Út egy sokkal szebb világ felé:
belépő digitális tükörreflexes fényképezőgépek
Amikor valaki már úgy érzi, kinőtt az alig tötyögő régi autóból, nagyobbra vált. Ha egy zenész túllép a gyakorló hangszer határain, profi színpadi instrumentumra cseréli azt, amelyen annak idején az első hangokat szólaltatta meg. Így van ez azokkal a fotósokkal is, akik mobilon vagy kompakt fényképezőgépeken már a végletekig fejlesztették saját tudásukat, ügyesen kapják el a megfelelő pillanatokat, szépen komponálják meg a fotók elrendezését, de valahol érzik, hogy a technika útjában áll annak, hogy igazán olyan képeket készíthessenek, amelyeket megálmodtak és a lelki szemeik előtt látnak.
Ilyenkor jön el a tükörreflexes gépek, avagy DSLR-ek ideje. Ezek azok az eszközök, amelyek alapvető működési elvüket tekintve már nagyon hasonlóan működnek, mint a klasszikus, cserélhető objektíves, belül bonyolult, de pontos tükörrendszerekkel fényt manipuláló kamerák.
Persze a „bonyolult” szó ne riasszon el senkit: tükörreflexes gépekre váltani akár folyamatosan, és ezáltal könnyen is lehet. Pont annak köszönhetően, hogy ezeknél a fényképezőgépeknél külön választhatunk gépvázat és a hozzá kapcsolható objektíveket, megtehetjük azt, hogy a kompakt gépek vagy mobilos fotózás elsőként egy belépő szintű, vagy középkategóriás vázat szerzünk be a nekünk legszimpatikusabb objektívekkel. Ezután pedig a vázat később is lecserélhetjük komolyabbra, csak arra kell figyelnünk, hogy az optikákkal továbbra is kompatibilis maradjon.
A megfelelő objektívek kiválasztása után kezdődhet a fotózás, és ennek során bárki gyorsan felfedezheti, mennyivel több kreatív szabadságot ad ez a fényképezési módszer. Nem csak abban segít, hogy a tömegek által használt, arctalan, jellegtelen megoldások helyett saját látásmódot alakíthassunk ki, de még azt is lehetővé teszi, hogy kiléphessünk a kétdimenziós fotózás keretei közül. Hiszen egy kép akkor adja igazán vissza a valódi világot, ha a téma vízszintes és függőleges elhelyezése mellett a teret is érzékeltetni tudjuk: ezt ugyan a modern mobilos megoldások próbálják emulálni a kétkamerás felépítéssel és a szoftveres, háttérelmosásostrükközéssel, de a DSLR-ekkel már valóban játszhatunk a mélységélességgel, elválasztva modellünket a környezettől, vagy pontosan elhelyezve a fókuszba állított témát a térben.