Édes vízi élet (Life Aquatic, 2004), A fantasztikus Róka úr (The Fantastic Mr. Fox, 2009), Holdfény királyság (Moonrise Kingdom, 2012), A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, 2014): elképesztő – közel sem teljes – film lista egy elképesztő embertől. 2018-ra is jutott egy zseniális alkotás a különleges és kényszeres rendezőtől, akinek filmjei valahogy elképesztő módon minden korosztály számára szólnak. Nyilvánvaló tény lesz pár sor után, hogy egy rajongó írja az alábbi sorokat. Emiatt az elfogultság vádja természetesen felmerülhet. Azonban mivel (sajnos) “se rokonom, se nem ismerősöm” Wes Anderson, fenntartom magamnak a jogot, hogy objektívnek ítéljem meg az iránta és a munkái iránt érzett tiszteletet. Ezt ugyanis nem mással, hanem a mindig tökéletes filmjeivel vívta ki. Hogy az erős stílusjegyek, a minden alkotásban vissza-visszatérő szimmetriára való törekedés, a fejezetekre osztott történet szál és a további számos, “anderson-i” védjegy megunható-e, még nem lehet tudni. Ugyanis a 49 éves forgatókönyvíró és rendező egyszerűen mindig izgalmasat és rettentően szerethetőt alkot. A mindössze csak a botrányos magyar cím miatt fentebb kimaradt Tenenbaum, a háziátok (The Royal Tenenbaums, 2001) szippantott be először. Akkor még nem sejtettem, hogy az azóta többször is megnézett film csak a kezdet! Mert hogy jött szépen sorba a többi, nagybetűs mozi. Úgy fest, hogy a Tenenbaum családról szóló történet és a Holdfénykirályság után egyelőre a vadonatúj Kutyák szigete kerül fel a 3-as toplistára. Nem feltétlenül csak az újdonság ereje, hanem az elképesztő technikai megoldás miatt is. Az amerikai alkotó másodszor tér vissza az animáció erejéhez. A George Clooney hangján megszólaló Róka úr és családjának közel sem egyszerű élethelyzet után Anderson most kevesebb fajjal, de annál színesebb egyedekkel dolgozott. Ráadásul jó szokásához híven ismét megnyerte magának és a produkciónak a legjobb szinkronhangokat, így például a Chief-et alakító kutyának Bryan Cranston, azaz a Breaking Bad sorozat kegyetlen Heissenbergje kölcsönözte karakán orgánumát. Andersonék egyébként egy zseniális werk filmmel is készültek a nézők számára, amelyből kiderül, hogyan is keltek életre a stop-motion technika segítségével az emberek és kutyák. A rövid videó alapján még laikusként is kitűnik, őrületesen hosszadalmas, extrém precizitást és persze kreativitást igénylő munkáról van szó.

De ki ez az őrült?

Wes Anderson a maga mindössze 49 évével az egyik legismertebb filmes a szakmában. Bár jó pár zseniális filmet összehozott már, 2015-ben jött el számára az “aranyeső”, ekkor 9 Oscar jelöléséből 4-et díjra is váltott. Mi mással, mint a fülünknek oly’ kedves A Grand Budapest Hotellel! Szorgalma és mániákussága lehet, összefügg a ténnyel, miszerint a kis Wesley Wales a munka ünnepén, május 1-én látta meg a napvilágot a Keleti-part déli részén, Hustonban. A három fiúgyermekkel megáldott családban a rendező a középső helyet foglalta el. Anderson anyja archeológus hivatására a Tenenbaum, a háziátokcímű filmjében nagyon szépen utal az Anjelica Juston (Adams Family 1-2.) alakította karakterrel. Személyes érintettsége a sokszor felbukkanó apa-fiú, valamint testvér kapcsolatokban mindig érzékenyen és szórakoztatóan kerül filmvászonra. Ennek ellenére érzékelhető, mintha újra és újra ki akarná írni és forgatni magából korábbi érzéseit, kételyeit. A filozófia szakon végzett Anderson az egyetemen ismerkedett össze későbbi filmjei egyik újra és újra visszatérő sztárjával, Owen Wilsonnal. Akinek déli akcentusa és ferde orra valahogy minden fajta időbe és térbe helyezett történetükben felidézi a texas-i gyökereket. Wilson mellett talán a bús képű és – a lehető legjobb értelembe véve – elképesztően különc Bill Murray vált állandó szereplőjévé. Már rögtön első, 1998-as filmjében a többség számára talán a “mormotás filmből” (Idétlen időkig, Groundhog Day, 1993) és a Szellemirtókból lehet ismerős Murray. De olyan sikerfilmekben is megforult, mint az Elveszett jelentés (Lost in translation, 2003), vagy épp a Hervadó virágok (Broken flowers, 2005(. A libanoni származású barátnőjével Párizsban élő filmes 2016 óta apuka is, így a minden korosztály számára fogyasztható, sőt élvezhető alkotásait szépen lassan kislánya is megismerheti. És talán tovább inspirálhatja.  

