Minden, amit az elektromos rollerekről tudni akartál, csak sosem merted megkérdezni

Elektromos roller – bukósisak, napszemüveg, rutin, empátia és egy jól irányzott firmware-frissítés: erre mind szükséged lesz, hogy meghódítsd az utakat.

2023 van, ami egyebek mellett azt is jelenti, hogy ezer okunk van biztonságos, fenntartható és kényelmes mikromobilitásra váltani az autózás mellett (vagy akár helyett), és ha nincs kedved vagy lehetőséged biciklizni, vagy esetleg kellene egy kompakt és szórakoztató közlekedési mód a fentieken kívül, nincs mese:

bele kell vetned magad az elektromos rollerek világába.

Városokban ma már úton-útfélen találkozhatunk velük, menet közben, csapatokban, hajnalban, buliból hazafelé, a reggeli csúcsforgalomban, szabályosan lezárva vagy szanaszét hajigálva, közösségi, kölcsönzős és változatos tudású megvásárolt darabokkal is. Hiába az életünk részei, a járókelők jó része így is furcsán és kissé idegenkedve tekint rájuk. Mi azonban azért vagyunk, hogy eloszlassuk az előítéleteket és adjunk pár jó tanácsot. Íme tehát minden, amit az elektromos rollerekről tudni akartál – különös tekintettel arra, hogy miért van szükséged neked is egyre, ha még nincs.

Milyet? Mekkorát? Mennyiért?

Teljesen érthető, hogy az ember úgy válogat, hogy a legolcsóbb modelleket nézi meg először: a belépő szinthez szükséges 100-150 ezer forint így is sok pénznek tűnhet. Akárcsak a biciklikre és az autókra, az elektroms rollerekre is igaz azonban, hogy

egy 200-300 ezres darab sokszor kevesebb pénzbe került, mint a jóval olcsóbbak.

Ezalatt azt értjük, hogy a sokszor könyörtelen városi utakon már középtávon többe kerülhet a belépőszintű roller szervizeléssel, pótalkatrészekkel, mintha egy strapabíróbb darabot választanánk. Ha azonban a rollerekről van szó, nem olyan egyszerű, hogy minél több pénzt költünk rá, annál jobb lesz minden: könnyen lehet, hogy egy drágább darab kevésbé szolgálja ki a gazdáját, mint egy olcsóbb, de az igényeknek inkább megfelelő modell.

Akkor vágjunk bele!

Ha elektromos rollert szeretnél, nincs mese, fel kell tenned magadnak a következő kérdéseket – még akkor is, ha felkészületlenül, az eladók segítségére (természetesen teljes joggal) számítva érkezel a boltba.

  • Hol, hogyan és milyen rendszerességgel használod majd?
  • Milyen közlekedési eszközt váltasz ki vele?
  • Mindenhova ezzel mész?
  • Kizárólag ezzel közlekedsz? Vagy tömegközlekednél is mellette?
  • Dombos vagy sima terepen mész?
  • Hány kilométert közlekedsz majd naponta?
  • Milyen az utak, utcák minősége, jól megférnek-e egymás mellett autósok, biciklisek, gyalogosok?

Ha ezekkel megvagy, máris beljebb vagy, akárcsak a téged segítő eladók is.

A rollerekről, akárcsak az elektromos biciklik nagy részéről, tudni kell, hogy a jelenlegi EU-szabályozásnak hála legfeljebb 25 km/h sebességre képesek, azaz eddig gyorsítja fel a motor. Ez bicikliutakon bőven elég – az átlagnál így is gyorsabb leszel, a profi bicajosok pedig úgyis megelőznek –, ha magabiztos vagy, még az autós forgalom mellett is haladhatsz, igaz, ehhez kell némi rutin és pontosan ismerned kell a biciklikhez képes jóval kisebb kerekekkel és keményebb gumikkal ellátott, tehát nehezebben manőverezhető és könnyebben boruló rollert. Ha sokat rollerezel, érdemes nagyobb méretű kerekekkel ellátott modellt választani: ez nagyobb stabilitást jelent az úton, mert az úthibák kevésbé fogják elvezetni a kereket.

