Volt egyszer egy…zseni
Az idén 56 éves olasz felmenőkkel rendelkező, de már az Egyesült Államokban született rendező elemi erővel robbant be a filmiparba. Az 1992-es Kutyaszorítóbannal olyan magasra tette a lécet a maga és mások számára is, amillyent ritkán látni első nagyjátékfilmes rendezőtől és írótól. Igaz, kellett a sikerhez már egy korábbi forgatókönyv is. Tarantino Tiszta románc című művét jó pénzért értékesítette (ezt a Top Gun és Az utolsó cserkész kapcsán jól ismert Tony Scott 1993-ban vitte vászonra), a gázsiból pedig végre lehetősége volt egy egész estét mozi megírására. Az elképesztő sztár gárdával dolgozó Kutyaszorítóban mai napig a filmes egyik legjobb alkotása, igazi klasszikus, bármikor újra nézhető darab. Már ha az ember bírja a vért. Tarantino vonzalma a különös humorba és abszurdba oltott vérengzéssel és horrorral 25 év alatt mit sem változott. A Ponyvaregény, a Kill Bill 1-2, a Becstelen Brigantyk, a Django elszabadul vagy épp az Aljas nyolcas – csak hogy a legismertebb filmeket említsük – bővelkedik a művér használatában. Tarantino már-már perverzitással felérő, bizarr világának ékköve a Grindhouse és a Halálbiztos duójának létezése. A Halálbiztost lehetetlen másképp nézni, mint őrjöngő paródiát. Érdekes módon ez a vonal tért vissza a 2019-es sláger, a Volt egyszer egy…Hollywood kapcsán is.Öncélú tabu döntögetés vagy korlátoktól mentes szórakoztatás?
Minden fajta szpojlerezés nélkül valószínűleg mindenki tud már róla, hogy a vadonatúj Tarantino film történetének váza a Sharon Tate és barátai elleni brutális, kegyetlen gyilkosság köré épül. A rendező nem dolgozza fel a történetet, de a kőkemény valóságon alapuló díszletek közé helyezi saját főhősét. Vagy főhőseit. A legnagyobb dilemma ugyanis pont ez: ki a fene a főszereplő? Az életközepi válságban lévő, tejben-vajban fürdő hollywoodi filmsztár (Leonardo DiCaprio) vagy a munka oroszlánrészét elvégző, lepattant körülmények között élő kaszkadőre (Brad Pitt)? A zenére és a film ritmusára mindig kényesen ügyelő rendező ezúttal, mintha direkt húzná néha az ember idegeit. Egy-egy – a történések szempontjából utólag – érdektelenebbnek tűnő jelenetbe már-már belealszunk, miközben az időnként felbukkanó Sharon Tate (Margot Robbie) karaktere miatt görcsben áll a gyomrunk, hiszen a fiatal, feltörekvő színésznő sorsát mindannyian ismerjük. A moziban direkt elrejtett filmes hibák is megjelennek, szándékolt vágási bakik zavarják meg, vagy épp rázzák fel a nézőt.Egy lehetséges megfejtés
A mozi alatt folyton kattog az agy: tulajdonképpen mit nézek én most? Nevetünk, rácsodálkozunk ismert hollywoodi személyiségekre, eredeti film bevágásokon meghatódunk, felsóhajtunk, mikor Brad Pitt leveszi a pólóját. Egyszóval szórakozunk, de valójában nem tudunk kikapcsolni, mert Tarantino valahogy folyton ki akar minket zökkenteni a gördülékeny befogdásból. Ha valaki ismeri a Monty Python csoport Macska Összezavaró Kft. (Confuse-a-Cat) szkeccsét, pontosan tudhatja, milyen élményre számíthat. Élünk a gyanúperrel, hogy a rendező zseni nem csak a nézőkkel akart kicsit kitolni, de ráment a film kritika világára is. Egy nem véletlenül tabuként kezelt, érzékeny tragédiából – részben – poént csinálni ugyanis jó húzás, ha az ember kellő sajtómegjelenést akar magának és az alkotásának biztosítani.