Igazi utcai mindenes a LAMAX eCruiser SC30, amivel kényelmesen, lazán lehet cikázni a városban.

Korábban már teszteltük a gyártó eRacer SC50 modelljét, ami akár 60 km/h sebességgel is képes haladni. A mostani alanyunk, a kisebb (és olcsóbb) eCruiser SC30, nem fog ilyen sebességeket produkálni – megmarad az EU által engedélyezett 25 km/h-nál –, de így is van pár okos és praktikus megoldása, ami miatt könnyű megszeretni.

Kényelem és biztonság: a felfüggesztés előnyei

Kezdjük talán a legfontosabbal, az eCruiser SC30 azon modellek táborát erősíti, amelyek felfüggesztést kaptak. Mind az első, mind a hátsó kereket hidraulikus felfüggesztéssel szerelték fel, így a kisebb kátyúk, úthibák és bukkanók nem rázzák szét az ember térdét és gerincét útközben, hisz ki akar nap végén úgy hazaérni, mintha egy rodeón vett volna részt? Egyszóval: komfortosság: pipa.

De! Hiába van felfüggesztés, ez nem egy tank – szóval útpadkáknak ne menj neki, mert balesetveszélyes lehet. A 10”-os, levegővel felfújt gumik simán boldogulnak a hagyományos aszfalton vagy térkövön, de a terepezést inkább hagyd ki. Ez abból is látszik, hogy a defektálló abroncsok mintázata csak minimálisan barázdált, így nem kifejezetten terepre tervezték őket – és a LAMAX sem erre szánta ezt a modellt.

Az első kerékben nem csak a villanymotor dolgozik, ami a meghajtásért felel, hanem egy regeneratív fékrendszer is beépítésre került. Ez azt jelenti, hogy amikor a vezető elengedi a gázkart, az elektromos roller automatikusan, azonnal lassulni kezd, miközben a fékezési energiát visszatáplálja az akkumulátorba. Bár ez nem jelentős mértékben növeli meg a hatótávot, nem lesz több kilométer plusz, de némi extra menetidőt azért biztosíthat.

Navigálás a városban: milyen esetekben csalódhatunk?

A roller meghajtását egy 400 Wattos agymotor végzi az első kerékben, ami nagyjából 120 kilogrammos terhelésig ajánlott. E felett a gyártó nem javasolja a használatát. Az eCruiser SC30 ezzel a motorral könnyedén eléri és tartani is tudja a 25 km/h maximális sebességet sík úton, bár a gyorsulás nem kimondottan dinamikus – a csúcssebességet némi lassúsággal, úgy szólván komótosan éri el. Valószínűleg a felfüggesztés kényelme is hozzájárul ahhoz, hogy a gyorsulás kevésbé érződik lendületesnek, hiszen a kerék nem pattog az úton. De ez nem feltétlenül baj, hiszen a városi közlekedésben nem az a cél, hogy versenytempót diktáljon az ember, hanem az, hogy kényelmesen, biztonságosan és stresszmentesen érjen el a céljához.

Ahogy írtuk, a roller erőssége a sík terep, az eCruiser SC30-nak a tartós emelkedők már komolyabb kihívást jelenthetnek. Egy rövidebb, 1-2 méteres, 15 fokos emelkedőt még lendületből simán megold, de ha hosszabb vagy meredekebb szakasz következik, mint például a Budapesti Várnegyed dombjai, ahol a meredek utcák gyakoriak, hamar érezhető a sebességcsökkenés. Ilyenkor a roller nem képes tartani a 25 km/h-s tempót, és akár annyira lelassulhat, hogy végül tolni kell felfelé.

Nem elég a gázt nyomni, megállni tudni kell, az első automata féken kívül hátul találunk egy méretes tárcsaféket. Ez nagyon erősen fog, kiegészítve az első fékkel nagyobb sebességnél akár félelmetesen gyorsan is megáll a roller – akár gyorsabban mint ahogy a sofőrje lelassulna a fizikai határait feszegetve. A vészfékezést tehát célszerű nem az első, ismerkedős körön kipróbálni, jobb először megszokni a roller viselkedését.

A kényelmes irányítás érdekében a 123 cm-es kormányoszlop tetején egy széles, gumírozott, csúszásmentes felületű markolat található, ami stabil fogást biztosít a vezetés során.

A kormány egyébként meglehetősen “üresnek” tűnhet elsőnek, hiszen nem vitték túlzásba a kiegészítőket rajta. Bal oldalon van a fékkar, illetve azon a manuális csengő. A billentő elem rajta nem telefontartó, hanem összecsukáshoz az akasztó.  

A jobb oldalra csak a hajtókar került a markolat mellé. Ennek lenyomása egyszerű, könnyű, található rajta csúszásgátlós gumi felület.

