Kevés játékról mondhatjuk el, hogy olyan mélységekben járta volna meg a fejlesztői poklot, mint a Dead Island 2. A sorozatot elindító lengyel illetőségű Techland a Riptide alcímű Dead Island kiegészítő epizódot követően ugyan maradva a hazai vizeken, de már a saját hajójában evezve elindította a már kettő részt is megélt, parkourt és a hentelést mesterien ötvöző Dying Light-szériát, így a trópusi zombis mészárszék hosszú évekre parkolópályára kényszerült. A 2014-ben debütált, fantasztikus hangulatú bemutatkozó trailert követően nem egy fejlesztőstúdiót is megjárt a projekt, ám a többéves sikertelenség és problémák garmada ellenére a játék mögött álló Deep Silver nem kívánta kukába hajítani a franchise-t. A hamvaiból újra és újra feltámasztott, egyik fejlesztőstúdiótól a másikig bukdácsoló játékot végül a Homefront: The Revolutionnel nevet szerző Dambuster Studios hozta tető alá. Az angol fejlesztőcsapat a bemutatkozó videóban látható alapkoncepció vicces hangulatát sikeresen megtartotta, a vérengzést és a brutalitást az egekbe emelte, utóbbiakat pedig olyan szintű realizmussal vegyítette, amiről eddig csak álmodhattak a zsáner szerelmesei. Ideje megélezni a bozótvágókat…
A cselekmény körülbelül 10 évvel később veszi fel a fonalat a Dead Island eseményeit követően. A festői szépségű Banoi szigetén történt zombiapokalipszis után csak egy hosszabb lélegzetvételhez jutott a világ, ugyanis a titokzatos kór ismét felütötte a fejét. A pokol ezúttal az angyalok városában, Los Angelesben (a játékban stílszerűen L.A. helyett Hell-A) szabadult el. A járvány kitörése után a hadsereg azonnal karantén alá vonja a várost, történetünk hősei pedig egy evakuálást biztosító repülőre felpattanva igyekeznek elhúzni a csíkot a helyszínről. A magabiztos túlélési remény azonban már a gépen villámgyorsan szertefoszlik, az általunk választott karakter pedig a repülőgép roncsaiból kivánszorogva vág neki a nagyjából 15-30 órányi játékidőt biztosító pokoli városnézésnek. A városnézés itt pedig akár szó szerint is érthető, lévén olyan ikonikus és egészen elképesztően festő helyszíneken fogjuk keresztülverekedni magunkat, mint a luxusnegyedet jelentő Bel-Air. Eddig nem látott formájában tér vissza a hírességek sétányának részét képző Hollywood Boulevard. Megismerkedünk a Monarch filmstúdió kulisszatitkaival, egykori sztárjaival és stábtagjaival, akiket ezúttal már nem a maszkmester bújtat zombiálarc mögé. És persze a teljesség igénye nélkül mindenképp érdemes még szót ejteni Venice Beach homokos partjáról is, ahol ezúttal jóval nagyobb veszélyek leselkednek ránk, mint egy átlagos gyúrós/strandolós napsütötte délutánon.
Ahogy fentebb említettük, több főhős, vagyis Slayer áll a rendelkezésünkre. A bevezetőt követően három srác, illetve három csaj közül választhatunk magunknak karaktert. A szimpátia mellett persze fontos szempont lesz a kiválasztásuk során az egyénenként eltérő tulajdonságaik számbavétele is. Mindegyikük eltérő agilitással, életerő regenerációval, staminával és kritikus sebzéssel rendelkezik. Döntésünket a későbbiekben már nem változtathatjuk meg, így érdemes alaposan mérlegelni, ki mellett tesszük le a voksunkat. Mi több karaktert is kipróbáltunk, rosszul igazából senkivel nem jártunk, maximum csak a játékstílusunkon kellett némiképp változtatni.
