Nevelés vs. technológia? Mindkettő! Tippek és egy okosóra aggódó szülőknek

Különös, miként változik a világ. Miközben épp egy elég régóta tartó, békés időszakot élünk át Európában, a gyerekeink biztonságáért egyre többen aggódnak. A 80-as évek végén, amikor jó magam iskolás korú lettem, még teljesen normális volt, hogy “kimerészkedjünk” az utcára. Nyilván ehhez kellett a jó környék és a biztos tudat, a gyerek semmi hülyeséget nem csinál. Mi változott és mi segíthet, ha féltjük az utódainkat? Egy-két gondolat és egy kifejezetten a kisiskolásokra fejlesztett okosóra következik!

 

Két dolog, ami mellett muszáj szót emelnünk!

Senki sem vitatja el, hogy az idők változnak, a tempó, az esetleges veszélyek növelik a gyerekek épségének kockázatát. Azonban valamit szeretünk mi, felnőttek és szülők elfelejteni: a gyereknevelés a mi feladatunk, a kölyök biztonsága – és biztonságérzete – pedig elsősorban tőlünk függ. Ma, amikor már a babák kezében is tableteket látni (mert akkor ugye csendben van), valahogy mintha kimaradna a klasszikus gyereknevelés metódus. Azon belül is a “nem” szócska használata. Különböző, sajnos tévesen elterjedt pszichológiai iskolák szerint káros, ha a gyereknek nemet mondunk. Ha ezt valaki józanul, logikusan átgondolja, tudhatja, hogy nem igaz. A fenyítés, a megszégyenítés, a múlt században még divatos lekezelése a gyereknek tényleg ártalmas. Az viszont, ha nem adunk kereteket, nem csak a mi életünket nehezíti meg (hiszen a fiunk/lányunk kezelhetetlen és jó eséllyel követelőző, esetleg hisztis lesz), de komoly bizonytalanságot és belső szorongást okoz a kicsik számára.

A lényeg a tiltás esetén nem az, hogy nekem, felnőttnek van igazam, vagy hogy az lesz, amit én mondok. Hanem hogy a józan ész határain belül maradjunk, valamint hogy a gyermek tudja, biztonságban van. Ha egy szülő szeretettel, de magabiztosan mer nemet mondani a szeme fényének, a kicsi bízni fog benne, a világképében pedig lesz egy (jó esetben több hasonló) biztos pont. Szóval ha ezt a két feladatot (ld. gyereknevelés és az értelmes határok felállítása) képesek vagyunk ellátni, jó szülők vagyunk. És még így is szükségünk lehet segítségre.

Technológiával vagy anélkül?

 

Sok friss szülő dilemmája a kütyük beengedése a gyerekek életébe, fejlődésébe. Mit és mikor adjak a gyerekem kezébe? Mi segít és mi nehezíti meg az életét: a szellemi fejlődését és szocializációját? Míg a szórakozáshoz kapcsolódó eszközök kapcsán talán jóval szubjektívebb a megítélés, a gyerek biztonságát szolgáló berendezések terén kisebb a szórás. Ki tartaná különösnek egy bébiőr használatát például? Ahogy telik-múlik az idő és a biztonságos óvodai keretek közül kiszabadul a kicsi, egyre nő a szülők aggodalma. Egyrészt sokan nem akarnak/tudnak telefont adni a friss kisiskolásuk kezébe (elveszíti, nem tud rá vigyázni, nem akarjuk, hogy egy kütyüvel játsszon a társai helyett stb.), másrészt a tanintézményekben is eltér az ezekhez kapcsolódó rend. Bár Magyarországon nincs törvény a mobilok tiltására, a szabályozás viszont lehetőséget ad arra, hogy a házirendben az iskola maga szabályozza a használatukat. A bevett gyakorlat szerint a tanórák alatt tilos bekapcsolva tartani a mobiltelefont, – ilyenkor akár ideiglenesen el is vehetik a gyerektől a készüléket, – a szünetekben viszont használhatják telefonjukat a diákok.