Az új Segway rollerek ezen túl kipörgésgátlóval növelik tovább a kanyarstabilitást is csúszós időben, ezzel kitolva a rollerezésre ideális időjárási szezont. A felsőbb kategóriás modellekben már találhatsz lengéscsillapítót is, ez a teleszkópos bicajok rolleres megfelelője, azaz simábban suhanhatsz még Budapest a kerékpárokhoz mérsékelten kíméletes útjain is. A nagyobb kátyúkkal, padkákkal persze ugyanúgy vigyáznod kell.

Mindez azt jelenti, hogy ha eddig bicajoztál és rollerre (is) váltanál, ugyanúgy meg kell tanulnod közlekedni, mintha gyalogosként kezdenél bele a kalandba, sőt: bicajról átülve még óvatosabbnak kell lenned, hiszen egy csomó beidegződést el kell engedned. Egészen másképp reagál a kátyúkra, hajtűkanyarokra, másképp (jellemzően erősebben) fog a fék, máshol van a súlypont, máshogy érvényesül a tehetetlenségi nyomaték és így tovább. Szánj rá tehát időt, gyakorolj, ne abból indulj ki, hogy ahogy ráállsz, máris profiként manőverezel majd az utcákon, utakon!

Ami a jogszabályokat illeti: a fent említett, 25 kilométer/óráig gyorsuló elektromos rollerek jelenleg a KRESZ szemponjából szürkezóna, nehezen értelmezhető szabályozással, de a most érvényes tervek szerint hamarosan ugyanaz lesz érvényes rájuk, mint a biciklikre, azaz (városban) sem láthatósági mellény, sem bukósisak, sem jogosítvány nem kötelező. Azt javasoljuk, már most is állj így hozzá. Főleg a saját belátásodon, ítélőképességeden és empátiádon múlik tehát, hol, hogyan és milyen gyorsan mész – mindháromra szükséged lesz. Használhatják a bicikliutat, annak híján a forgalom jobb sávját, de nem büntetik a „járdázást”. A biciklisek is elfogadják a szabályok betartásával (!) közlekedőket a számukra kijelölt utakon és sávokon, de ez nem jogosítja fel a rollereseket a száguldozásra. Akárcsak a biciklisekre, rájuk is érvényes, hogy ha egy utat alkalmatlannak találnak a közlekedésre, mehetnek a járdán is, ám legfeljebb 10-zel, óvatosan. A zebra és a járda jobb oldalán is haladhatnak, de csak akkor, ha nem veszélyeztetik a többieket.

Nagyon fontos, hogy ugyanúgy tudatni kell a közlekedés többi résztvevőjével, mire készülsz. A profik kézjeleket is használhatnak, bár ezt inkább kereszteződésben, pirosnál állva javasoljuk, hiszen menet közben veszélyes lehet. Az újabb modelleken index is van, ennek használatát mindenképp sajátítsd el és szokd meg, illetve vedd fel a szemkontaktot a többi közlekedővel! A roller kevésbé „látványos”, mint egy bicikli, a többiek nem feltétlenül látják, mit szeretnél, ráadásul, mivel kisebb és fürgébb, hirtelen manőverekre képes és pillanatok alatt gyorsul 25-re, erre pedig még a tapasztalt bicajosok sincsenek felkészülve.

Bukósisakos rollerest ritkán látni az utakon, ritkábban, mint biciklist, pedig a biztosnág nagyon fontos. Ugyanez igaz a nap- vagy biciklis szemüvegre: jobban látsz vele és a bogaraktól is véd, így nappali fényben ne rollerezz ezek nélkül!

Mi van, ha nem állsz rajta?

