesszük. Az albumok befogadása – és a zenehallgatás úgy általában – mély és teljes embert kívánó műélvezet. A legjobb, legfontosabb albumok ritkán tetszenek az embernek elsőre; hallgatni kell őket, dolgozni velük, értük, nem ritkán küzdeni. Nyilván nem a liftzenéről, vagy a fast fashion boltokban a háttérben hanyagul ismétlődő kétbites popzenéről beszélünk, hanem az igaziról, az antik jazztől a posztpunkon át a minimalista kortársig. Rufus Wainwrightba, a Joy Divisionbe vagy Philip Glassba nem bele-beleteker az ember a mobilján, hogy megnézze, érdemes-e berakni a kedvelt dalok közé (hogy aztán soha többé ne indítsa el); ezeket bűn nem a szó klasszikus értelmében hallgatni.
Ezen segít az, ha az ember zenét vesz. Ha ugyanis megvásárolsz egy albumot, azaz pénzt adsz ki érte, nem is keveset, hazaviszed és be- vagy felteszed, nem intézheted el annyival, hogy „á, ez fura, tekerjünk bele, aztán hagyjuk, ha elsőre nem jön be”. Ilyenkor nincs mese:
Zenét kell hallgatni.
(A minőséget most hagyjuk; az audiofilek tudják, miért összehasonlíthatatlan a bakelit és a cédé a streaming dinamikatartományával, a nem-audiofileknek pedig bőven jó a streaming, és ezzel nincs semmi baj.)
Úgyhogy ezen hosszas, vitaindítónak szánt (várjuk a kommenteket!) bevezető után engedjétek meg, hogy eladjunk nektek jó sok zenét! A MediaMarkt ugyanis hosszas előkészítés után csendesen elindított egy hiánypótló és a piacon egyedülálló projektet, a kiterjesztett zenei katalógust. Ennek lényege, hogy úgy tudsz válogatni a fizikai formátumban kapható zenék, azaz több százezer (jelenleg majdnem félmillió) album és kislemez között, mintha egy könyvtár online kínálatából válogatnál.
Nagyon fontos azonban, hogy ez nem webshop: nem azért hoztuk létre, hogy közvetlenül vásárolj, hanem azért, hogy bejelöld és elküldd nekünk a kedvenceidet, amelyek iránt vevőként is komolyan érdeklődsz, és mi segítünk beszerezni őket. Méghozzá olyan gyorsan, ahogy csak lehet. Az utóbbi években ugyanis rengeteg kérést, kívánságot és érdeklődő levelet kaptunk a zenei választékunkkal kapcsolatban; most már hatékonyabban kérhettek, kérdezhettek. A beérkező kívánságokat feldolgozzuk, és miután feltöltöttük a normál zenei választékunkba, értesítjük róla az érdeklődőt. Ezt követően a hétköznapi menetrend szerint működik a folyamat, bárki megtalálhatja az alapválasztékunkban a kérésére feltöltött kiadványt, és megrendelheti. A részletes működési folyamatot ide kattintva, a Bővebben gomb alatt olvashatjátok.
Arról nem is beszélve, hogy az egyszerű, letisztult, sallangmentes felület böngészése minden zeneőrültnek kiváló szórakozás. Az adatbázis a nemzetközi zenei színteret tartalmazza, de abból egy-két obskúrus kiadvány kivételével minden megtalálható. A Cream Disraeli Gears című albumának a zöld színű vinyl-változatát keresed? Semmi gond! Kylie Minogue Disco lemezének csak a japán, bónusz dalokkal felturbózott változatát vagy hajlandó hallgatni? Mi sem természetesebb! CD-n, bakeliten és DVD-n is megvennéd a Talking Heads zseniális első albumát, annyira imádod? Erre tessék! (És ez csak pár példa a teljesített és teljesíthető kívánságok közül.)
Az biztos, hogy kérésekből nincs hiány, a zeneőrült vásárlók pedig mindent megtesznek azért, hogy kifogjanak rajtunk, amit mi egy cseppet sem bánunk. Online zenei választékunkban máris 25-30 ezer album vásárolható meg azonnal vagy rendelésre, ez azonban így is csak tizenötöde a kiterjesztett választéknak. Online működésünk során eddig is 1744 egyedi kívánságot töltöttünk fel a választékunkba, azaz értjük a dolgunkat, ha ritkaságok levadászásáról van szó. A kiterjesztett katalóguson keresztül pedig az elmúlt pár hét alatt is több tucat kívánság érkezett, és számítunk rá, hogy most, hogy kihirdetjük az új fejlesztést, ez meredeken emelkedik majd.