Resident Evil 4 teszt

2005-ös GameCube-os debütálása óta a Capcom szuperprodukciója, a Resident Evil 4 ez idáig közel két tucatnyi portot tudhat maga mögött, minek köszönhetően generációkon átívelő asztali gépes verziók, különféle HD és Remaster kiadások, mobil- és VR változatok láttak már napvilágot. A bődületes siker mögött az anyag merész újításai, a technológia robbanásszerű fejlődésnek köszönhető vizuális megvalósítás, és olyan gameplay mechanikai megoldások álltak, amik gyakorlatilag évekre előre meghatározták nem csak a széria további részeit, hanem enbloc a videojátékipar további címeit. A Resident Evil 4 minden elemében korszakalkotóra sikerült, majd lényegében hosszú időre influenszerévé vált az iparágnak. A széria kronológiailag már a nyolcadik epizódjánál, annak is a VR kiadásánál jár, azonban a japán fejlesztőstúdió megtartva jó szokását, a második és a harmadik rész újrázását követően a napokban leszállította az alapjaitól újragondolt Resi 4-et, mi pedig hatalmas várakozással vetettük bele magunkat Leon S. Kennedy túszmentő küldetésébe.

A remake alapvetése természetesen nem változott az eredeti felálláshoz képest. 2004-et írunk. Leon a Raccoon City-ben történt ’98-as borzalmakat követően az Egyesült Államok speciális ügynökövé avanzsálódott, aki ezúttal egy nagyon veszélyes misszióra vállalkozott. Az immáron 27 éves ügynököt nem kisebb feladattal bízza meg a kormányügynökség, minthogy szabadítsa ki az elnök elrabolt lányát, Ashley Grahamet, akiért jelenleg is váltságdíjat követel egy titokzatos szervezet. A nyomok Európába, azon belül is egy spanyolországi kis faluba vezetnek. A helyszínre érkezve főhősünket nem épp az elvárt módon fogadják a helybéliek: valamilyen titokzatos erőnek betudhatóan megszállottan, vérben forgó szemekkel, vasvillával, fejszékkel és sarlókkal felfegyverkezve törnek a falusiak az életére. Ezzel a rövid, de kétségkívül hatásos felvezetéssel indul Leon küldetése, amely 16 fejezeten keresztül, nagyjából 15-20 órányi játékidővel, 100%-ig modernizált játékmenettel, az eredeti verzióhoz képest messze félelmetesebb atmoszférával és persze nem kevés meglepetéssel kecsegteti játékosát.

Fontos leszögezni, hogy a Capcom nem kívánta újragondolni az anno működő képletet. A klasszikus epizód 3D-s megvalósítása még ilyen hosszú idő elteltével is megállja a helyét, így inkább modernizálta, tovább tökéletesítette a már működő receptet. A Resident Evil 3 remake-et joggal érte számos bírálat, miszerint jelentősen megnyirbálta az eredeti kiadáshoz képest a tartalmat. Nos, ezúttal erről már szó sincs. A fejlesztők megfogadva kritikákat, nemhogy csökkentették, hanem számos ponton még jelentősen bővítették is tesztünk alanyát. A sztori lényegesebb pontjai változatlanok, viszont vannak események, melyek átdolgozva, akár időrendben is máskor és máshogy fognak bekövetkezni, nem kis meglepetést okozva az eredeti cselekményt akár töviről-hegyire ismerőknek is.

Természetesen a játék felépítése nem dobta félre a már ismert modellt, azonban a helyszínek jelentős része némiképp nyitottabbá vált, új útvonalakkal, kisebb-nagyobb, eddig nem látott területekkel biztosítva így a felfedezés (akár) újbóli örömét. A játéktér kevésbé lineáris, mint az elődben, a helyszínek között pedig igen sokáig megkötések nélkül tudunk mozogni. Azt tudnotok kell, hogy a kiadó ezúttal a szokásosnál is szigorúbb korlátozásokat léptetett életbe a teszt elkészítéséhez, így több konkrét újdonságról nem ejthetünk szót, viszont mindenkit biztosíthatunk, rengeteg megfejtendő titokkal és meglepetéssel fog szolgálni a kaland.