A rollert egy kicsit nehezebb és kevésbé magától értetődő lelakatolni (pedig le lehet, többféle márka és típus is létezik már, pl. segway, vagy akár xiaomi), mint egy bicajt, cserébe sokkal könnyebb magaddal vinni – bárhova. Kocsma, iskola, hivatal: ha összecsukod és diszkréten letámasztod, nem tessékelnek ki sehonnan. Ha mégsem tudsz a közelében maradni, válassz olyan modellt, amelyet felszereltek a megfelelő üzemmóddal: ha bekapcsolod a riasztót, lezárja a kerekeket, mindkét féket aktiválja, ha piszkálják, megpróbálják elvinni, villog és visít.

Tömegközlekedéssel kombinálva is tökéletes megoldás: szállítható buszon, villamoson, metrón, könnyű le- és felpakolni. A rollerválasztás egyik nagy dilemmája a hatótáv, azaz az, hogy hány kilométert bír a motor. Ez természetesen függ a terepviszonyoktól, a súlyodtól, és hogy milyen üzemmódban használod, de az minden esetben igaz, hogy tömegközlekedéssel kombinálva szinte bármeddig eljuthatsz vele. Ebben az esetben egy 25 kilométert bíró modell kibír egy napot Budapesten, arról nem is beszélve, hogy az irodában is könnyű tölteni egy egyszerű 230 V-os konnektorban. Ha pedig kirándulni mész, ezzel a napelemes „erőművel” amiről itt írtunk, pillanatok alatt feltöltheted a járgányt zöld energiával.

Fontos kiemelni, hogy a gyártók által megadott hatótáv ideális körülmények között (22 fokos hőmérséklet, sík terep, szél nélkül, 70 kilós „sofőr”) érvényes csupán, a valós hatótáv ennél kisebb lehet. A nagyobb akkumulátorkapacitás ráadásul nagyobb súllyal is jár: ha az üzletben vagy webshopban válogatsz, figyeld a rollerek súlyát, ami fontos szempont lehet, ha lift nélkül minden egyes nap emelgetned, cipelned kell.

A következő szempont a meghajtás: ez nem csak egy egyszerű technikai specifikáció, hanem a rollerezés élményét meghatározó tulajdonság. Ha a motor az első kereket hajtja, nem érdemes hátul hagyni a súlypontot, könnyen instabillá válhat a jármű, ám emelkedőn felfelé hatékonyabb és magabiztosabb, mint a hátsókerék-meghajtású. Ez utóbbiakat sokszor trükkösebb irányítani, de hagyományosan erősebbek. A legnépszerűbb Xiaomi-modellek is elsőkerék-meghajtásúak.

Általánosságban elmondható, hogy a városi utakon a legjobb előre helyezni a súlypontot és a térdeket enyhén berogyasztani: ez edzésprogramnak sem utolsó, kátyús, göröngyös utakon pedig lengéscsillapítóként használhatod a lábaidat.

Kiegészítők

Elsőre talán furcsán hangzik, de a legfontosabb rolleres kiegészítő az okostelefonod. A legtöbb modellt már be sem lehet üzemelni a hozzá tartozó alkalmazás installálása és összekapcsolása nélkül, nem véletlenül. Ezekben számtalan extra, a roller saját vezérlőjéről nem elérhető funkció található, mint a GPS-útvonaltervezés (gyakran külön rolleres útvonalakkal), az akkumulátor állapota és plusz üzemmódok. Akkor is jól jön, ha a telefonodon követed a roller állapotát, ha az erős fénytől nehézkesen látod a saját beépített kijelzőjét. A telefont pedig egy ilyen egyszerű megoldással rögzítheted is a rolleredre.

Plusz szerszámokra nem lesz szükséged: a rollerek többsége eszköz nélkül összeszerelhető pár perc alatt, illetve a szükséges imbuszkulcs már a dobozban van. A leírás elolvasását ne sprórold meg, és – még egyszer! – az alkalmazást is töltsd le, ha másért nem, az oktatóvideó miatt.

Frissítsd a roller firmware-ét!

Ezzel sokszor az akku élettartama is növelhető, az extra funkciókról nem is beszélve szakértőinket is meglepte, de egy-egy frissítés után új üzemmódok jelentek meg, mint a sport vagy a sétáló mód.