2019-et írunk és bár egyre többen ismerik fel, hogy a mai tempó és fogyasztói szemlélet tarthatatlan, kényelmetlen, káros, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a világot, ami körülvesz minket. És ami sok hasznos dolgot is magába rejt. A kényes egyensúly megtalálása nem egyszerű, kénytelenek vagyunk az intuíciónkra – és jó eséllyel a gyermekünk karakterére – támaszkodni. Egy biztos, a sok-sok eltérő “iskola”, a különböző világszemlélet, vallás és politikai beállítottság mellett is mind egyet akarunk: a gyerekeinket boldog biztonságban tudni. Ha ehhez hozzájárulhatunk egy okos eszközzel, akkor nincs min tépelődni.

 

 

Egy alternatíva: a MyKi okosóra

 

Az újgenerációs eszköz, a MyKi Touch gyerek okosóra megadja a függetlenség érzetét a gyereknek, miközben biztosítja, hogy a szülők a távol lévő gyermekükön is rajta tarthassák szemüket egy ingyenesen letölthető mobilapplikáció segítségével. Az órába GPS technológia van beépítve, amely 5 másodpercenként frissíti az információt a gyermek tartózkodási helyéről. Az órában riasztó rendszer is található: a szülők létrehozhatnak különböző “biztonsági zónákat” azokból a szokásos útvonalakból, amerre a gyermekük rendszeresen közlekedik. A riasztó funkció akkor lép életbe, ha pl. gyermeknek reggel 8 óra és 16 óra között az iskolában kellene lennie, de ő mégsem ott tartózkodik: ilyenkor az óra értesítést küld a szülőknek. Az okos beállításokon keresztül a szülők arról is értesülhetnek, ha a gyermek a megszokottnál nagyobb sebességgel közlekedik, vagy ha leveszi magáról az órát. 

A MyKi Touch óra telefonkönyvéből 18 szám hívható, melyeket kizárólag a szülő állíthat be és adhat az eszközhöz a MyKi Watch alkalmazás segítségével, így a gyermek – nem mellesleg a menő – óra segítségével fel is hívhatja szüleit. A telefonos alkalmazásból a szülő hang- és szöveges üzeneteket küldhet az órára, ill. hangüzeneteket fogadhat a készülékről. Jó tudni, hogy a gyermek biztonsága érdekében az órát csak a szülő által előre beállított számok hívhatják! Ezen felül az okosóra egy SOS gombbal is rendelkezik, hogy a gyermek jelezni tudjon a szülőknek vészhelyzet esetén. Az SOS gomb megnyomása után az óra automatikusan elkezdeni hívni az előre beállított, vészhelyzetben hívható telefonszámokat. Ne feledjük: az intézmények egyénileg szabályozzák a mobiltelefon használatát, vásárlás előtt érdemes egyeztetni az iskolával, lesz-e lehetősége gyermekünknek napközben az órát viselni, szükség esetén pedig használni is.

 

Részletek és hasznos kérdésfelvetések a MyKi fejlesztőitől

 

A gyártó átláthatóan, pontokba szedve foglalja össze a készülék előnyeit. Számunkra elsősorban az szimpatikus, hogy így rendszerezve végig gondolhatunk olyan témákat és kérdéseket, amelyek érintett szülőkként felmerülnek bennünk, de nem alkotnak ilyen kerek egészet. Átolvasva a leírást rögtön beugrik, milyen nagyszerű lenne egy szülőkkel folytatott megbeszélésen, vagy egy iskolai pedagógus-szülő kerekasztalnál átrágni magunkat a pontokon. Ennek az oktatási intézmény szabályozása kapcsán is nagy haszna lehet, de pusztán “csak” egy gondolatébresztő beszélgetést is generálhat. Jöjjenek tehát a MyKi óra előnyei, jellemzői:

 