A Dead Island 2 szakítva a korábbi epizódok hagyományaival és egyben szembe menve az elmúlt évtized trendjével, nem a nyitott világú, klasszikus értelembe vett sandbox játékok sorát erősíti. Zónakára osztott, töltőképernyőkkel összekötött területek járhatunk be, ahol előre beállított napszak van. Összesen 10 nagyobb szektorba juthatunk el a történet során, melyek között szabadon átjárhatunk, a korábban elért helyszínekre pedig visszatérhetünk. Nincs járműhasználat és a gyorsutazásra is csak a játék nagyjából felétől nyílik lehetőség. Nincs újdonság azonban a küldetések felépítésben, amik során az utunkba kerülő karakterektől fogadhatjuk el a feladatokat. Ezek a missziók igazából sztenderd, viszont ötletesen és poénosra vett hangvételű küldik lesznek: menj ide, hozd el ezt, keress meg ilyen-olyan cuccokat vagy épp személyt, miközben halomra vágjuk a zombik hordáját, lootokat gyűjtünk, kisebb logikai feladványokat oldunk meg. Mindent összevetve 24 főküldetéssel, 33 mellékes misszióval, 15 extra lootot biztosító feladattal és 84 kihívással kecsegtet a játék.
Némi változatosságot azért a logikai feladványokba sikerült csempészni, melyek során több esetben a továbbjutást a játékban alkalmazott elemi kölcsönhatásokkal érhetünk el. Például adott volt, hogy egy generátort kellett üzembe helyezni, ám az áramot biztosító kábel kettészakadva hevert a földön. A közelben található vizestartályt használva, majd annak tartalmát a földre locsolva tudtuk abszolválni a feladatot. Az elemek használata kulcsfontosságú lesz nem csak némely puzzle megoldásánál, hanem magánál a harcoknál is. A játékban rettentően sokféle fegyver, a fejlesztésükhöz szükséges nyersanyag áll a rendelkezésünkre. Megszerzett eszközeinket munkapadokon tudjuk hatékonyabbá fejleszteni. Tartósságot és sebzést növelhetünk, elemi erőkkel, elektromosággal vagy tűzzel vértezhetjük fel a cuccokat. Kifejezetten jó megoldás, hogy pénzért cserébe akár a szintükre is felhúzhatjuk a már elavult, de általunk megszokott, jól bevált fegyvereket. A játék sava-borsát mindenképp a közelharci fegyverek által nyújtott vérengzések fogják jelenteni, de természeten biztosítottak lesznek a különböző lőfegyverek és robbanószerek is.
Hogy jó döntés volt-e a készítők részéről a fejlődési rendszer átlagostól eltérő megvalósítása, azt mindenki ítélje meg maga, azt viszont elmondhatjuk, hogy ezen a téren is sikerült színt vinni a játékba. A küldetések előrehaladtával karakterünk folyamatosan fejlődik, a magasabb szintek pedig növekvő életerővel, továbbá az újdonságként megjelenő egyedi képességkártyáknak helyet adó slotokkal bővül. A játékban nincsenek klasszikus értelembe vett elosztható skill pontok, helyettük a missziók során megszerzett képességkártyákat tudjuk becsatolni négy kategóriában az üres helyekre. Nagyon sokféle kártyát tudunk megszerezni, melyek között karakter exkluzívok is vannak. Érdekes megkötés például, hogy egyidejűleg nem csatolhatjuk fel a kitérés és a védekezést biztosító lapokat, választanunk kell a kettő közül. További meglepő megoldás, hogy a küldetéseket a szintünkhöz igazítja a játék. Ergo hiába hagyunk hátra egy mellékes feladatot mondjuk több órával korábbról, mire visszamegyünk, a misszió szintje már igazodott a mi magasabb fejlettségünkhöz. Persze mindezen furcsaságok könnyen megszokható elemei a játéknak, a fő hangsúly amúgy is a hentelésen lesz. Ebben a tárgykörben pedig magabiztosan kijelenthető, hogy valami fenomenálisan teljesít a progi. A zombik gyomorforgatóan realisztikus sérülésmodellje mellett külön kiemelendő a változatosságuk és kinézetük is. Például teljesen más hacukában vánszorognak, rohannak vagy épp tombolnak az élőhalottak Bel-Air villáiban, mint mondjuk a tengerparton vagy akár a filmstúdióban.