Középen, a kormányba integrálva találjuk az egyetlen vezérlőgombot és a kijelzőt. A kijelzőn megjelenhet a pillanatnyi sebesség, az akkumulátor töltöttség, a beállított mód és néhány extra ikon. Nincs érintőképernyő, minden funkciót az egyetlen gomb segítségével lehet vezérelni. A kijelző fényereje megfelelően nagy, ezáltal jól olvasható napsütésben is.

A gomb segítségével előre beállított sebességfokozatokat is kiválaszthatunk (Walk, ECO, Drive és Sport). A maximális sebesség természetesen továbbra is 25 km/h, de a különböző módokkal alacsonyabb maximális sebességek is választhatók. Például a leglassabb, Walk mód 6 km/h-ra korlátozza a sebességet, ami kifejezetten hasznos lehet forgalmasabb helyeken.

A motor hangja halk, alig hallható. Emiatt érdemes figyelembe venni, hogy ha valaki mögött haladunk, nem biztos, hogy észleli a közeledésünket. Ilyen esetekben, a biztonság érdekében, célszerű lehet használni a csengőt, hogy figyelmeztessük a járókelőket vagy más közlekedőket.

Fény és láthatóság

Ha már a csengő szóba került, érdemes megemlíteni a roller további biztonsági és védelmi kiegészítőit is.

A rolleren elöl és hátul is található lámpa, amelyet a felhasználó a kormányon lévő gomb hosszan nyomásával tud aktiválni. 

Az első, hideg fehér fényű lámpa leginkább arra szolgál, hogy sötétben észlelhetőek legyünk. A lámpa fényének vetőtávolsága körülbelül 3,5 és 4,5 méter, viszont a fény szórása nem egyenletes, hanem koncentrált. Ez azt jelenti, hogy bár a lámpa segít a láthatóság növelésében, de mivel nem rendelkezik szórt fény funkcióval, a világítás nem képes teljesen bevilágítani az utat, így a vezetőnek óvatosabban kell navigálnia sötét környezetben, hogy elkerülje az esetleges akadályokat.

A hátsó piros lámpa erősebben villog, ha behúzzuk a fékkart, így a mögöttünk haladó közlekedők is észlelhetik a lassulást. Érdemes megjegyezni, hogy a LAMAX roller nem rendelkezik irányváltás jelzővel (index lámpával).

Az első és hátsó kerekek sárvédővel is fel vannak szerelve, de a gyártó javasolja, hogy esős időben ne használjuk a rollert.

Okos technológia a rollerben: az alkalmazás előnyei

A Lamax nem fejlesztett saját alkalmazást, helyette a Tuya Smart alkalmazás és platform érhető el a roller kezelésére. A tuya platform számos okosterméket képes összekötni. Így lehet, hogy éppen a korábban már tesztelt macskaetetőnket is ugyanazzal az alkalmazással használjunk, mint a rollert.

Ha az eCruiser SC30-at hozzáadtuk az alkalmazáshoz, akkor angol nyelven érhetjük el a főbb funkciót. Láthatjuk a roller töltöttségét, bekapcsolhatjuk a világítást. Lehetőség van a lezárás opció bekapcsolására is, ami megakadályozza a kerék elindítását.

Az alkalmazáson keresztül követhetjük a megtett utat is, de érdemes tudni, hogy a telefon energiatakarékos beállításai hátrányosan befolyásolhatják a működést. Ha a telefon háttérben megszakítja a hozzáférést, előfordulhat, hogy nem rögzíti a teljes utat, csak azokat a szakaszokat, ahol ránézünk a telefonra. Emiatt ez a funkció sajnos nem teljesen megbízható.

Hatótáv és töltési idő

A roller talpába beépített akkumulátor 36 V feszültségű és 16 Ah kapacitású, amelyet egy nagyméretű külső töltővel lehet feltölteni. A töltés nem túl gyors, a teljes feltöltés néhány órát igénybe vesz.

Viszont ezt megéri megvárni, hiszen „teljes tankkal” akár 50 kilométert is megtehet az eCruiser SC30. Persze ez a körülmények függvénye is: ha valaki tudja tartani az egyenletes sebességet emelkedők és megállók nélkül, akkor valóban elérheti a 45-50 kilométert.

Összegzés: kinek ideális az eCruiser SC30?

A hiányérzetet leginkább a lemaradt indexlámpa okozhatja, bár sok más modell esetében ez sem mindig jól látható, illetve a gyenge első lámpa is megfontolandó. Ennek ellenére a LAMAX eCruiser SC30 elfogadható áron kínál nagy hatótávot, első és hátsó lengéscsillapítást, valamint könnyű kezelhetőséget, ami miatt sokak kedvére válhat.

A tesztelt példányhoz ugyan nem kötelező a biztosítás, de a Elektromos roller őrület: gurulj a jövőbe, de ne feledd a biztosítást! cikkünkből számos hasznos információt és tippet kaphatsz, amelyek segítenek a biztonságos és élvezetes rollerezéshez.