Filmográfiai gyorstalpaló, néhány kiragadott sikerfilmmel

  Tenenbaum, a háziátok (The Royal Tenenbaums, 2001) Bár továbbra is fáj leírni a magyar címet, a 2001-es film nem csak azért kikerülhetetlen, mert ez hozta meg a rendező számára a nagy áttörést, hanem mert az egyik legjobb amerikai film, amit valaha láttam.  Ráadásul kiderül belőle, hogy Ben Stiller jóval több Zoolander… A jólétben élő Tenenbaum család három felnőtt gyermeke, mikor apjuk (Gene Hakman) bejelenti, hogy haldoklik, ismét összejön a családi fészekben. Gondolhatnánk, hogy micsoda tragikus felütés ez, azonban a családdal ellentétben a néző azonnal tudja, a korábban a gyerekeit és feleségét elhagyó, különös férfi csak kitalálja, hogy rákos. Tréfának ez kissé erős, a motiváció azonban adott. És hogy mindez milyen irányba tereli az ex-feleség (Anjelica Juston), és a három gyerek, a tragikus körülmények között megözvegyült, két gyerekes apa (Ben Stiller), a derékbatört tenisz karrierrel rendelkező kedvenc fiú (Luke Wilson) és az örökbefogadott, kilenc ujjú lány gyerek (Gwyneth Paltrow) életét, 110 prcben kiderül. Értékelés 10/10   Édes vízi élet (Life Aquatic with Steve Zissou, 2004) A kritikusok kevésbé szerették Anderson Jacques Cousteau előtt tisztelgő, és az animációs elemek használata miatt valószínűleg fontos művészi fordulatot hozó filmjét. A felmerülő társas problémák, az apa-fiú és házastársi kapcsolat pedig ismét zseniális díszletek és vizuális világ között elevenedik meg. A film érdeme továbbá, hogy megkedvelteti, a kissé hűvösnek és távolságtartónak tűnő Cate Blanchett-et az emberrel. A szátrparádé persze itt is folytatódik, Murray, Huston és Wilson mellett Jeff Goldblum és Willem Dafoe is kiváló karakterek bőrében jelenik meg. Értékelés 7/10   A fantasztikus Róka úr (The Fantastic Mr. Fox, 2009) Mit is mondhatnánk: animációs film rókákról, lopásról, természetes ösztönökről, almaborról és egy időnként hipnózisba eső borzról! A film és egyben az anderson-i univerzum – egyik – zsenialitása, hogy elfeledteti a nézővel, nem élőszereplős filmet néz. Egy kis idő elteltével, az ismerős vizuális és látványvilág elfogadásával a karakterek egészen realisztikussá válnak. Már azok számára, akik amúgy is képesek még elmerülni a képzelet adta teljesen szabad világban. Az már csak hab a tortán, hogy a címszereplőnek hangot köcsönző George Clooney mellett többek között Meryl Streep bújhatott még rókabőrbe… Értékelés 9/10   Holdfény királyság (Moonrise Kingdom, 2012) Az egyik legjobb és legszebb gyerekszereplős film, ami valaha készült. A fiatal, mégis bizonyos szempontból érett viselkedést imitáló két különc főhős, az árva cserkész fiú és a három fiú testvére és egymástól elhidegül szülei mellett kissé zárkózottá váló lány között első pillantásra szerelem szövődik. A kisiskolások között megszokott konvencionális, “rózsaszín” érzelmekhez képest Anderson egy különös road movie keretei között valódi, “felnőttes” elköteleződést mutat be. Hogy aztán a tiltott szerelem a két kiskorú között miképpen alakul, az elképesztő sztár gárdával (Bill Murray, Frances McDormand, Edward Norton, Tilda Swinton) dolgozó filmből kiderül. Bruce Willis bajsza pedig örökre a retinánkba ég! Értékelés 10/10   A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, 2014) Rózsaszín álom. Szó szerint. A mindig tökéletesen megtervezett látvánnyal és színekkel dolgozó Anderson ezúttal az élénk pink színnel ajándékozza meg a vizuális orgiára éhes nézőket. Emellett első ízben tesz egy filmet igazán közép-európaivá. Úgy, hogy közben valójában a címszereplő Budapestnek, vagy épp a lengyeles hangzású, fiktív köztársaságnak (Zubrowka) semmi köze a valósághoz. Vagy legalább is csak áttételesen. Anderson filmjei a valóságot mintha csak némi díszletként, háttér elemként használná fel, az önmagában nagyonis létező fantáziavilágban, amit elnézve néha felmerül, nem lehet-e, hogy az ő univerzuma-e a valódi… A 9 jelölést és 4 Oscar-díjat bezsebelő film kapcsán már tényleg csak foghatjuk a fejünket a stáblista láttán: Ralph Fiennes, Willem Dafoe,  Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law Jude Law, Edward Norton, Saoirse Ronan Léa Seydoux és Tilda Swinton mellett a magyar származású  Adrien Brody is fontos szerepet kap. Értékelés 8/10   Kutyák szigete (Isle of Dogs, 2018) A várhatóan Oscar-jelölésre esélyes film, bár technikailag idézi a Fantasztikus Róka urat, hangulatában – mint minden Wess Anderson film – eltér elődjétől. A “mindig kicsit más, mégis ugyanaz” brand ezúttal Japánba repít minket. Azon belül is egy olyan korba, amikor a kutyák, az ember korábbi legjobb barátai tiltó listás ellenségek lesznek. A begyűjtésük után egy szeméttelepként funkciónáló szigetre száműzött négylábúak kilátásai vajmi fényesek. Egy kisfiú azonban úgy dönt, megkeresi korábbi hű társát.  Kutyásoknak kötelező darab, a karakterek és az Anderson filmjeiben mindig ott bujkáló humor ugyanis 100%-osan visszaadja kedvenceink vonásait. A filmről hosszabb ajánlónk a MediaMarkt magazinban hamarosan olvasható! Értékelés 10/10