A Dead Island 2 végső formáját az Unreal Engine 4 motorral hozta tető alá a fejlesztőstúdió. Mivel az engine erőssége nem a nyitott világú címek létrehozásában van, így a készítők is inkább azt priorizálták a dizájn terén, amit maga a technológia még elbír, viszont parádésan kezel. Ennek köszönhetően ugyan lehet furcsának hat a korábbi epizódok nyitott világú megoldásával szemben a mostani rész szektorokra bontott, a játékost erősen korlátok közé szorító helyszínei, viszont ezért cserébe olyan látványvilágot kapunk, amire kis túlzással ugyan, de igazából még nem volt példa. A játék területei, amiből egyébként 10 állomás van, elképesztően látványosak és mindez stabil 60 képkocka/másodperccel pereg a szemünk előtt. Például egészen döbbenetesen festenek a Bel-Airben lévő luxusvillák, azok berendezései. De említhetnénk az utcákat is a végletekig realisztikus kinézetükkel, apokaliptikus állapotukkal. A bejárható helyszínek igényes kivitelezése mellett csak az ellenfelek kinézete, azok megalkotása szól nagyobbat.
A Dambuster Studios a zombik felépítéshez lényegében egy külön motort írt, melyet stílszerűen FLESH Systemnek nevezett el. A program lehetővé teszi, hogy szó szerint cafatokra szedjük az élőholtakat. Soha, semmilyen más játékban nem volt látható ilyen szintű- és ami még fontosabb, élethű ábrázolása a zombimészárlásnak. A modell anatómiai pontossággal kezeli a bőr, zsír- és izomrétegeket, csontokat és belső szerveket, melyek lényegében akár egyenként is elpusztíthatók. Éles fegyverrel bármely ponton séríthetjük a testet, csonkolhatjuk a végtagokat, jól irányzott ütéssel akár átüthetjük a koponyát, állkapcsokat szakíthatunk le a helyéről, kezeket téphetünk le. Egyszerűen borzalmas, ami a képernyőn történik. Ezért pedig óriási piros pont jár a fejlesztőknek.
Nem jár viszont dicséret több hibáért, hiányosságért, amivel szembesülnünk kellett a teszt során. A játszhatósági faktort ugyan nem befolyásolja, de sajnos elég illúziórombolóan hat, hogy karakterünk semmilyen formában nem tükröződik a felületeken. Hollywood luxusnegyedében, Bel-Air villáiban, ahol minden ház tele van tükrökkel, hatalmas TV-kkel, fém és üvegfelületekkel, ezek előtt állva legjobb esetben is csak annyit láthatunk, hogy elemlámpánk fénye vagy épp a kezünkben lévő fegyver lebeg a semmiben. Persze ezen malőr felett még szemet lehet hunyni, azonban a program által számtalanszor mögénk spawnoló zombik felett már nehezebb szó nélkül elmenni. Hangzás terén viszont ismét csak dicsérni tudtuk a készítőket. A dinamikusan változó, aktuális helyzethez igazodó zenék tökéletes egyveleget alkottak a zombik halálhörgéseivel, amik ráadásul annyira jól lettek kalibrálva, hogy megfelelő füles használatával pontosan pozícionálni tudtuk a helyzetüket.
Az anyag klasszikus kompetitív többjátékos opciókkal nem, viszont kooperatív lehetőséggel természetesen rendelkezik, így két másik társunkkal is nekivághatunk a kalandoknak. Itt fontos megemlíteni, hogy cross play-t csak az adott platformon belül biztosítottak a fejlesztők, átjárás a Sony és a Microsoft rendszerei között nincsen. Annak viszont semmi akadálya, hogy a PS4-es tábor a PS5-ös társakkal, az Xbox One csapat a Series X és Series S tulajokkal együtt nyomuljon. Sajnos a játék megjelenésekor a korábbi konzolgenerációval rendelkező játékosok hostolni egyelőre nem képesek, csak és kizárólag csatlakozni tudnak másokhoz. A fejlesztő Dumbuster Studios a problémáról tud, a hiba elhárítására pedig rövid időn belüli megoldást ígért.