Jelentős fejlődés történt Leon mozgásrepertoárjában is. A karakter animációja folyamatossá és rendkívül részletessé vált. Főhősünk végre célzás közben is mozoghat, a rá irányuló támadások elől pedig képes kitérni. Reflexeinknek nem csak ilyenkor lesz szerepe, hanem az alapfelszerelésünket képző, az igénybevétel során simán elkopó késünk használatakor is, amivel immáron elháríthatjuk az ellenfelek távolsági támadásait, sőt, akár az ikonikus láncfűrészes gyilkosok is megállíthatók a fegyverrel. A parry behozatala hatalmas ötlet volt a fejlesztőktől, s talán az egyik legjobb új játékmechanikai eleme lett a game-nek. A megtántorított szörnyetegeket ezúttal is egy jól irányzott instant pörgőrúgással séríthetjük tovább, a földre kerülő, de még életben lévőket pedig akár azonnal ki is végezhetjük. Szintén vadiúj mozdulat a lopakodás is, mely ugyan elsőre nagyon izgalmasnak tűnik, majd néhány alkalmat követően rájövünk, inkább csak irányított a használata. Lehet ugyan némely helyzetben próbálkozni vele, de mivel alapvetően a dizájn nem erre van kitalálva, 1-2 orvgyilkosságot követően úgyis csak egy nyílt tömegmészárlásba fog torkollani az akció.

Anno a quick time eventek sok bosszúságot okozhattak, elhibázásuk pedig instant halált jelentett, így üdvözlendő, hogy ezeket teljes mértékig mellőzi az anyag. Nem mellőzi viszont az ikonikus kereskedőt, akinek immáron különböző extra jutalmak reményben mellékküldetéseket tudunk vállalni. Ezeket a küldiket – melyekből akad azért szép számmal -, a játék helyszínein, javarészt a közelében felbukkanó kék cédulák felszedésével tudjuk majd elfogadni. Érdemes minden apró zugot átvizsgálni, kincsek után kutatni, mert a megszerzett javainkból vásárolhatunk új vasakat, és természetesen fejleszthetjük a meglévőket. A gyilkolóeszközökön felül az inventory táska is modifikálhatóvá vált, így nem csak a kapacitását lesz lehetőség bővíteni, hanem a kinézetét is. Sőt, a maximálisták akár még charmokat is ráaggathatnak a cuccra, különböző bónuszokat bezsebelve ezzel. A táskához köthető további plusz pont, hogy akár egy gombnyomással automatikusan rendezhetjük a készleteinket, megkímélve magunkat a kötelező tetrisezéstől. A Village-ben kiválóan működő crafting-rendszer itt is visszaköszön. A lőszer és gyógyszer gyártása mellett ezúttal is opcionálisan adott lesz, hogy a megtalált ékszereket és drágaköveket összekombinálva növelhetjük a cikkek végső eladási árát.

A fentebb említett quick time eventek sutba hajítása mellett egy másik bosszantó probléma is orvoslásra került, ami Leon védencéhez, Ashley-hez volt köthető. A lány végre nem rendelkezik saját életerő csíkkal, ezáltal, ha komolyabb sérülést is szerez már, nem veszti el az életét (korábban ez Game Overt jelentett), pusztán csak a földre rogy, majd várja, hogy a segítségére sietve talpra állítsuk. Egyébként a karakter immáron több tereptárggyal képes interakcióba lépni, egyszerűbb parancsokat adhatunk ki számára, követésre és távolmaradásra utasíthatjuk.