  • Milyen korosztály a célcsoport?
    • Elsősorban a 7-11 éves korosztály
    • akik már iskolán kívüli programokra járnak (uszoda, síelés, egyéb iskolán kívüli foglalkozások)
    • tavasszal-nyáron esetleg táborokon vesznek részt
    • viszont még nem alkalmasak a mobiltelefon céltudatos használatára (csak játszanak rajta, ill. neteznek)
  • Miért óra, miért nem telefon?
    • nem feltűnő, nem foglalja le a gyermeket, elfogadják az iskolák
    • nem játszik vele, illetve a játékos verziónál mi mondhatjuk meg, hogy mikor engedélyezzük a játékot
    • nincs értelme ellopni
    • nem merül le – nálunk jelzi az óra, ha le fog merülni
  • Hogyan működik?
    • a készülékbe valamelyik mobilszolgáltató SIM kártyáját kell elhelyezni, amelyen aktív adat és hang szolgáltatás van
    • kültéren a GPS és Glonass műholdak segítségével határozza meg az órát használó gyermek pontos helyzetét
    • beltéren, ahol nincs GPS lefedettség, az aktuális mobilszolgáltató cellainformációja alapján adja meg a pontos helyzetet
    • a gyermek helyzetének nyomon-követése mindössze néhány MB-nyi adatot emészt fel havi szinten
  • Kell aggódni, hogy hívószám ismeretével idegenek visszaélhetnek? Nem, mert:
    • a szülő állítja be, hogy a gyermeket ki hívhatja és a gyermek kit hívhat ill. a gyermek helyzetét ki láthatja
    • a beállított számokon felül más hívás nem fog kicsörögni az órán – véletlen hívások sem lehetnek
  • Milyen fajta kommunikációt tudunk folytatni a gyerekkel?
    • szülő és a gyermek fel tudja hívni egymást, bizonyos típusnál ez lehet videó hívás is
    • üzenetet tudnak küldeni, a gyerek hang üzenetet, a szülő szövegeset is. Bizonyos típusnál emoji küldésére is van mód az applikációból
    • vész esetén SOS hívást tud kezdeményezni, egy gombnyomásra
  • Mit mutat számunkra a telefonos applikáció?
    • megmutatja a gyerek aktuális helyzetét (Google Maps alkalmazás környezetben)
    • un. Biztonságos Zónák meghatározása által jelzést kapunk, ha a gyermek elhagyta azt (például iskola területe, otthon,…)
    • ezen felül számos eseményről kaphatunk értesítést, amelyet az applikációban mi határozunk meg. Ilyenek például:
      • jelzést kapunk, ha a gyermek levette a kezéről az órát vagy az óra le fog merülni
      • méri a gyermek napi aktivitását, napi célokat tűzhetünk ki a számára
      • sebességet is mér és jelzést kapunk, ha a gyermek túl gyorsan közlekedik
    • tárolja továbbá az előző 30 nap megtett útvonalait is
  • Mit mutat az óra, hisz elég kis méretű?
    • csak a legfontosabb funkciókat (idő, telefon könyv, üzenetek, SOS)
    • ezen felül a szülőkről tudunk kitenni egy-egy képet, hogy arra rányomva azonnal tudjuk őket hívni
    • az óra nem vagy nagyon nehezen kikapcsolható (okkal), méretéből adódóan kis akkumulátorral rendelkezik, ezért a szülő felelőssége a folyamatos töltöttség biztosítása

Akár az óra mellett döntünk, akár nem, egyet tényleg ne felejtsünk el. Az odaadó, gondos neveléssel sok baj megelőzhető. Ne várjuk a technikai innovációktól, hogy ellássák a feladatunkat, amit az esetek jelentős részében önként, boldogan vállaltunk a gyerekvállalás során. Mindenki boldogabb lesz, ha a kütyü-gyerek helyett a szülő-gyerek kapcsolat az uralkodó. Használjuk fel okosan a technológiát, de ne várjuk el, hogy helyettünk „dolgozzon”. A jutalmunk a nehezebb időszakok után is megfizethetetlen és pótolhatatlan: a puszit este az ágyban mi kapjuk. Nem a kütyü!

 

Kapcsolódó MediaMarkt termékek:

MYKI Touch GSM/GPS nyomkövetős Piros/Sárga okosóra, 37 999 Ft