Tesztünk végéhez közeledve pedig álljon itt 10 tipp a kezdő zombivadászoknak:
- Tanuld meg aktívan használni vagy a védekezést, vagy a kitérést! A jól időzített mozdulattal időt nyerhetsz, ami alatt akár egyetlen csapással kivégezheted ellenfeledet.
- A különböző fegyverek eltérő profilokkal rendelkeznek. Használatukat igazítsd az ellenfeleidhez, kihasználva így azok előnyeit!
- „Maiming” – Használatával a végtagok megcélzása kritikus találatokat biztosít, plusz állóképességünk is regenerálódik.
- „Frenzy” – A gyors támadások kritikus találatokat és felhalmozódó támadási sebességnövekedést okoznak.
- „Bulldozer” – A súlyos támadások mindegyike kritikus ütés lesz, de kiválóan alkalmas akár tömegoszlatásra is.
- „Headhunter” – A fejre mért találtok kritikus sebzést érnek, így ezekkel az eszközökkel kifejezetten az irányítótornyot érdemes megcélozni.
- Figyelj az ellenfelek különböző elemi támadásaira, és ennek megfelelően válaszd meg a fegyveredet! Egy tüzes modifikációval ellátott eszközzel például semmire nem mész az égő zombik ellen.
- Gyakran ellenőrizd a képesség kártyákat, és válaszd a játékstílusodnak megfelelőket!
- Az életerő csomagok a regeneráció mellett a negatív hatásoktól is megtisztítják a karakteredet.
- Lehetőség szerint mindig legyen nálad néhány biztosíték! Amikor csak teheted, vásárolj a kereskedőktől! Használatukkal elzárt helyekre tudsz bejutni, ahol minőségi lootok várnak.
- A végtagok amputálása alapjaiban befolyásolja az elleneségek támadási képességét. Gondot okoznak a Crusherek? Vágd le a karjukat!
- Mindig használd ki a környezet adta lehetőségeket! Minek fárasztanád magadat holmi kaszabolással, ha akár benzint szétlocsolva, majd azt begyújtva alápörkölhetsz a vánszorgóknak. A medencékben lubickoló zombikat sem kell megzavarni a jelenléteddel, dobj csak be egy közelben lévő akkumulátort, mely azonnal megrázó élményben részesíti őket.
- A játék során rengetegféle és fajta fegyvert, illetve modifikációt használhatsz. Találd meg a számodra legjobban kézreállót! Ne feledd, az eszközök javíthatók, sőt akár az aktuális fejlettségi szintedre is felhúzhatók!
- Elvesztetted kedvenc golfütődet, szamuráj kardodat vagy esetleg gereblyédet? Sebaj! Nézd csak át helyszíneken megbúvó fegyverszekrényeket, biztosan találni fogsz benne kedvedre való vasat!
A Dead Island 2 személyében egy kifejezetten szórakoztató alkotást köszönthettünk. Nem hibátlan munka, a harcok olykor képesek voltak frusztrálóvá válni, és talán sokak számára zavaró lehet, hogy lényegében nem egy nyitott világú játszóteret kínál a game. Számunkra ugyan bejött, de az újításként megjelenő kártyás fejlődési rendszer sem biztos, hogy mindenkinek el fogja nyerni a tetszését. Azon elemei viszont, amiktől már a kedvcsináló videók alapján is igazán sokat vártunk, példátlan teljesítményt nyújtottak. A játék által prezentált látványvilág, ötvözve a fentebb taglalt realisztikusan megalkotott brutalitással, majd mindez nyakon öntve nem kevés humorral, egészen kiváló egyveleget alkotott.
Tesztünket PlayStation 5 konzolon végeztük. A játék Media Markt exkluzív Pulp Edition kiadása megvásárolható itt: