Húztuk a szánkat, majd dobtunk egy hátast: Nacon Revolution 5 Pro teszt

Egy valóban prémium kontroller, ami csak azoknak nem éri meg, akiknek a legnagyobb szükségük lenne az ilyesmire. A Nacon Revolution 5 Pro egy nagy talány… és még így is csodálatos élmény használni.

Mit tud?

Ránézésre és tapintásra is érződik, hogy a Revolution 5 Pro megvásárlásával bizony szintet lép az, aki komolyan veszi a konzolos (PC-s játékosok kedvéért: kontrolleres) gaming életformát. Már csak a gombok száma miatt is: míg a hagyományos PlayStation- és Xbox-kontrollereken oldalanként egy elülső gomb és egy ravasz található, a Nacon termékén két pár plusz gombot találunk, az egyiket a kontroller alján-hátulján (természetes helyzetben itt a középső ujjunk nyugszik), egyet pedig a markolatok belső oldalán (ezt a gyűrűs- és kisujjunkkal kezelhetjük).

További három gombot helyezett el a gyártó a kontroller hátulján, középen, amelyeket szintén a középső ujjunkkal érhetünk el. Ezek nem nyomásérzékeny triggerek, hanem de így is megváltoztatják azt, ahogy a konzolos gamingre és a kontrollerek lehetőségeire gondolunk. Feljebb találjuk a ravaszok mozgástartományát korlátozó kapcsolókat: ezek a kétfázisos csúszkák lerövidítik a triggerek távolságát, azaz aktív állapotban nem húzhatjuk meg annyira a ravaszokat. Ezt akár aszimetrikusan is állíthatjuk: az egyik oldalon gyári állapotban hagyhatjuk, a másikon rövidre „vághatjuk”.

A minőségi anyaghasználat is meggyőző: a gyári PS5-kontrollernél érezhetően nehezebb eszköz nem csak sima felületű, strapabíró, sehol nem nyikorgó és recsegő műanyaggal hódít, de mintázott és jól tapadó gumírozott felületekkel is a markolatokon oldalt és alul. Az összhatás fantasztikus: ez a kontroller konkrétan nem akarja, hogy elengedd. Ha egyszer megfogod, órákon át a kezedben marad, csúszkálásról még a legintenzívebb csaták közepette, izzadt tenyérrel sem volt szó.

A Nacon teljesen testre szabható kontrollert ad a kezünkbe: a gombok, stickek tulajdonságai nem csak az appban változtathatók, hanem fizikailag is. A merev hordtáskával, két méteres, szőtt USB-kábellel, mikroszálas törlőkendővel érkező kontrollerhez kapunk egy kiegészítődobozt is, amelyekben a következőket találjuk:

  • a gyáriakon túl további két pár thumbstick felület;
  • szintén két pár thumbstick súly a felületek alá;
  • egy hagyományos(abb) kivitelű D-pad;
  • három pár súly, amely a kontroller oldalába építhető, 10, 14 és 16 grammos kivitelben

Nagyon fontos, hogy bár a gombok és a logó alapján is beazonosítható, hogy PS4- és PS5-kontrollerről van szó (természetesen alapvető PC-kompatibilitással, akárcsak a gyári PS-kontrollerek esetében), a kiosztás mégis az Xbox-vezérlőket idézi, a thumbstickek ugyanis nem szimmetrikusan találhatóak rajta. A bal oldalon feljebb-kijjebb van, az, ahol a PS-kontrollerek bal oldali thumbstickje van, ott a D-padet találjuk. Amely cserélhető, ha valakinek nem tetszene a Nacon designja. A PS-kompatibilitásra utal a kellően érzékeny és pontos érintőpad, amelyen szintén a gyártó logóját találjuk, ez szerencsére csak esztétikai, az élményt nem befolyásolja. A „menü” és „megosztás” gombokat is adaptálta a Nacon.

Milyen érzés a Revolution 5 Pro?

Röviden: nagyszerű. De mielőtt belemennénk, van két hatalmas hiányossága a kontrollernek, amit nem hallgathatunk el:

  • Bluetooth-kapcsolat;
  • vibrációs visszajelzés.

Jól olvastátok: a Nacon 90 ezres kontrollere nem tud Bluetooth-kapcsolatot létesíteni az eszközökkel, pontosabban kontrollerként nem: az eszközhöz csatlakoztatható vezeték nélküli headset ezzel a technológiával, de maga a vezérlő csak a mellékelt USB dongle-lal, vagy kábellel működik.

Talán ennél is nagyobb érvágás, hogy PlayStation 5 esetében elfelejthetjük a vibrációt: nem csak a gyári PS-kontroller extra funkcióját, amely adott esetben megnöveli a triggerek ellenállását, hanem magát a rezgést is. Ennek bonyolult, kompatibilitási okai vannak: a Sony nem oldotta meg, hogy külső gyártó is adaptálhassa ezt a formátumot. Ez csak a natív, tehát kifejezetten PS5-re kiadott játékokra vonatkozik, a Sony legújabb konzolján futó PS4-es játékok használják a vibrációt.

Ezen túl a fő kérdés az, hogy valóban szükségünk van-e egy ilyen elit kontrollerre. Ezt persze minden gamernek magának kell eldöntenie; mi kíváncsiak voltunk, mit ad hozzá az életünkhöz, de közben kissé szkeptikusok is. Akár a legtöbb gamer, a konzolt mi főleg casual üzemmódban használjuk, harmadik személyű shooterek, egyszerűbb RPG-k (értsd: NEM Baldur’s Gate 3), verseny- és verekedős játékok – erre tökéletes a PlayStation 5, hardcore hajlamainkat pedig inkább PC-n éljük ki. Éppen ezért nehéz volt elképzelni, hogy valóban szintet lépünk teljesítményügyben csak azért, mert nem a gyári (egyébként nagyszerű) kontrollert nyúzzuk.

Ehhez képest alaposan meglepődtünk. Nem a súlyok, vagy a cserélhető thumbstick-fedelek miatt (igaz, adott esetben ezek is fontosak lehetnek, ha valaki tényleg konzolon gyakorolná a 360 noscope-ot), hanem a Hall effect technológiával ellátott stickek és triggerek miatt. Ez a mágnesalapú megoldás merőben más, mint amit a hagyományos kontrollerek használnak: nem csak sokkal érzékenyebb és precízebb a vezérlő, de strapabíróbb is, és kiküszöböli a Sonynál sajnos elkerülhetetlen „vándorló” hatást. Ez az, amikor a stickek előbb-utóbb önálló életre kelnek és elengedve őket, alaphelyzetben is viszik el oldalra (vagy fel, vagy le) a kamerát vagy magát a játékost, attól függően, hogy a jobb vagy a bal stick érintett-e.

A Nacon Revolution 5 Pro határozottan jobb élményt adott, mint a gyári PS-kontroller: a különbség nem ég és föld, de nekünk, „mezei” játékosoknak is éppen eléggé érezhető ahhoz, hogy ne akarjunk visszatérni az előbbihez.

Megéri?

Nagyon nehéz kérdés. Az élmény elsőre is nagyszerű volt, és bár a hiányosságok (Bluetooth-kapcsolat, vibráció hiánya PS5-játékoknál) határozottan fájtak, de minél többet nyúztuk a Nacon kontrollerét, annál határozottabb lett az érzés:

Ennek igenis van értelme!

Az appban programozható gombok nagyon, de nagyon jól jöttek nem kontrollerre optimalizált PC-s játékok esetén. Tetszett, hogy dedikált gombja van a hangszínszabályozónak, a 10 órás akkumulátor is felüdülés volt a gyári PS5-höz képest, és egy idő után komolyan elkezdtünk játszadozni a thumbstickekkel és a súlyokkal is. Hogy ez megér 90 ezer forintot? Önmagában talán nem, de a Nacon olyan strapabíró és minőségi kontrollert rakott le az asztalra (pontosabban adott a kezünkbe), hogy aki beruház rá, annak nem csak ezt a konzolgenerációt szolgálja majd ki, de alighanem a következőt is. És így máris nem tűnik olyan vészesnek az ár.

A kontrollereket fehér és fekete színben tudod megvásárolni:

Ha pedig új fejhallgatót szeretnél – nem csak játékra, akkor a 600 Pro HS (amit szintén teszteltünk) a lehető legjobb választás.