Wasteland 3 teszt

Hat év után visszatérnek a Desert Rangerek, hogy ezúttal Colorado Springsben tegyenek rendet. Fekete humor, brutális tűzharcok, kemény egysorosok és kalapos macskák, ez a Wasteland 3.

A Wasteland alapjai nem sokat változtak az előző részek óta; adott egy apokaliptikus környezet kőkemény western-körítéssel, amit áthat az őrület és a groteszk szóviccek tömkelege. A cowboy-kalapos macskák és az új helyszín, Colorado Springs utcáin flangáló kíbercsirkék teszik ezt a világot teljesen egyedivé, ahol egyes szám első személyben mi magunk vagyunk a törvény. Hat esztendő telt el a Wasteland 2 megjelenése óta, így itt az ideje, hogy a Desert Rangerek visszatérjenek és rendet rakjanak ebben a farkastörvények által uralt disztópiában.

A Wasteland 3-ban búcsút inthetünk a végeláthatatlan sivataggal bíró Arizonának, utunk ugyanis egyenesen a hófedte Coloradóba vezet. Ennek egészen egyszerű okai vannak, ugyanis Arizona készlethiányban szenved és a helyi vezetőség egyetlen kiutat lát: muszáj lesz szövetkezniük a városban székelő Patriarchával. A probléma csupán, hogy a kétes hírű „állam” kormányzója, bár dúskál a készletekben, a helyi banditák folyamatosan borsot törnek az orra alá, így cserébe a segítségünket kéri. Desert Rangerként a fő feladatunk, hogy a kormányzó három tékozló gyerekét kézre kerítsük, illetve rendet tegyünk a környékén, ezzel kialakítva egy virágzó és jövedelmező kapcsolatot a két régió között.

Nyilván semmi sem alakul a tervek szerint, ugyanis különítmény nagyját egy helybéli banda pillanatok alatt lemészárolja, de szerencsénkre a kevéske túlélők között mi is túléljük a rajtaütést. Rögtön a kezdő képsorok után döntenünk kell, hogy pontosan melyik, illetve milyen párossal indítunk. Van itt szerelmes pár, mester és tanítványa, világi cimborák, de abban az esetben, ha nem vagyunk megelégedve a készítők összeállításával, simán megcsinálhatunk a nekünk legszimpatikusabb duót. Természetesen mindegyikük egyedi játékstílussal rendelkezik; választhatunk például szanitéc, mesterlövész, hacker, közelharcos, revolverhős, tank között – szóval minden, ami egy korrekt szerepjátékban kötelező elemként szolgál. És ez még csak a kezdet, ugyanis a játékban van kooperatív mód, így az egyik felet többedmagunkkal irányíthatjuk. A későbbiekben a szoftver kettéosztja a maximum hat főből álló bagázst, aminek következtében a haver három darab és mi is egy három karakterrel rendelkező kompániát fogunk irányítani.

A harc mintsem változott az előző epizód óta. Minden kört az akciópontok határoznak meg, velük tud az adott karakterünk bizonyos cselekvéseket végrehajtani, legyen szó a tüzelésről, mozgásról, újratöltésről vagy a lefarigcsált életerőnk újratöltéséről. A pontok mellett a készítők eszközöltek egy új játékelemet, ez pedig nem más, mint az úgynevezett Strike Meter. Ez minden sikeres találatnál töltődik, ami a maximumot elérve egyes fegyvereknél egy extra támadást aktivál. Ilyen például megjelenik a Fallout V.A.T.S-ra emlékeztető tüzelési mód, ahol kiválaszthatjuk, hogy az ellenfél mely testrészébe szeretnénk beleereszteni egy kritikus sorozatot. Természetesen még mindig fontos, hogy jókor és a megfelelő szögből támadjuk meg az ellenségeinket, a sikeres offenzívákat pedig a képernyőn található információk alapján fogjuk tudni véghezvinni. Látjuk, hogy az egyes ellenlábasok mekkora védelemmel, életerővel és milyen fegyverrel rendelkeznek, továbbá mennyi az esélye, hogy egyáltalán eltaláljuk őket. Ez persze nagyban függ attól is, hogy milyen fajta fedezék mögött bújt el a kiszemelt célpont, hiszen sokkal nehezebb dolgunk lesz egy vasbeton mögé guggolt bandita ellen, mint aki egy mezei fadobozt talált fedezékül.

A lövöldözés mellett megannyi időt fogunk eltölteni Colorado Springsben és a környékén. A metropoliszban menedzselhetjük a csapatunkat, új rangereket szerezhetünk (összesen négy fő lehet egy osztagban, ebből kettőnek általunk kreáltnak kell lennie). Ezenkívül bővíthetjük olyan harci kiképzést kapott civilekkel a bagázst, akik hivatalosan nem álltak be közénk, mégis hajlandóak segíteni. Minden tekintetben hasznos társaknak fognak bizonyulni, mivel egyrészt különböző mellékmissziókat is adhatnak, másrészt az egész territóriumot betéve ismerik, ezáltal idegenvezetőként szintén rengeteg információval szolgálhatnak. Mivel a Wasteland világában vagyunk, így simán előfordulhat, hogy az érdekeink pont ellentétesek lesznek velük, aminek következtében elhagyhatják a csapatot, sőt pillanatok alatt fegyveres leszámolás vethet véget a baráti kapcsolatunknak. Végezetül csapatunkat erősítheti még egy hetedik résztvevő. Ezek olyan figurák, mint például a sztori elején hozzánk szegődött Major Tom, a macska – őket nem tudjuk irányítani, ellenben hasznos segítségnek fognak bizonyulni, hiszen meglepően strapabíró társak a csatában.

Szerepjáték lévén karaktereinket három csoportra bontva fejleszthetjük; az Attribute szekción belül a szereplők alap tulajdonságaira pakolhatunk pontokat, a Skill-fa alatt már a tanulható képességeit fejleszthetjük, míg utolsóként itt vannak a Perkek, amik egyfajta bónuszként funkcionálnak. Utóbbival javíthatunk életerőnkön, páncélzatunkon, de specifikusan a karakter főprofilját dettó ezen a fülön acélozhatjuk meg. Végül, de nem utolsó sorban itt van nekünk a reputációs rendszer, ami a játékbeli hírnevünk állását hivatott megmutatni. Ezek a csíkok frakcióként változnak, hiszen mindenki máshogy fog reagálni a döntéseinkre, de természetesen nagyban befolyásolhatja ezt a küldetések teljesítése és a missziók bizonyos pontjain elhangzott párbeszédek is. Szereplőink fegyverzetét és páncélzatát szintén módosíthatjuk; jobb távcsövet, nagyobb tárat, erősebb vázat vagy számos más kiegészítőt aggathatunk rájuk. Újdonságnak számít, hogy a Wasteland 3-ban az egyes küldetések között egy nagy térképen fogunk utazni, amihez egy járművet is mellékeltek a készítők. Ezt az autót szintén tetszésünk szerint alakítgathatjuk, ráadásául idővel erősebb fegyvereket pakolhatunk rá, amire nagy szükségünk lesz az egyre keményebb tűzpárbajok megnyeréséhez.

Látványvilág szempontjából hozza a kötelezőt Brian Fargo csapata. A grafika egyáltalán nem lett kirívó, de igazából csak akkor találunk csúnyább textúrákat, ha közvetlen közelről szemléljük az eseményeket. A játékzene tekintetében viszont tényleg semmi panasz nem érheti az inXile válogatását, sőt még az instrumentális dalok is nagyon jól megalapozzák a kietlen posztwestern hangulatot, a szinkronhangok pedig újból közel hibátlanra sikerültek.

Összességében a Wasteland 3 egy remek játék lett, ami korrekt folytatása a szériának. A készítők ügyesen fejlesztették tovább a már jól bevált receptet, továbbá az újításokat tökéletesen integrálták a játékmenetbe. A sorozathoz méltó módon a párbeszédek szórakoztatóak, a szerepjátékos elemek a helyén vannak, valamint a körökre osztott harcrendszer még mindig nagyon jól áll a kaliforiai stúdió alkotásának. Ha nagyon bele akarok kötni, akkor a grafikát érheti némi kritika, valamint a kooperatív móka képes olyan furcsaságokra, amik miatt néha újra kell indítani az egész szoftvert, de a közeljövőben ezeket biztosan javítja a csapat. A kisebb hibákat leszámítva a Wasteland 3-at vétek lenne kihagynia a műfaj és a sorozat rajongóinak, hiszen nekik biztosan kiváló szórakozást fog nyújtani a Desert Rangerek legújabb kalandja.

A Wasteland 3-at Steamen tudod megvásárolni.

A Wasteland 3 augusztus 28-án, Xbox One, PlayStation 4 és PC platformokra jelent meg, mi az utóbbival teszteltük. A tesztpéldányt a Magnew biztosította!