A progi alatt továbbra is a Capcom saját fejlesztésű motorja, a Resident Evil 7: Biohazarddal debütált RE Engine dübörög. Az persze már az előzetesekben is látszódott, hogy az anyag nagyon erős lesz vizuálisan, azonban a végeredmény bőven felülmúlta a várakozásunkat. A művészeti direktívát sikeresen helyezték új irányba, aminek köszönhetően sokkalta félelmetesebb lett a játék atmoszférája, mint a 2005-ös elődben. Immáron jóval mélyebb tónusokat, rendkívül látványos árnyék és fényelési megoldásokat vonultatnak fel a készítők a játéktérben. A helyszínek minden apró szeglete egyszerűen lenyűgözőre sikerült. A részletgazdag külső és belső terek mellett hatalmas fejlődésen estek át mind a főszereplők, mind pedig az ellenfelek is. Utóbbiak sokkalta ijesztőbbek és egyben fenyegetőbbek lettek, mint bármely korábbi RE epizódban. Gyorsabbá váltak, összedolgoznak és immáron képesek elkapni, bénító fogásuk során pedig igen gyorsan kell nyomogatnunk az X-et, hogy ki tudjunk szabadulni. A stresszt csak tovább fokozza a játékoson, hogy számuk is jelentősen megnövekedett. Az összecsapások véresek és kegyetlenek, a harcok során brutális csonkolásokat tudunk végrehajtani egy-egy jól irányzott lövéssel. Szétrobbanó vagy épp félig leszakadó, nyaktól éppen csak el nem váló fejek, törzsről leszakadó kezek és lábak, cafatokra hulló testrészek mérhetetlen száma színesíti meg utunkat. Leon időnként megvillanó John Wick stílusú fegyvertartása pedig csak tovább fokozza az akciódús élményt.

Anno az eredeti RE4 hatalmas paradigma váltást hajtott végre azáltal, hogy az azt megelőző sötétebb, lassabb tempójú, nyomasztó horror trendet egy kevésbé félelmetes, elsősorban az akcióra fókuszáló koncepcióra cserélte. A 2023-mas Resident Evil 4 pedig valami zseniális módon ötvözi e két elképzelést. A játékban alkalmazott megoldások egyszerre pörgették fel az akciót és tették félelmetesebbé a játékélményt, és ez bizony rettenetesen jól áll neki.

Tesztünket PlayStation 5 konzolon végeztük, a DualSense által biztosított innovatív megoldások pedig még a szokottnál is kifinomultabban közvetítették Leon mozdulatait, fegyvereinek visszarúgását, és persze a környezeti eseményeket.

A képbeállítás kiegészülve néhány apróbb lehetőséggel, a manapság sztenderd beállítási funkciókkal rendelkezik. A sebességet priorizálva stabil 60fps-t, a felbontást és ezzel együtt a ray tracinget választva pedig helyzettől függően, de nagyjából 50 képkocka/másodperc megjelenítésre képes a motor. Utóbbi esetében, ha nagyon besűrűsödik az akció, plusz, ha az időjárási viszonyok is rájátszanak a helyzetre, azért hajlamos némi lassulásra az engine. A játék első osztályú zenei aláfestésekkel operál, dinamikusan igazodva az adott szituációhoz, így hol nyugisabb, hol pedig igazi adrenalinpumpáló ritmusok váltják egymást.

A kiadást érintő rengeteg újdonság mellett további kis extra, hogy alapból rendelkezésre áll a fotómód, illetve, hogy a sztorit befejezve ismét nekivághatunk a kalandnak a New Game + opciót választva.

A progival kapcsolatos talán egyetlen komolyabb fájó pont, a The Mercenaries mód és az Ada Wongot fókuszba helyező, Seperate Ways kiegészítő hiánya. Előbbi ingyenes formában történő érkezését, az ugyancsak ingyenesen elérhető, de szintén később landoló VR támogatással együtt már megerősítette a Capcom. A széria femme fatale-jának kalandját viszont még nem jelentette be a kiadó, ám ismerve annak gyakorlatát, talán már nem is kell sokat várni a megerősítésig.

A japán fejlesztőstúdió minden kétséget kizáróan megérdemli az elismerést. Nem csak szimplán újraalkotta az ikonikus horrorjátékot a kor technológiai követelményeinek megfelelően, hanem számos módon bővítette, jobbá és korszerűbbé is tette azt. Tökéletesen illeszkedik a sorozat újrázott epizódjai mellé, megtartva viszont a klasszikus rész mindazon jellemzőit, amiért imádtuk azt.

Zárásként elmondható, hogy igazi REmekművet köszönthetünk a Resident Evil 4 személyében, így mind a klasszikust ismerő veterán playereknek, mind pedig a címmel most ismerkedőknek bátran ajánljuk a játékot.

A játék megvásárolható itt:

További Resident Evil témájú termékeinket pedig ezen a linken érhetitek el.