JBL Quantum 600: egy füles, ami a gamereket veszi célba

A JBL-ről a legtöbbeknek a márka rendkívül népszerű hordozható vezeték nélküli hangszórói ugranak be, de az amerikai cég természetesen más hangcuccokat is gyárt, idén pedig elérkezettnek látták az időt, hogy a kifejezetten gamereknek szánt fülesek terén is kipróbálják magukat. Az egyik első ilyen termékük a JBL Quantum 600, ami egyaránt használható PC-n és a különböző konzolokon is.

Ha valaki komolyan veszi a kompetitív videójátékozást, annak egy minőségi headset legalább olyan fontos, mint egy profi egér és billentyűzet, illetve a gyors képfrissítés, hiszen egy multiplayer meccs során az is rendkívül fontos, mit és hogyan hallunk a játékból. A kifejezetten játékosoknak szánt fülesek piacát jobbára a más PC-s hardverekben utazó gyártók uralják, éppen ezért volt kellemes meglepetés, hogy ezúttal egy olyan mainstream márka állított nekik konkurenciát, mint a JBL.

JBL Quantum 600

Tesztalanyunk nem olcsó mulatság, hiszen 49 999 Ft-ért vihető haza, ugyanakkor ezért a pénzért egy olyan fejhallgatót kapunk, ami egyaránt használható PC-n és különböző konzolokon, ráadásul fel van véreztve kifejezetten hasznos funkciókkal is. De ezt sem hallgatjuk el, hogy akadnak olyan részletei, amin még illenék dolgozni a gyártó szakembereinek.

A füles dobozát kinyitva a készülék mellett két kábelt találunk (egy 3,5 mm-es audiót, illetve egy USB-A/USB-C variánst a töltéshez), egy USB-s vevőegységet, illetve egy kis szivacsot, amit a mikrofonra helyezhető fel. A fülhallgató dizájn szempontjából nem váltja meg a világot: a kagylók 90 fokban kifordíthatók, a burkolat műanyag, a fejpánt kellemesen párnázott és csúsztatva igazítható a fejmérethez. A kagylókat ugyanaz a műbőr borítja, mint a két egységet összekötő pántot, és érdemes tudni, hogy a fülünkre tapadó on-ear és nem a fülünket körülölelő over-ear megoldásról van szó.

Ami a kapcsolókat illeti, bal oldalon találjuk a be- és kikapcsoláshoz szükséges gombot, minden más viszont a jobb oldalra került: a jack bemenet, a töltésre szolgáló USB-C, a mikrofont elnémító gomb, a hangerőszabályzó, és azon egység is, amivel a beszédhangot szabályozhatjuk a játék hanghatásaihoz képest. Szintén ide került a fel- és lehajtható mikrofon, aminek megvan az a szuper tulajdonsága, hogy függőleges állapotba lökve elnémul, ami kifejezetten jól jön, ha játék közben nem a csapattársakkal szeretnénk kommunikálni, hanem valaki mással, aki éppen ott van velünk a szobánkban – ez a funkció ráadásul minden eszközön (PC, konzol, mobil) működik.

Az összeszerelés minőségére nem lehet panasz, az anyaghasználat terén is jó minőségű műanyag jellemzi a JBL Quantum 600-at, és gamer fülesről lévén szó, a kagylók külső burkolatáról nem hiányzik a LED világítás sem: a logók világítanak, ha beüzemeljük a fejhallgatót. Bár az eszköz alapvetően kényelmes a párnázott részeknek hála, azért hosszabb idő után érezni, hogy a pánt az ideálisnál egy leheletnyivel szorosabban fogja a fejünket. Ez olyan szempontból jó, hogy még a heves mozdulatok és a mozgás hatására sem esik le a fejünkről, de pár óra után belefáradhat az ember füle és fejtetője, illetve nyáron számolni kell azzal is, hogy még egy légkondis szobában is megizzad alatta az ember.

Kapcsolódjunk

PC-n és konzolon a füles használatához elengedhetetlen a 2,4 GHz-es frekvencián üzemelő USB-s kiegészítő, Nintendo Switchen és mobilon pedig a mellékelt jack kábel közbeiktatására lesz szükségünk. Kicsit érthetetlen módon Bluetooth kapcsolat egyáltalán nincs, tehát hagyományos audio bemenet nélküli okostelefonokhoz a megfelelő átalakító nélkül nem is csatlakoztatható a fejhallgató. Számítógépen, PlayStationön és Xboxon be kell dugni az adóvevőt a gépekbe, be kell kapcsolni a fülest, majd a két eszközt párosítását követően már indulhat is a játék.

Fontos kiemelni, hogy az úgynevezett, extra térélményt biztosító Quantum Sound csak PC-n érhető el. Ehhez le kell tölteni a JBL QuantumENGINE szoftvert, amiben szében testre szabható a hangélmény, de variálhatunk a mikrofonnal és a füles fényeivel is. A beállításaink ugyanakkor nem rögzülnek a mellékelt USB-s eszközön, és hiába kapunk DTS hangzást konzolon, azért az nem ugyanaz, mint amit a JBL saját fejlesztésű szoftvere biztosít a számítógépeken. Érdemes tudni továbbá, hogy QuantumEngine PC-n is csak akkor hajlandó működni, ha az USB-s adóvevőn keresztül használjuk a fülest. A fejhallgató ugyan használható az audió és az alapvetően töltésre használható USB kábellel is, de ilyenkor a szoftver nem ismeri fel az eszközt, tehát le kell mondanunk az extra térélményről.

Utóbbi kifejezetten jól működik, tényleg érezhető pluszt biztosít játék közben, használatával jól kivehetők a léptek és egyéb hangok, a Call of Duty multijában például mindig nagyszerűen visszaadta a fejhallgató, hogy pontosan melyik irányban zajlanak az események, így rögtön arra vehettük az irányt, ahol épp szükség lehetett ránk. Bár konzolon az élmény nem pont ugyanilyen, de a JBL Quantum 600 azért ott is jól megállja a helyét, már csak azért is, mert sokkal ügyesebben kelti életre egy játék háttérhangjait és apró finomságait, mint egy átlagos füles. Ez még egy single player program esetén is hatalmas előny, nekünk például egyaránt segített elmerülni a The Last of Us Part II és a Wasteland 3 világában is.

Fejre vele!

Az akkumulátor egyetlen töltéssel akár 12 óráig is bírja, és a telepbe nagyjából két óra alatt pumpálható vissza a szükséges energia – mindkét eredmény abszolút korrektnek mondható. Ez amúgy összességében igaz a fejhallgatóra is, bár mi nem bántuk volna, ha az árért cserébe a gyártó egy hordtáskát is mellékel a füles mellé, és nem hagyja ki a mára teljesen alapnak számító Bluetooth-kapcsolat lehetőségét. A hangélménnyel ugyanakkor abszolút meg voltunk elégedve, az átlagnál sokkal jobb minőséget kapunk a pénzünkért, bár ez főleg a PC-s használat esetén igaz, hiszen ezen a platformon tudjuk a maximumot kihozni a JBL Quantum 600-ból.

111633cookie-checkJBL Quantum 600: egy füles, ami a gamereket veszi célba