Warcraft III: Reforged teszt

Megjelent az idei esztendő egyik legjobban várt feldolgozása, de a Warcraft 3 felújításával a Blizzard csupán egy újabb botrányt okozott.  

Nehezen hiszem, hogy létezik olyan videójáték kedvelő, akinek ne csengene ismerősen a Warcraft cím. 2002 nyarán, a Blizzard Entertainment által kiadott Reign of Chaos alapjaiban változtatta meg az egész iparágat, hiszen ezekre az alapokra épült a két évre rá megjelenő MMORPG, a World of Warcraft. Kétségkívül óriási mérföldkőnek számít mindkét alkotás a kétezres évek videójáték-történelmében, hiszen az akkor csupán gyerekcipőben járó ágazat meg sem közelítette a manapság megszokott multimilliárdos színvonalat. Teltek-múltak az évek, de a több milliós állandó előfizetővel rendelkező online RPG játékos bázisa töretlenül kitart Azeroth földjéért vívott harcban. Ennek okát egy külön cikkben lehetne jellemezni, mindenesetre az biztos, hogy a kaliforniai fejlesztők az utóbbi években leginkább csak az itt-ott elejtett PR bombáikról voltak híresek, mintsem maradandó játékaikról.

Nem elég, hogy a WoW utóbbi kiegészítői egyre gyatrább minőséggel rendelkeznek, az évente megrendezésre kerülő BlizzCon keretein belül szintén képes volt olyan közutálatot teremteni (Diablo Immortal) a stúdió, amilyet ritkán látni. Úgy tűnik, a lassan 30 éves vállalat sorozatban nem hallgat a rajongók visszajelzéseire, így a cégvezetés úgy döntött, ezt a képet a Warcraft III: Reforged segítségével fogják lemosni magukról. Nos, két évvel ezelőtt még ez nagyon úgy tűnt, hogy sikerülni fog nekik.

A sorozatos ígérgetések és az éves csúszás miatt jogosan várták játékosok milliói gyerekkoruk egyik legmeghatározóbb játékának újrázását, ahol többek között ismét Arthas Menethil bőrébe bújhatnak. Aztán január 28-án, illetve a megjelenés dátumát követő napokon a Blizzardnak ismételten sikerült negatív előjellel a hazai és külföldi médiumok címlapjaira kerülni, rengetegen csalódásként élik/élték meg a végleges produktum színvonalát. Látva a botrányos, rekordnak számító Metacritic átlagot, a készítők simán pályázhatnának az (eddig még nem létező) Arany Málna Díjra. Bár személy szerint én nem éltem meg ekkora kudarcként az újabb bakit, ettől függetlenül megértem a csalódottságot, hiszen tudjuk jól: a minőségi stratégiák hosszú esztendők óta hiánycikknek számítanak videójátékos berkekben, és az már most biztos, hogy ezt a szomorú tendenciát a Reforged sem fogja megakasztani. Úgy tűnik, a negatív trend megmaradt az irvine-i fejlesztőknél, akik újfent képesek voltak túltenniük önmagán, ennek pedig fő és egyszerű oka, hogy a rajongóknak megint csak nem azt adták, amit 2018-ban megígértek nekik.

A sor ott kezdődik, hogy 4 órányi felújított videókkal hirdették a játékot, de a valóságban csak az intrót, valamint Arthas harcát dolgozták át Illidan ellen. A többi mozgókép lényegében csak nagyobb felbontásban jelenik meg, továbbá az (in-game) átvezetők pedig maradtak a régi formájukban. Ugyanez a kritika érheti a trailerekben látott új kezelőfelületet, ami szintén nem valósult meg, sőt a gondot tovább tetézi, hogy a kampány során bármikor belefuthatunk olyan hibákba, amik akár az adott fejezet teljesítését lehetetlenítik el. Emiatt mondanom se kell, hogy bizonyos esetekben bizony kénytelenek leszünk elölről kezdeni az egész etapot. Rengeteg grafikai baki és lassan betöltődő textúrák árnyékolják be a látványvilágot, ami egyébként abszolúte nem lett rossz (ezért, valamint a hangokért ekézhetik legkevésbé a programot), de technikai megvalósításban messze elmarad a nemrég kijött Age of Empires II-től.

Talán enyhébb lett volna ez a nemzetközi szinten zajló ramazúri, ha a Warcraft 3: Reforged egy független játékként funkcionálna, viszont a stúdió eredeti elgondolása az volt, hogy az újragondolást összehozzák a régi verzióval, így ezzel nem osztják meg a közösséget, akik majd minden gond nélkül játszhatnak egymással. Persze, mindez távolról remekül csillog, ellenben ezzel a lépéssel a Reforged gyakorlatilag teljesen le lett csupaszítva, ráadásul a Battle.net integrációval megszűntek a testre szabható profilok, a ladder, a játékbeli klánok létrehozásának lehetősége, valamint a LAN vagy peer-to-peer játékmódok is.

A többjátékos szekciót kipróbálva ráadásul szinte mindig ott van az a fránya lag, már akkor, ha a kapcsolódási hibák, valamint a hosszú percek várakozása után végre betöltődik az adott térkép egy lassan húsz éves játék felújításában. Mi a helyzet a pályaszerkesztővel? Bár a DOTA/Valve balhé után érthető okokból hozták meg ezt a döntést, ettől függetlenül a következő mondat megint sokaknak nem fog tetszeni. A helyzet, hogy aki anno örömét lelte az egyedi pályák gyártásában, az most is kedvére kovácsolhatja magának a tartalmakat, viszont a szerkesztőnek egyben számolnia kell bizonyos jogi következményekkel – a végfelhasználói szerződés szerint az összes új pálya, ún. custom mód automatikusan a Blizzard tulajdonát képzi, vagyis az anyacég bárhogyan rendelkezhet vele.

Lehetne még órákig ekézni a játékot, az Activision-Blizzard rajongókhoz való hozzáállását, de mindez nem változtat semmit a végeredményen. Összességében azt kell mondanom, hogy azok után, amilyen minőségű felújításokat láttunk az elmúlt időszakban (Age of Empires II, Resident Evil 2), nagyon szomorú látni, hogy egy világhírű, „tripla A” kategóriás gyártó ennyire félvállról vette a feladatot. Persze a Warcraft 3: Reforged ettől még egy fantasztikus játék, de ez a dicséret az alapmű zsenialitásának szól, nem pedig a felújítás minőségének.

A World of Warcraft-al kapcsolatos termékeinkért kattints ide!

A Warcraft III: Reforged január 28-án PC-re jelent meg.